Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetstank in de auto

vragen over de T4
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

roetstank in de auto

Bericht door Rico »

Sinds gisteravond heb ik een probleempje met de auto (5 cil, 102pk, b.j. 2002).

Er hangt een stank van roet in het interieur. Ik moest even een sprintje trekken en vervolgens begon het te stinken. Ik dacht in eerste instantie aan een lekker uitlaat, maar de auto maakt niet meer herrie. Ook vanochtend bij accelereren lijkt het erop dat even daarna de stank weer meer wordt.

Het is al vanaf dat ik de auto heb, nu drie maanden (16000 km) zo dat als ik fors versnel de auto nogal wat rook uitstoot. De auto verbruikt geen druppel olie, dus dat kan het niet zijn. Komt er soms bij versnellen een hoop roet los uit de roetkat? Maar hoe komt die roet dan in het interieur? De achterklep zit goed dicht, dus dat kan het probleem niet zijn.

Is het roeten tijdens accelereren zowiezo normaal? Ik zie wel meer T4/T5's dat doen. Voor zover ik weet heeft de auto geen powerbox of getunede chip.

De auto zit nog in de Bovag-garantie (nog 3 maanden), maar stel dat het roeten niet normaal is, dan wil ik naar de garage toe wel beslagen ten ijs komen.

Wie weet mag het zeggen.
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Bericht door Eldert 895 »

Hoi Rico,

Roet (lucht) in de auto is niet normaal. Wellicht komt het via de motorruimte en je kachel (interieurfilter) naar binnen, maar dat moet niet mogen.

Roeten van de tdi komt inderdaad vaker voor. Bij een optimale afstelling moet het minimaal zijn. Zie ook de verhandelingen en tabel erover bij tips en trucs.
Afhankelijk van de kilometerstand kan de motor vervuild zijn. Ook een verkeerde afstelling van de brandstofpomp komt nogal eens voor.

groet Eldert
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Bericht door Rico »

Als een roetlucht via de kachelopeningen in het interieur kan komen, betekent dit dan dat de roetkat roet afblaast o.i.d.? Misschien sla ik de plank volkomen mis.

De auto trekt alsne gek, dus dan zou toch de conclusie kunnen zijn dat de afstelling goed is? De auto lijkt sneller te zijn dan m'n vorige auto, een naar 130 pk gechipte Vivaro.

Kan een motor na 120000 km al vervuild zijn? De km's die ik ermee rij zijn voor 99% snelwegkilometers, en dan met een vlottige rijstijl.
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Roken stinken

Bericht door Ron Mokum 383 »

Rico schreef:Als een roetlucht via de kachelopeningen in het interieur kan komen, betekent dit dan dat de roetkat roet afblaast o.i.d.? Misschien sla ik de plank volkomen mis.

De auto trekt alsne gek, dus dan zou toch de conclusie kunnen zijn dat de afstelling goed is? De auto lijkt sneller te zijn dan m'n vorige auto, een naar 130 pk gechipte Vivaro.

Kan een motor na 120000 km al vervuild zijn? De km's die ik ermee rij zijn voor 99% snelwegkilometers, en dan met een vlottige rijstijl.
Hoi Rico,laat je pomp timing eens controleren,bij mij was dit het geval,en nu niet meer stinken. :yes

Gr.Ron Mokem 383 :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

roetstank

Bericht door black caravelle »

hoi,

ik had vanmorgen ook een roetstank in mijn bus,echter niet van de uitlaat maar van mijn eberspacher watervoorverwarmer die met het 'koude weer' weer eens van zich heeft laten horen,
misschien dat je dit geroken hebt,dieselwalm blijft nl. hangen in het interieur als de deur open is geweest.
:T44EVER
groetjes black caravelle 111kW
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Bericht door Rico »

Nou, de auto is vorige week even naar de garage geweest voor een beurtje en om o.a. dit puntje weg te werken (zit nog in garantie).

Verdachte in deze was de EGR-klep. Het hele spul daar is schoongemaakt en er is een EGR-plaatje gemonteerd. Moet zeggen dat het roeten van de auto bij versnellen nu een stuk minder is. Maar een enkel keertje, wellicht ploft er dan nog wat loslatend roet in de verbrandingsruimte of zo. Ik heb de indruk dat de auto bij lage toeren (1600 - 2200) nu soepeler is. Vooral tijdens wegrijden had ik de laatste tijd nogal eens de indruk dat ik tegen een helling op aan het rijden was. Da's nu weg, loopt mooi soepel.

Wat is trouwens de levensduur van een roetkat? De auto heeft er nu 125000 km op zitten. Zou dat kreng niet half dicht zitten nu? Zit eraan te denken hem er onderuit te laten halen en te vervangen door een stukkie pijp. Als iemand in de omgeving Hengelo (ov.) of Veenendaal hier een leuk adresje voor weet, dan hou ik me aangeboden.

Jammer wel dat sinds het beurtje m'n daglichtschakeling niet meer werkt. Dus mag nog een keertje terug..... zucht.
Plaats reactie