- Ik hoor regelmatig een vrij hard tikkend geluid de motorkap uitkomen. Het komt en het gaat en gaat mee in het ritme van de motor. Ik heb die remtest gedaan en moet zeggen dat het tikken dan weg is en maar heel langzaam weer terug komt, als dat al gebeurd.
- Bij het parkeren merkte ik dat het rempedaal vrij snel hoog en hard wordt, waardoor je dus eigenlijk niet snel reageert. Niet gezond dus. Ook sist het pedaal soms bij het intrappen.
Ik op onderzoek geweest. Beschermkap onder het blok uit om overal bij te kunnen. Eerst de vacuumslang uit de bekrachtiger (trommel) getrokken. Geen scheurtjes waarneembaar. Vervolgens toch tape erom gedaan. De aansluitingen op het 3-weg klepje heb ik gecheckt en dat lijkt in orde, al weet ik dat niet 100% zeker. Van de onderkant de aansluiting op de vacuumpomp losgetrokken. Hier zat(en) wel wat haarscheurtjes. Goed afgetaped en de slang weer terug gestoken. Er kwam overigens wat olie uit de slang en dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Na dit alles kan ik de rem 2x goed intrappen. Bij de derde keer pakt hij toch weer hoog(hard) om daarna vrij snel weer goed intrapbaar te zijn.(dit alles tijdens een rit).
Ik heb tevens het idee dat het tikken wat minder is geworden, maar ben er niet gerust op. Ik heb als laatste nogmaals de slang uit de bekrachtiger getrokken om met draaiende motor de zuigkracht op die slang te testen. Ik vind het niet spectaculair moet ik zeggen. Ik voel wel dat er wat zuigkracht is bij stationair draaien, maar ik haal mijn vinger er heel makkelijk weer af.
- Zou die olielekkage bij de vacuumpomp de boosdoener zijn? Oftewel, vervangen?
- Mijn kachel voor de passagiers achter werkt niet. Zou dit nog met die vacuumbediende klep te maken hebben? Anders wellicht het relais 114 achter de climatronic. Dat slangetje voor die klep zit op die 3-weg klep, maar zou eigenlijk geen invloed mogen hebben lijkt me.
Wie heeft er nog verdergaande tips?
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)