Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gele 4 voudige stekker

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Gele 4 voudige stekker

Bericht door jorritK »

Bij mijn kabelboom van een california uit december 2000 heb ik te maken met een gele stekker waar drie draden aan zitten. Ik weet dat het te maken heeft met de dynamo en het scheidingsrelais bij de koelkast. Ik snap echter niet waar ik hem nou kan aansluiten. Er zit in mijn caravelle een zelfde gele stekker. Hier zitten echter ander kleuren bedrading aan. Kan ik de stekker lostrekken en mijn loshangende gele stekker van de camping kabelboom hieraan koppelen? Ik zou anders niet weten wat ik er mee moet. Met de schema's kom ik er ook niet uit nl. Hier een foto van de stekker die ik moet aansluiten.
Bijlagen
IMG_0415.jpg
IMG_0414.jpg
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door BenTDI »

zou best eens de steker kunnen zijn voor het scheidings relais via de regeleenheid in het hemeltje ...zit er nog een vrouwtje aan de kabelboom die van het hemeltje vandaan weer daar uitkomt bij die gele steker...ik heb het niet zelf aangesloten maar een vriend van me die is ook monteur bij de mazda...zal nog eens kijken of er bij mij ook zo een gele zit jorrit...
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door Oskar 725 »

Jorrit, in die bruine stekker op de foto zitten daar niet dezelfde draden in? Wat zegt het schema?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door jorritK »

Die bruine stekker is voor de luidsprekers achter. De gele stekker heeft een rood/zwarte draad, blauw/grijze draad en een blauwe draad. T4z is de stekker waar het om gaat volgens mij. Hij is op het stroomschema terug te vinden onder blad 71/3 en 71/6. Ik heb nu even niet de draadkleuren van de originele gele 4-voudige stekker bij de hand, maar dat ze in elk geval gedeeltelijk anders zijn weet ik zeker. Ik denk niet dat ik die verbinding zomaar los kan trekken en de bovengenoemde erop aan kan sluiten, maar wat dan wel? :nuts
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door BenTDI »

Heb bij mij achter de stoppenkast gekeken maar geen gele steker......4 polig ---wel 2 polig als vrouwtje waarvan er ook een paar los hangen ....maar geen rood zwarte draad erin .... ikke transporter ikke niet begrijp miscjien multivan en caravelle meer aansluitingen ...grapje ...
Jorrit de rood zwarte is toch ook een dikke die ook voorkomt in je zekeringenkastje op de B stijl links en als ik die eruit haal doet de koelkast het niet meer ...probeer je te helpen ...maar idd goed het schema nalopen ..... :alarm :muur :muur
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door Oskar 725 »

jorritK schreef:Die bruine stekker is voor de luidsprekers achter. De gele stekker heeft een rood/zwarte draad, blauw/grijze draad en een blauwe draad. T4z is de stekker waar het om gaat volgens mij. Hij is op het stroomschema terug te vinden onder blad 71/3 en 71/6. Ik heb nu even niet de draadkleuren van de originele gele 4-voudige stekker bij de hand, maar dat ze in elk geval gedeeltelijk anders zijn weet ik zeker. Ik denk niet dat ik die verbinding zomaar los kan trekken en de bovengenoemde erop aan kan sluiten, maar wat dan wel? :nuts
Om dit aan te sluiten heb je een verloop kabeltje nodig. De aansluitingen komen alle drie uit de zekeringkast, de draadjes (kort) met stekkertjes hangen er al en de bedoeling is dat ze in de 4-polige (gele) samen komen:
T4Z/2 = rood/zwart = +na contact. (hiervan hangt een losse aansluiting achter de zekeringkast en de draadkleur is bruin/geel)
T4Z/3 = blauw = D+ signaal.(dybamo + signaal) dit is nodig om het scheidings relais te bekrachtigen.(hiervan hangt ook een losse draad achter de zekering kast, draadkleur blauw).
T4Z/4 = grijs/blauw = instrumenten verlichting na dimmer (58b) dit vind je weer terug in de aansluitlijst die bovenop je zekeringkast zit.
Succes,
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door BenTDI »

Heb je een mailtje gestuurd met foto's Jorrit daar heb je in ieder geval iets aan dat de gele stekker zeker ergens voor is maar zal nog eens kijken of ik m kan ontdekken achter de stoppen kast maar dan moet ie helemaal los...bij mij drie boutjes ..
kan m zo nog niet aangesloten ontdekken...
Groet Ben
Laatst gewijzigd door BenTDI op 30 jan 2012, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door Oskar 725 »

Ben, de stekker zit achter de zekeringkast links voorin de auto. :winter
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door BenTDI »

oke kan ik m ook wat helpen met een foto ...
Maar eerst mijn vrouw helpen die loopt zich verloren met de post en heeft artrose met haar vingers ....
Daarna kan me niet schelen ......ben een weekje vrij maar toch nog werken.. :yes :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw
Love mijn vrouw en ........
Bijlagen
VW Campers Love.JPG
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door jorritK »

Bedankt mannen. Allemaal nuttige info! Het is dus duidelijk dat er een verloopkabel moet komen van een 4-polig vrouwtje naar 3 enkelpolige stekkertjes als ik je verhaal lees Oskar. De bestaande gele verbinding moet ik dan denk ik gewoon in takt laten. Eens kijken hoe ik aan zo'n verloopkabel kan komen. Wellicht via de vw dealer. :toppie
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door BenTDI »

eerst eens kijken hoe ie bijmij zit jorrit ...morgen ....
als er geen halve meter sneeuw valt :bifun :werkaanT4
Bijlagen
VW Zand kasteel klein.JPG
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Gele 4 voudige stekker

Bericht door jorritK »

Oskar, bedankt voor het verloopkabeltje! Heb hem gisteren binnen gekregen. Ik ga hem er morgen eens tussen zetten en kijken of ik het electrische gedeelte aan de praat kan krijgen. Fijn dat je het zo snel kon regelen!
Plaats reactie