Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandstofpomp 2.5tdi acv problemen

vragen over de T4
Plaats reactie
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

brandstofpomp 2.5tdi acv problemen

Bericht door arjantdi »

hallo, ik ben stilgevallen met mn transporter omdat de brandstofpomp diesel lekte via de aandrijfas vd pomp.
dit kwam op de riem, deze is daardoor gerekt/half opgelost.
nu moet dus de brandstofpomp eraf om deze te laten reviseren. nu moet dus de aandrijfpoelie vd brandstof pomp los, maar ik krijg de moer er dus niet af. de poelie wil uiteraard meedraaien. hoe is deze te blokkeren?
en volgend probleem is uiteraard hoe stel ik de pomp weer op tijd als ik deze terug heb van revisie? ik heb hier al gelezen dat de fijnafstelling met de vagcom moet. alleen er zal ook ergens een basis afstelling zijn van nokkenas tov pomp?
het betreft hier een t4 2.5 tdi acv met 102 pk.
alvast bedankt!
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: brandstofpomp 2.5tdi acv problemen

Bericht door repelsteeltje »

afstellen op de merktekens, normaalgesproken zou hij moeten starten, dan warmdraaien en met vag-com de fine tuning doen.

kunt de pomp reviseren laten, ik zou overwegen hier op het prikbord een andere op te zoeken. kon wel eens pittig kosten schelen.....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: brandstofpomp 2.5tdi acv problemen

Bericht door Pascal-141 »

Een tweedehandspomp kost ook al vaak 500eur bij diverse slopers.
En let op , er zijn verschillende types in .(let dus op de onderdeelnummer)

Ik heb er nog eentje liggen (die weg mag voor weinig) ,moest het nodig zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: brandstofpomp 2.5tdi acv problemen

Bericht door René »

In de twee schroefgaten bouten draaien om de poelie tegen te houden en de moer losdraaien met sleutel 21
Heb een PDF file klaar staan, als je die wilt hebben, dan moet je even een PB doen, dan stuur ik hem naar je toe.

René
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: brandstofpomp 2.5tdi acv problemen

Bericht door arjantdi »

super! en wat betreft andere pomp, ik heb eens zo'n nieuwe afdichtset gekocht, en een goedkope pomp op ebay. vol in veronderstelling dat een paar pakkingen vervangen en de keering vd aandrijfas niets voorsteld..
nou.. ding is uitelkaar gekomen.. maar ik krijg hem dus niet inelkaar..
bosch dienst hier in emmen vraagt 200 euro om de afdichtingen te vervangen en pomp te testen.
(reviseren is dus een groot woord)
maar dit wil ik niet laten doen op het ebay pompje, aangezien ik niets vd staat afweet. mn eigen pomp deed het prima voor de riem versprong, dus nieuwe afdichtingen in de bestaande pomp lijkt me het meest logisch. of is er hier iemand wel handig genoeg om dit (tegen betaling) te doen?
alvast bedankt!
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: brandstofpomp 2.5tdi acv problemen

Bericht door repelsteeltje »

arjantdi schreef:super! en wat betreft andere pomp, ik heb eens zo'n nieuwe afdichtset gekocht, en een goedkope pomp op ebay. vol in veronderstelling dat een paar pakkingen vervangen en de keering vd aandrijfas niets voorsteld..
nou.. ding is uitelkaar gekomen.. maar ik krijg hem dus niet inelkaar..
bosch dienst hier in emmen vraagt 200 euro om de afdichtingen te vervangen en pomp te testen.
(reviseren is dus een groot woord)
maar dit wil ik niet laten doen op het ebay pompje, aangezien ik niets vd staat afweet. mn eigen pomp deed het prima voor de riem versprong, dus nieuwe afdichtingen in de bestaande pomp lijkt me het meest logisch. of is er hier iemand wel handig genoeg om dit (tegen betaling) te doen?
alvast bedankt!

lekt hij langs de aandrijfas??

dan neem je de keerring uit het revisiesetje (koop alsjeblieft bosch, er is ook een lading ruk te koop) je sloopt de poelie van de pomp zoals hierboven ergens staat. dan heel voorzichtig met een kraspen tik je 2 gaatjes in de rand van de keering, daar draai je vervolgens een parker net een of hooguit 2 slagen in vast, en daaraan trek je met behulp van een kleine spijkertrekker heel voorzichtig de keerring uit de boring.

monteren gaat het beste met een stukje pijp, en de nieuwe keerring met diesel in smeren.

Rest van het setje keurig in het zakje laten zitten en in de schuur mikken.

voorwaarde: werk uiterst schoon. een korreltje zand is einde pomp.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: brandstofpomp 2.5tdi acv problemen

Bericht door arjantdi »

uiteraard heb ik een bosch setje gekocht. maar ik vrees dat er een andere pomp op moet, want na demontage vd pomp merkte ik voelbare speling op de as. als ik hier alleen een nieuwe keering indruk dan lekt ie direct weer.
dus ik neig zelf naar een andere pomp ipv revisie ivm de kosten.
Plaats reactie