Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat t4

vragen over de T4
Plaats reactie
aad
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:08

automaat t4

Bericht door aad »

hallo heren,
ik heb,een vraag ben in het bezit van een t4 2002 2.5 tdi automaat.
de auto heeft 158000 km gelopen, en als ik mijn boot erachter heb van 1000 kg schakelt de bak soms niet van 3 door naar 4 heeft iemand een idee wat dit,kan zijn ben bij de vw dealer geweest die konden niets vinden.
ik hoop ,dat er iemand is die dit ook heeft meegemaakt en wat de eventuele oplossing was.
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: automaat t4

Bericht door Sven_Stoffelen »

Hallo Aad,

zo was het bij mij ook begonnen. Eerst alleen bij het trekken van een aanhanger, later ook zonder aanhanger. Daarna steeds erger (hardere klap bij overschakelen van 3 naar 4) en steeds vaker. Ik kan je alleen nog een tip geven als ie langere tijd in zijn 3 blijft hangen, dan even stoppen en contact af en weer starten. Bij mij bleef hij na een paar duizend km zo rijden namelijk dan ook in zijn 3 staan en niet meer terug schakelen, het enige wat dan hielp is even contact af. Daarna was het dan ook verdwenen, tot dat dit grapje ook niet meer hielp.

Dus nu denk ik dat ik je slecht nieuws moet geven, dit is het begin van het einde. Ik heb zo nog wel 15dkm gereden maar toen was het niet meer te doen.

Heb de bak toen laten reviseren en rijdt nu alweer 70dkm lekker rond en ben alweer vergeten hoe duur het ook al weer was.

Groeten Sven
aad
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:08

Re: automaat t4

Bericht door aad »

hoi sven,
bedankt voor je reactie,waar heb je de automaat laten reviseren als ik,vragen mag en wat moest je betalen.

mvg aad.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: automaat t4

Bericht door harry t5 191 »

Autrans in Venendaal blijkt een prima adres te zijn!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: automaat t4

Bericht door Sven_Stoffelen »

Hallo aad,

Dat was Peter Achten in Deurne. Goede service, ook netjes uitgelegd en laten zien wat er kapot was.

Ik was samen met het vernieuwen van het kleppenblok net iets meer dan 3000 euro kwijt. Ja veel geld en vooral zuur, maar ben het na zoveel km al weer vergeten.

Groeten sven
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: automaat t4

Bericht door Icebox »

Niet helemaal op zijn plaats maar;

Ik heb ook een automaat en OOIT zal ik er ook vast aan moeten geloven. Wat doen ze nu eigenlijk bij een revisie en vanwaar is het zo prijzig?

Groetjes,
Sinja
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: automaat t4

Bericht door Sven_Stoffelen »

hier even een stukje copy paste:

"We snijden de koppelomvormer open op de draaibank, reinigen deze, en vervangen alle aan slijtage onderhevige delen, zoals lagers en voeringen.
Daarna wordt de koppelomvormer dichtgelast op de lasrobot, onder hoge druk gecontroleerd op lekkages, vervolgens gestraald en als laatste uitgebalanceerd."

Daarbij komt dat na zoveel km ook het kleppen regel blok "het brein" kapot of versleten is. Dit is ook een grote kosten post.

Volgens mij ook nog wat frictie ringen her en der, vaak wordt de flatcable die door de bak loopt ook meteen vervangen want dit is ook een ding wat veel storingen kan geven en natuurlijk een grote post kwa uurloon.

Groeten Sven
aad
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:08

Re: automaat t4

Bericht door aad »

dat zijn,nog eens prijzen voor een t4 met 158000 km op de teller ,volkswagen wie anders morgen gaat de auto naar de garage,maar ja 3000,00 euro ligt wat beter in het gehoor dan 6600,00 gulden.
bedankt voor jullie reactie's,ik laat wel even weten hoe het afloopt.

gr aad.
aad
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:08

Re: automaat t4

Bericht door aad »

automaat is gereviseerd,loopt weer als een zonnetje nu heb ik toch weer een vraag aan jullie,ik wil er nu een oliekoeler op hebben zou dat de levensduur, van de automaat ten goede komen graag jullie reactie's
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat t4

Bericht door Multivan Generation »

Dat staat al eens beschreven in dit forum..
Wellicht kun je de zoekfunctie even gebruiken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: automaat t4

Bericht door Bart TDI »

Beste Aad,

Een externe oliekoeler is wel aan te raden.
Ik rijd nu al een klein jaar rond met een oliekoeler van 24 x 40 cm die voor de radiateur geplaatst is.
De problemen die jij hebt omschreven zijn voor de meeste automaatrijders regel en geen uitzondering.

Na mijn laatste revisie is ook de computer vernieuwd. In deze computer is de "lock up" in de derde versnelling uitgeschakeld en de lock up in de vierde haakt pas in bij 82 km/h. Dat houdt in dat al het rijden onder deze snelheid met slippende platen geschiedt. Lees: warmte genereert. Of beter, heel erg veel warmte, zeker met een zware last zoals een aanhanger.

Omdat de bak op een bepaald moment zijn warmte niet meer kwijt kan, ramt hij er een lock up in. Dat merk je aan een plotselinge stijging van het toerental met een harde dreun daarop volgend. Sinds het plaatsen van de oliekoeler heb ik hier geen last meer van en het normaal rijden gaat prima.

Helaas rijd ik ook met aanhangers, van 1800kg, en wat je ook doet aan deze automaat, daar is deze simpelweg niet tegen opgewassen. Lees: onderbemeten.

Op weetjewel staat bij tips en trucs, motorisch een omschrijving van het inbouwen van de oliekoeler.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: automaat t4

Bericht door limburger »

Hallo Aad,

net zoals de motor van je auto heeft ook je automaatbak een ideale bedrijfstemperatuur. je motor heeft een radiator die door middel van je thermostaat pas wordt gebruikt als je motor boven de gewenste temperatuur komt. zou je een kapotte thermostaat hebben dan kom je niet of heeeeelll langzaam tot de gewenste bedrijfstemperatuur.

bij je automaatbak is het ook belangrijk om op bedrijfstemperatuur te komen, dit gebeurt door de warmtewisselaar die er standaart in zit waardoor de olie gewarmt wordt door koelvloeistof van de motor, (die is sneller op temperatuur dan je bak) de bedrijfstemperatuur van je automaatbak ligt hoger dan die van je koelvloeistof. dus op een bepaald moment werkt de koelvloeistof niet meer om de olie op te warmen maar om af te koelen. zeg maar simpel tot 90graden opwarmen daarna koelen in de hoop dat die zeker niet te warm wordt.

jij wilt nu een oliekoeler erop hebben, bij de verhalen van mensen die dit gedaan hebben lees ik dan overal dat ze de originele warmtewisselaar vervangen door een oliekoeler die je voor je radiator plaatst. als je nu mijn uitleg gelezen hebt begrijp je dat dan je voorverwarmen van de olie niet meer gebeurt, en het dan dus langer duurt voordat die op bedrijfstemperatuur is. dit met mogelijk extra slijtage tot gevolg omdat je langer met een koudere olie rijdt.

de automaatbak van een T4 is gewoon slecht ontworpen. DE OPLOSSING bestaat niet anders had iedereen die mogelijke modificatie er wel in zitten. dus modificaties zijn misschien goed voor jou gebruik, maar kunnen bij een ander gebruik zelfs negatief zijn! laat je goed voorlichten en leg hierbij duidelijk uit wat jou gebruik van de auto is: rijstijl, aanhanger of lading, lange stukken of korte stukken rijden, veel snelweg of binnendoor enzo...

en voordat je een oliekoeler plaatst is het misschien ook handig om te weten of je originele warmtewisselaar de gewenste bedrijfstemperatuur wel of niet gehouden krijgt en die koeler wel nodig is. dit kan allemaal gelogt worden tijdens een ritje met een laptop eraan. mocht je de oliekoeler willen plaatsen omdat de oudie olie die eruit kwam was verbrand probeer dan eerst te achterhalen hoelang die olie er wel niet ingezeten heeft en of je lockup was versleten (met slippende lockup word de olie zeker warmer / te warm)

succes ermee :driveT4 :T44EVER
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: automaat t4

Bericht door Sven_Stoffelen »

Ik rijd inmiddels al weer 80 dkm na mijn revisie zonder koeler. Ik sluit me aan bij het antwoord van limburger.

Groeten sven
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: automaat t4

Bericht door Bart TDI »

Klinkt misschien gek maar ik sluit me daar ook bij aan.
Deels welliswaar.

Tijdens een rit van ongeveer 200km heb ik met vagcom naast me gereden zonder oliekoeler. Met warmtewisselaar dus.
Dit was met een lege bus, 1 persoon (ik) en verder dus helemaal standaard.

Olietemperatuur bij 100km/h op gps =105 C
bij 120km/h = 105 C
bij 160km/h = 108 C

Daarna van de snelweg af en nog 30 km over B wegen gereden waarbij ik niet boven de 80 km/h kon komen.
Optrekken, aan het eind van de polderweg een haakse bocht, weer optrekken en zo verder, 30 km lang.

Het weer was trouwens bewolkt rond de 16 C.

Na 7 km "polderen" stond de teller op 115 C Voor de duidelijkheid, normaal rijgedrag geen permanente kickdown.
Na 15 km 121 C.

Toen ik aankwam was de versnellingsbakolietemperatuur 126 C.

Met koeler:

bij 100 tm 160 km/h bij hetzelfde weer rond de 65-70 C
Tot de 80 (geen lock up) komt de olie niet boven de 90 C
Bij extreme belasting lukt het gewoon nog steeds om de olie naar 120 C te krijgen

Hierbij moet ik vermelden dat de misvatting kan ontstaan dat wanneer iemand voor een externe koeler ombouw gaat, de principewerking van de wisselaar verloren gaat. Dat is niet zo.
Mocht je bijvoorbeeld op een zomerdag in de file terechtkomen die een uur stapvoets rijden tot gevolg heeft dan is er dus geen rijwind koeling. (ook weinig bak belasting) MAAR:

De oliekoeler bevindt zich tegen de radiateur aan, zoals iemand eerder omschreef, deze wordt dmv een thermostaat indien nodig terug gekoeld. Dat heeft als gevolg dat de versnellingsbakolie die warmer dan dat kan worden, de radiateur "opwarmt" en deze gaan dan trekken, blazen, zuigen hoe je het noemen wilt met koeling van bakolie als gevolg.

De andere kant op is het WEL zo dat de bakolie de eerste kilometers niet zo snel wordt opgewarmd als bij een warmtewisselaar, maar aangezien de bak veel te licht is voor zijn taak (en dus hard slipt) doet hij er absoluut niet lang over om op bedrijfstemperatuur te komen, zeg een km of 5-10 afhankelijk van rijstijl...

Waar je ook voor kiest, het blijft schipperen maar waar de bak uiteindelijk aan overlijdt is hitte/overbelasting, niet koude.

Groetjes
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: automaat t4

Bericht door Bart TDI »

Nog even iets wat ik begrepen heb van de versnellingsbak.

Deze bak is ook te vinden achter een 2.8 VR6
Aangezien automaten werken op oliedruk, zijn ze afhankelijk van de druk die geleverd kan worden.
Een VR6 heeft meer vermogen maar minder koppel bij lage toerentallen.
Zodra een VR6 de bak begint te belasten met veel koppel, draait hij veel meer toeren.

Een 2.5 TDI heeft meer koppel onderin, draait veel minder toeren en heeft dus een veel lagere oliedruk.
De platen worden dus minder hard op elkaar geduwd terwijl ze een hoog koppel te verstouwen krijgen. De voering op de platen verglaasd en zorgt voor trillend doorslippen, de bak gaat "bibberen" in lock up. Vandaar dat de lock up in 3 verwijderd is in de laatste computer.

Ik heb wel eens nagedacht over hoe de druk te verhogen maar ben daar niet technisch genoeg voor onderlegd ben ik bang...

Misschien dat iemand hierover nog een verhandeling heeft?
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Plaats reactie