Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Electrisch vraagje
Electrisch vraagje
ff een vraagje over het electrische gedeelte van de spiegels.
Alvorens ik de boel doorbrand of opblaas..
Bij mij is waarschijnlijk ook een draadbreuk in de bedrading van de spiegels.
Nu heb ik bij Theo al even nagemeten waar wel en geen stroom op staat. (bedankt Theo)
Voor zover ik het kon meten staat op de blauw/zwart stroom..
En hierna word het verdeelt tussende knopjes links/rechts en de joystick..
Klopt dit ..
Dan de volgende vraag: Kan ik vanaf de electrische ramen de stroom adftappen en deze doorverbinden met de (afgeknipte) blauw/zwarte en zo de spiegels weer aan de gang krijgen..
Of is dit een slecht idee?
Alvorens ik de boel doorbrand of opblaas..
Bij mij is waarschijnlijk ook een draadbreuk in de bedrading van de spiegels.
Nu heb ik bij Theo al even nagemeten waar wel en geen stroom op staat. (bedankt Theo)
Voor zover ik het kon meten staat op de blauw/zwart stroom..
En hierna word het verdeelt tussende knopjes links/rechts en de joystick..
Klopt dit ..
Dan de volgende vraag: Kan ik vanaf de electrische ramen de stroom adftappen en deze doorverbinden met de (afgeknipte) blauw/zwarte en zo de spiegels weer aan de gang krijgen..
Of is dit een slecht idee?
Laatst gewijzigd door Tinus op 18 mar 2012, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: Electrisch vraagje
hum,,, nee dus..
Ik heb dit gevonden op een site maar geen resultaat..
"Er zijn slechts twee draden die vanaf de zekeringkast / chassis door de rubber boot in aan de bestuurderskant deur voor spiegel Beweging. De kracht draad (zwart / geel) van pin G1 van de zekeringkast (12V met contactschakelaar ON) gaat rechtstreeks naar de spiegel schakelaar in de deur van de bestuurder. Een aardedraad (bruin) wordt aangesloten op de pin op de aarden ring boven de zekeringkast, en gaat rechtstreeks naar de andere kant van de bestuurder spiegel. "
Zwart/geel heb ik niet maar op de zwart/blauw staat 12v en de bruine geeft massa..
Ik heb de schakelaar al geheel uit elkaar gehaald en wat doorgemeten maar dat ziet er nog prima uit..
Iemand een idee..
Ik heb dit gevonden op een site maar geen resultaat..
"Er zijn slechts twee draden die vanaf de zekeringkast / chassis door de rubber boot in aan de bestuurderskant deur voor spiegel Beweging. De kracht draad (zwart / geel) van pin G1 van de zekeringkast (12V met contactschakelaar ON) gaat rechtstreeks naar de spiegel schakelaar in de deur van de bestuurder. Een aardedraad (bruin) wordt aangesloten op de pin op de aarden ring boven de zekeringkast, en gaat rechtstreeks naar de andere kant van de bestuurder spiegel. "
Zwart/geel heb ik niet maar op de zwart/blauw staat 12v en de bruine geeft massa..
Ik heb de schakelaar al geheel uit elkaar gehaald en wat doorgemeten maar dat ziet er nog prima uit..
Iemand een idee..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: Electrisch vraagje
Tinus,
de zwart/blauwe draad, is + na contact en komt van zekering 14 uit de zekering kast (bij een auto vanaf aug. 1998) gaat naar de schakelaar van de spiegel bediening. En als de massa dan in orde is moet het volgens schema werken.
Je kan de spanning van je ramen halen maar dat is een constante 12V ( rood bij meer draads motoren) bij twee draads motoren wisseld de spanning van +naar- en anders om, om de ramen op en neer te krijgen.
Waarom herstel je niet gewoon de gebroken draden?
de zwart/blauwe draad, is + na contact en komt van zekering 14 uit de zekering kast (bij een auto vanaf aug. 1998) gaat naar de schakelaar van de spiegel bediening. En als de massa dan in orde is moet het volgens schema werken.
Je kan de spanning van je ramen halen maar dat is een constante 12V ( rood bij meer draads motoren) bij twee draads motoren wisseld de spanning van +naar- en anders om, om de ramen op en neer te krijgen.
Waarom herstel je niet gewoon de gebroken draden?
Groet, Oskar.
Re: Electrisch vraagje
Heb je niet gewoon een draadbreuk in je deur? Dat is namelijk een veel voorkomende oorzaak van spiegels die raar doen, centrale vergrendeling die het niet doet etc etc.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kabelbaum_(Bruch)
Leo
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kabelbaum_(Bruch)
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: Electrisch vraagje
Ik weet niet zeker of het een kabelbreuk is omdat zoals ik al schreef op zwart/blauw staat 12v en de bruine geeft massa..
Ramen en CV werken prima..
Dan lijkt het mij geen kabekbreuk.. of wel?
Ramen en CV werken prima..
Dan lijkt het mij geen kabekbreuk.. of wel?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: Electrisch vraagje
Tinus, hoe gemeten? Met een volt meter of een testlampje?
Kun je op de gemeten 12V ook een 21 watt lampje laten branden? zo ja, dan is je schakelaar stuk of sluiting in de stuurdraden van de spiegel bediening.
Er zijn er een aantal die gezamenlijk gebruikt worden na de schakelaar, dus door de rubber huls terug de auto in naar de rechter spiegel.
Kun je op de gemeten 12V ook een 21 watt lampje laten branden? zo ja, dan is je schakelaar stuk of sluiting in de stuurdraden van de spiegel bediening.
Er zijn er een aantal die gezamenlijk gebruikt worden na de schakelaar, dus door de rubber huls terug de auto in naar de rechter spiegel.
Groet, Oskar.
Re: Electrisch vraagje
Gemeten met een voltmeter..Oskar 725 schreef:Tinus, hoe gemeten? Met een volt meter of een testlampje?
Kun je op de gemeten 12V ook een 21 watt lampje laten branden? zo ja, dan is je schakelaar stuk of sluiting in de stuurdraden van de spiegel bediening.
En nu even gestest met een 21 watt lampje - deze gaat niet aan.. dus..toch een kabelbreuk..
T4 California Event 2.5TDI 2002
- volvosurfer
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Electrisch vraagje
Ik had ook lastige bestuurbare buitenspiegels. Ik heb pas de schakelaar vervangen, had de oude open gemaakt en die zat vol met troep en wat corrosie. Nu werkt alles als een zonnetje. Schakelaar koste 25 eu.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Re: Electrisch vraagje
Tinus,
even de rubber huls los en opschuiven, zie je het meestal direct!
even de rubber huls los en opschuiven, zie je het meestal direct!
Groet, Oskar.
Re: Electrisch vraagje
Ik heb al gekeken, rubber aan de kant .. maar er zit nog een zwarte band om al de kabels..
En het is donker dus morgen maar even verder..
En het is donker dus morgen maar even verder..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: Electrisch vraagje
En ja hoor ± 4 draden dwars door midden..
En enkele beschadigd..
Je zou kortsluiting krijgen door dit..
Alles even weer doorverbonden.. nu kan ik wel een 12 v 21w lampje er op laten branden (wit + blauw/zwart)
Maar de spiegels doen niets?
Dus ook de schakelaar stuk..?
Heb ik 2 vragen:
1 Kan ik op een bepaalde draad stroom zetten om zo te testen of het niet de motortjeas van de spiegels zijn ( zou weol toevallig zijn alle 2 te gelijk )
2 Zit er buiten de schalekaar ook nog een relais op de motor of worden ze rechtstreeks aangestuurd?
En enkele beschadigd..
Je zou kortsluiting krijgen door dit..
Alles even weer doorverbonden.. nu kan ik wel een 12 v 21w lampje er op laten branden (wit + blauw/zwart)
Maar de spiegels doen niets?
Dus ook de schakelaar stuk..?
Heb ik 2 vragen:
1 Kan ik op een bepaalde draad stroom zetten om zo te testen of het niet de motortjeas van de spiegels zijn ( zou weol toevallig zijn alle 2 te gelijk )
2 Zit er buiten de schalekaar ook nog een relais op de motor of worden ze rechtstreeks aangestuurd?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: Electrisch vraagje
Tinus,
Als je op de blauw/zwarte draad vlak bij de schakelaar spanning zet, en de schakelaar is goed, moeten de motortjes werken.
Ze worden rechtstreeks aangestuurd, dus +12V op de schakelaar (blauw/zwarte draad) en werken! De motortjes hebben een vaste massa rechtstreeks op de magneet koppelingen in de stel motoren.
Als je op de blauw/zwarte draad vlak bij de schakelaar spanning zet, en de schakelaar is goed, moeten de motortjes werken.
Ze worden rechtstreeks aangestuurd, dus +12V op de schakelaar (blauw/zwarte draad) en werken! De motortjes hebben een vaste massa rechtstreeks op de magneet koppelingen in de stel motoren.
Groet, Oskar.
Re: Electrisch vraagje
Direkt stroom op de blauw/zwarte draad gezet.. en niets nog geen brom..
Dus de hele motor uit de spegel gehaald en doorgemeten terwijl ik de knop bedien..
Op verschillende draden komt dan, naar gelang welke kant ik de knop indruk, 12v te staan..
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het niet meer aan de draden
of aan de stekker ligt maar meer aann de motortjes zelf.
Kan het toch kortsluiting zijn geweest door de kabelbreuk waardoor er op verkeerde draden stroom is komen te staan..?
Dus de hele motor uit de spegel gehaald en doorgemeten terwijl ik de knop bedien..
Op verschillende draden komt dan, naar gelang welke kant ik de knop indruk, 12v te staan..
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het niet meer aan de draden
of aan de stekker ligt maar meer aann de motortjes zelf.
Kan het toch kortsluiting zijn geweest door de kabelbreuk waardoor er op verkeerde draden stroom is komen te staan..?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: Electrisch vraagje
Maar werken allebei de spiegels dan niet? Een stuk kan ik me voorstellen.
Je hebt een goede harde 12V na de schakelaar als je deze bedient, dus op de draden van je motortjes?
Je hebt een goede harde 12V na de schakelaar als je deze bedient, dus op de draden van je motortjes?
Groet, Oskar.
Re: Electrisch vraagje
Geen van 2 hebben enige beweging.
Ik zal morgen 12v direkt van de accu halen.. en het nogmaals proberen..
Ik zal morgen 12v direkt van de accu halen.. en het nogmaals proberen..
T4 California Event 2.5TDI 2002