Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
waarom druk op het koelsysteem??
waarom druk op het koelsysteem??
Weet iemand waarom het koelsysteem eigenlijk onder druk (moet) staan??
mij lijkt als het drukloos functioneert dat de slangen, radiateurs enz vooral van de oudere auto's
het dan minder zwaar hebben, kortom de vraag wat is er op tegen als je het drukloos laat functioneren??
dit vraag kwam bij mij op naar aanleiding van de topic kachelradiateur lek..
mij lijkt als het drukloos functioneert dat de slangen, radiateurs enz vooral van de oudere auto's
het dan minder zwaar hebben, kortom de vraag wat is er op tegen als je het drukloos laat functioneren??
dit vraag kwam bij mij op naar aanleiding van de topic kachelradiateur lek..
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: waarom druk op het koelsysteem??
ik kan t fout hebben maar dan is het kookpunt toch hoger anders verdamt je koelwater eerder
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: waarom druk op het koelsysteem??
Klopt bij hogere druk ligt het kookpunt hoger.
Boven op de Himalaya op 8000m kookt water bv bij 65 graden of zoiets, lekker energiezuinig (-;
Boven op de Himalaya op 8000m kookt water bv bij 65 graden of zoiets, lekker energiezuinig (-;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: waarom druk op het koelsysteem??
Ah,.... dus dat is dat het kookpunt wat verlegd wordt, zodat die bij een hogere temperatuur pas zou gaan koken,..
maar bij de T4 als je daar vrijwel altijd onbeladen en zonder aanhanger mee rijdt heeft dat koelsysteem (met 2 ventilatoren) zoveel reserve capaciteit, dat dergelijke temperaturen niet snel een thema zullen zijn, dus zou je ook in feite drukloos kunnen rijden??
maar bij de T4 als je daar vrijwel altijd onbeladen en zonder aanhanger mee rijdt heeft dat koelsysteem (met 2 ventilatoren) zoveel reserve capaciteit, dat dergelijke temperaturen niet snel een thema zullen zijn, dus zou je ook in feite drukloos kunnen rijden??
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: waarom druk op het koelsysteem??
Denk dat als jij in een file staat en je hebt net lekker lopen doorkachelen de temperatuur erg snel op zal lopen omdat de koeling ineens minder is ondanks de verhoogde stand van de ventilatoren.
Als de druk hoger kan worden heb je dus meer "speling" om snelle stijging op te vangen, als de boel "open" (dop) staat verdampt de vloeistof bij hoge stijging dus sneller omdat het kookpunt lager ligt.
Als de druk hoger kan worden heb je dus meer "speling" om snelle stijging op te vangen, als de boel "open" (dop) staat verdampt de vloeistof bij hoge stijging dus sneller omdat het kookpunt lager ligt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: waarom druk op het koelsysteem??
Zelfde categorie: Waarom staat je centrale verwarming onder druk?
Hogere druk = hoger kookpunt
Hogere druk = hoger kookpunt
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: waarom druk op het koelsysteem??
65 graden hier, kan je zelf meestal op de CV instellen, tevens nog verschil in tap of radiatortemp
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: waarom druk op het koelsysteem??
Een 2.5 TDI heeft geen last met temperatuur , die word nooit echt warm , bij mijn TDI's gingen de ventilatoren bijna nooit aan het werk , zelfs niet bij het trekken van een zware aanhanger .
Ik denk dus dat je een TDI gerust kan rijden met een drukloos systeem zonder te heet te worden .
De 1.9TD/2.4D daarentegen heeft niet veel koelcapaciteit op overschot , die kun je best "op druk" houden
Bij mijn vorige 1.9TD ging de ventilator regelmatig draaien bij het slepen van aanhangers .
Ik denk dus dat je een TDI gerust kan rijden met een drukloos systeem zonder te heet te worden .
De 1.9TD/2.4D daarentegen heeft niet veel koelcapaciteit op overschot , die kun je best "op druk" houden
Bij mijn vorige 1.9TD ging de ventilator regelmatig draaien bij het slepen van aanhangers .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: waarom druk op het koelsysteem??
Dat dacht ik ook Pascal,Pascal-141 schreef:Een 2.5 TDI heeft geen last met temperatuur , die word nooit echt warm , bij mijn TDI's gingen de ventilatoren bijna nooit aan het werk , zelfs niet bij het trekken van een zware aanhanger .
Ik denk dus dat je een TDI gerust kan rijden met een drukloos systeem zonder te heet te worden .
De 1.9TD/2.4D daarentegen heeft niet veel koelcapaciteit op overschot , die kun je best "op druk" houden
Bij mijn vorige 1.9TD ging de ventilator regelmatig draaien bij het slepen van aanhangers .
want die wagen is echt nooit heet te krijgen!!! zelfs niet in de zomer met de airco aan
hij gaat nooit ook maar richting rood op de meter.
het is ook wel een gigantisch koelsysteem met 2 ventilatoren.
daar in tegen duurt het in de winter inderdaad ook een hele tijd langer voor de TDI kachel warmte levert tov
de 1.9TD die in vroeger had.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: waarom druk op het koelsysteem??
Die 2,5 Tdi 75kw wordt ook nooit warm en de ventilatoren slaan ook nooit aan ...zelfs in de bergen niet...
Prima systeem ...heb de ventilatoren wel eens getest want ik dacht dat ze kapot waren maar nee hoor werken prima bij doorverbinden en de meter constant voor of op 90 graden..
Moet je een peugootje 106 horen blowen bij een file of stoplicht met 25 graden boven nul maar dat is benzine he maar toch ...geef mij maar een transporter 2,5 tdi 102 pk ....
Prima systeem ...heb de ventilatoren wel eens getest want ik dacht dat ze kapot waren maar nee hoor werken prima bij doorverbinden en de meter constant voor of op 90 graden..
Moet je een peugootje 106 horen blowen bij een file of stoplicht met 25 graden boven nul maar dat is benzine he maar toch ...geef mij maar een transporter 2,5 tdi 102 pk ....
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE