Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
- Locatie: Zwolle
juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Hallo allemaal,
Mijn eerste posting hier, lees al een tijd mee maar hier kom ik niet goed uit.
De tank van mijn stuurbekrachtiging staat net onder minimum, merk niks bij het sturen maar lijkt me niet goed.
Ik heb gelezen dat de tank met een rode dop atf olie (rood) zou moeten zijn en een zwarte dop vw stuurbekrachtings olie (groen).
Nu heb ik een rode dop maar mijn olie is groen is er de verkeerde olie in gedaan ?
Het is een T4 2.4D van '95
Mijn eerste posting hier, lees al een tijd mee maar hier kom ik niet goed uit.
De tank van mijn stuurbekrachtiging staat net onder minimum, merk niks bij het sturen maar lijkt me niet goed.
Ik heb gelezen dat de tank met een rode dop atf olie (rood) zou moeten zijn en een zwarte dop vw stuurbekrachtings olie (groen).
Nu heb ik een rode dop maar mijn olie is groen is er de verkeerde olie in gedaan ?
Het is een T4 2.4D van '95
Laatst gewijzigd door joeri_zwolle op 15 apr 2012, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Hallo Joeri,
welkom op weetjewel.
Gezien het bouwjaar van je auto zou er ATF in moeten zitten (rood dus). Het kan zijn dat het systeem een keer gereviseerd is en toen de olie vervangen voor groen.
Als je zeker bent dat de olie groen is moet je het bijvullen met groen, en dan zou ik het dopje vervangen voor een groene of zwarte.
soorten olie in ieder geval niet mengen.
welkom op weetjewel.
Gezien het bouwjaar van je auto zou er ATF in moeten zitten (rood dus). Het kan zijn dat het systeem een keer gereviseerd is en toen de olie vervangen voor groen.
Als je zeker bent dat de olie groen is moet je het bijvullen met groen, en dan zou ik het dopje vervangen voor een groene of zwarte.
soorten olie in ieder geval niet mengen.
Groet, Oskar.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
- Locatie: Zwolle
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Het dopje is dus wel degelijk de indicatie van wat er in moet, begrijp ik.
Zo had ik het ook gedacht bedankt voor de reactie Oskar.
Ik heb er zelf nu 10.000 mee gereden en het olie pijl is nu laag heb net even onder de auto gekeken en er hangt een drup olie onder het blok aan de rechter kant (was me nog niet eerder opgevallen).
Niveau was altijd net boven minimum.
Wat gaat er kapot als de olie verkeerd is bij gevuld (dat moet >10.000 gebeurt zijn) ?
Misschien de oorzaak van de drup.
Morgen maar even langs de garage om een afspraak te maken, distributie riem wou ik toch al laten vervangen dan kunnen ze hier ook naar kijken.
Zo had ik het ook gedacht bedankt voor de reactie Oskar.
Ik heb er zelf nu 10.000 mee gereden en het olie pijl is nu laag heb net even onder de auto gekeken en er hangt een drup olie onder het blok aan de rechter kant (was me nog niet eerder opgevallen).
Niveau was altijd net boven minimum.
Wat gaat er kapot als de olie verkeerd is bij gevuld (dat moet >10.000 gebeurt zijn) ?
Misschien de oorzaak van de drup.
Morgen maar even langs de garage om een afspraak te maken, distributie riem wou ik toch al laten vervangen dan kunnen ze hier ook naar kijken.
Groet,
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Afdichtingen in stuurhuis of pomp kunnen kapot gaan, maar als het al eerder gemengd is heeft de olie een vieze troebele kleur.
Groet, Oskar.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
- Locatie: Zwolle
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Daar lijkt het wel op ik kon de kleur in de tank niet goed bepalen had een groenige kleur zeker niet rood en het sponsje boven in de dop is groen.
Niet zo mooi heb er al die tijd mee gereden.
Morgen ochtend even kijken wat de kleur van de drup is.
Kan je die afdichtingen op de een of andere manier controleren of moet dan alles uit elkaar?
Niet zo mooi heb er al die tijd mee gereden.
Morgen ochtend even kijken wat de kleur van de drup is.
Kan je die afdichtingen op de een of andere manier controleren of moet dan alles uit elkaar?
Groet,
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
vraag oskar 725, als je alle olie er uit laat lopen, kun je dan elke kleur er terug in doen, of moet je bij de orginele kleur blijven?
robbie
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Robbie, ik zou bij de originele kleur blijven. Vooral het stuurhuis blijft veel olie in achter.
Bedenk dat de groene olie dunner is dan de rode(ATF). vooral in koude toestand.
Bedenk dat de groene olie dunner is dan de rode(ATF). vooral in koude toestand.
Groet, Oskar.
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
oke bedankt oskar, ik vraag het omdat de olie zo vuil is en het pottje ook dat het bijna niet meer te zien is, ik had dus al gedacht om de olie te vervangen.
bedankt voor je reaktie
robbie
bedankt voor je reaktie
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
het is opgelost, ik heb net even gekeken, de dop is groen en de olie ook, toch ga ik die vervangen want die zit er denk ik al 14 jaar in, en dat pottje is hele maal zwart en smerig kunnen we niet hebben in onze t4 he .
moet ik groene olie bij de dealer halen of kan dat ook bij een automatrialenzaak ?
groet
robbie
moet ik groene olie bij de dealer halen of kan dat ook bij een automatrialenzaak ?
groet
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
- Locatie: Zwolle
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Drup is motor olie lijkt bij mijn olie filter vandaan te komen.
Met een zaklantaren tegen de zijkant van het stuur bekrachtigings olie tankje is goed te zien dat het groene olie is en niet troebel..
Afspraak bij de garage gemaakt die gaan de motor even onderhanden nemen en het stuurhuis etc bekijken.
Heb helaas niet in de gelegenheid het zelf te doen.
Met een zaklantaren tegen de zijkant van het stuur bekrachtigings olie tankje is goed te zien dat het groene olie is en niet troebel..
Afspraak bij de garage gemaakt die gaan de motor even onderhanden nemen en het stuurhuis etc bekijken.
Heb helaas niet in de gelegenheid het zelf te doen.
Groet,
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Joeri
typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Zover ik weet, hebben alle VAG modellen (VW-Audi-Seat-Skoda) de speciale GROENE stuurhuis olie.
Niet mengbaar met ATF.
Pleur je ATF in je stuurhuis, kun je het stuurhuis & pomp binnen afzienbare tijd gaan vervangen. Het loopt kapot.
ATF is véél agressiever voor alle inwendige seals dan de speciale groene VAG stuurhuisolie.
Tijdens het verversen, moet je eerst het systeem spoelen, met verse groene stuurhuis olie.
Deze is gewoon verkrijgbaar bij je automaterialen zaak.
Gr, Geert
Niet mengbaar met ATF.
Pleur je ATF in je stuurhuis, kun je het stuurhuis & pomp binnen afzienbare tijd gaan vervangen. Het loopt kapot.
ATF is véél agressiever voor alle inwendige seals dan de speciale groene VAG stuurhuisolie.
Tijdens het verversen, moet je eerst het systeem spoelen, met verse groene stuurhuis olie.
Deze is gewoon verkrijgbaar bij je automaterialen zaak.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Pascal-141
- Berichten: 10831
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
Inderdaad , altijd goed doorspoelen en minimaal 1L olie erdoorheen spoelen , ook door het stuurhuis (doe je door het stuurhuis van links naar rechts te laten bewegen ) .Geert G schreef:Tijdens het verversen, moet je eerst het systeem spoelen, met verse groene stuurhuis olie.
Deze is gewoon verkrijgbaar bij je automaterialen zaak.
Gr, Geert
Het is door het niet spoelen , dat vaak problemen met stuurbekrachtiging ontstaan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
bedankt voor de info gert, liever bij de automatrialen zaak dan bij de vw dealer :alarm daar heb ik in het verleden al meer dan genoeg euries achter gelaten.
groet
robbie
groet
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: juiste olie in de stuurbekrachtiging ?
pascal moet ik dan de motor laten draaien, en de olie op vangen? of zonder motor de olie er in en het stuur van links naar rechts draaien, waardoor de olie er weer uit komt, het zal wel een stome vraag zijn maar ik heb er nog niet mee te maken gehad.
robbie
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.