Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

R O K E N D E MOTOR

vragen over de T4
Plaats reactie
multivan705
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2009, 23:55

R O K E N D E MOTOR

Bericht door multivan705 »

Hallo,

Mijn bus is een multivan 2.5 tdi ACV motor.
Start altijd en ook de eerste keer. Ook als het extreem koud is.
Afgelopen zomer 5 gloeibougies vervangen omdat ik dacht dat het probleem daaraan lag. Waren er overigens wel enkele stuk!

Wat is er aan de hand.

Als de motor koud is start de auto meteen maar het is net of hij dan op 3 cilinders loopt. Bij het wegrijden en gas geven is de auto
niet vooruit te branden. Er komt niets dan blauwe rook uit. Toch verbruikt de auto geen of nagenoeg geen olie. Dus de blauwe
rook duidt niet op olieverbruik.

Als de motor warmer wordt na ongeveer 2 kilometer gaat de auto ook beter lopen en als hij op temperatuur raakt is er niets meer aan de hand en loopt de auto
perfect. Reageert dan ook goed op zijn gas.

Kan het zijn dat er een sensor in de auto zit die iets met de temperatuurregeling te maken heeft bij koude start.

Het is behoorlijk wat blauwe rook en stinken dat ie doet!


Alvast bedankt voor jullie reactie!


:muur MULTIVAN705 :muur
:wjw
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: R O K E N D E MOTOR

Bericht door Oskar 725 »

Wat heeft de motor gelopen? en zijn ooit de verstuivers gereviseerd?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: R O K E N D E MOTOR

Bericht door sgsdebruijn »

Getuned?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
multivan705
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2009, 23:55

Re: R O K E N D E MOTOR

Bericht door multivan705 »

De motor is NIET getuned. Heeft 225.000 gelopen en de verstuivers zijn ook nog nooit gereviseerd.

Ik vraag mij overigens af of het wel aan de verstuivers ligt, want dan zou de motor toch ook zo veel moeten roken als hij warm is.

Ik ben geen technicus maar het lijkt wel of een of andere sensor stuk is die een verkeerd signaal aan de computer geeft.
Als de motor eenmaal wat warmer wordt is het probleem over en loopt en reageert de motor als vanouds.

:ikrij Multivan705
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: R O K E N D E MOTOR

Bericht door Geert G »

Ik zit meer te denken aan een gescheurde cilinderkop.
Scheurtjes tussen inlaat & uitlaatklep.
Verliest compressie in de desbetreffende cilinder en staat daarop koud te bokken.
Blauw koud, is onverbrande diesel.
Navernant de motor warmer wordt zet de kop uit en gaan de scheurtjes als het ware dicht,
waardoor de compressie in die cilinders ook weer terug komt op het normale niveau.
Verlies compressie is een onvolledige verbranding van de ingespoten diesel.
Vaak gaat dit in combinatie met pissende/slechte verstuivers.

Temperatuursensor is ook mogelijk. Deze bepaald via de ECU, de vervroegingscurve van de inspuitpomp.
Is een twee polige of een vierpolige sensor.
Vierpolige is een combi sensor voor zowel het motormangment systeem als je temperatuursmeter.
Deze sensor(s) zitten met een clipbevesteging in het koelsysteem.
Hier zou ik als eerste mee beginnen, dit is tientjes werk.

Of de vervroegingsregeling van de brandstofpomp is kaduuk.
Of pomp staat niet op tijd.
Uitlezen met VAG-Com TDI checker & rijdend loggen meetwaardeblokken op ingespoten waardes & turbodruk.
Meetwaardeblokken, motor, kanalen 3-8-11.
Kanaal 4 ook effe contoleren, is ingespoten diesel stationair. Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoop dat je hier wat aan hebt, waar je het moet gaan zoeken.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: R O K E N D E MOTOR

Bericht door Oskar 725 »

225.000 is ook een beetje weinig voor verstuivers om al "stuk" te zijn, maar omdat je het idee had dat ie maar op 3 poten loopt en veel blauwe rook en stank.(onverbrande diesel)
Het verhaal van Geert komt dan beter in de buurt. Zou eerst de temp.sensor vervangen, gewoon om deze uit te sluiten en omdat het de goedkoopste optie is.
Succes, :werkaanT4
Groet, Oskar.
Plaats reactie