Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
acculampje blijft branden
acculampje blijft branden
Medeweetjewellers,
Mijn acculampje blijft al weken branden en weet niet meer waar ik het moet zoeken.
Even het verhaal.
Het begon een paar weken geleden dat mijn dynamo (120A) het begaf net nadat ik mijn huishoudaccu had vervangen.(toeval?)
De huishoudaccu afgekoppeld omdat ik toch een ander relais wou gaan gebruiken die geen D+ nodig heeft.
Dynamo er onder uit gesleuteld en weggebracht.
Nieuwe spanningsregelaar er in laten zetten en er weer onder gezet.
Nog steeds het acculampje wat oplicht na het starten
Niet zo vel als dat je 'm op contact zet maar toch.
Dynamo en startaccu door laten meten.
De dynamo is uitstekend en laad normaal ondanks dat het acculampje wat zwakjes brand. (test tot ruim 120A gedaan)
De startaccu was minder en heb ik gelijk laten vervangen.
Advies was: kijk alle massa en stekkerverbindingen na.
Ik rij weg en het lampje is uit.
Ben nog geen 5 km op weg en het lampje gaat weer branden. :alarm
De zekeringkast losgehaald, stekkerverbindingen los, nagekeken en ingespoten met contactspray.
Massadraden op de carrosserie losgehaald en schoongemaakt.
De D+ draad optisch gecontroleerd op breuk en doorgemeten of er toevallig massa gemaakt werd.
Voorheen was de D+ draad afgetakt voor het scheidingsrelais, maar ik heb een nieuwe stekker gehaald en het weer in originele staat gebracht.
Nu meet ik maar een 2,3 volt op de dynamo met draaiende motor, en als ik de stekker er op heb meet ik het zelfde achterop de zekeringkast waar de D+draad in gaat.
Meet ik op het extra stekkertje wat uit de zekeringkast komt, 7,8 volt
Wat moet je daar meten?
Contactblokje heb ik vervangen voor een nieuw exemplaar omdat het de ene keer wel voorkomt na het starten en de andere keer niet.
Ook niet het gewenste resultaat.
Vandaag de dynamo er weer onderuit gehaald en op de testbank gehad maar alles bleek goed.
Ik snap er niets meer van.
Iemand een idee?
Groet Bossie
Mijn acculampje blijft al weken branden en weet niet meer waar ik het moet zoeken.
Even het verhaal.
Het begon een paar weken geleden dat mijn dynamo (120A) het begaf net nadat ik mijn huishoudaccu had vervangen.(toeval?)
De huishoudaccu afgekoppeld omdat ik toch een ander relais wou gaan gebruiken die geen D+ nodig heeft.
Dynamo er onder uit gesleuteld en weggebracht.
Nieuwe spanningsregelaar er in laten zetten en er weer onder gezet.
Nog steeds het acculampje wat oplicht na het starten
Niet zo vel als dat je 'm op contact zet maar toch.
Dynamo en startaccu door laten meten.
De dynamo is uitstekend en laad normaal ondanks dat het acculampje wat zwakjes brand. (test tot ruim 120A gedaan)
De startaccu was minder en heb ik gelijk laten vervangen.
Advies was: kijk alle massa en stekkerverbindingen na.
Ik rij weg en het lampje is uit.
Ben nog geen 5 km op weg en het lampje gaat weer branden. :alarm
De zekeringkast losgehaald, stekkerverbindingen los, nagekeken en ingespoten met contactspray.
Massadraden op de carrosserie losgehaald en schoongemaakt.
De D+ draad optisch gecontroleerd op breuk en doorgemeten of er toevallig massa gemaakt werd.
Voorheen was de D+ draad afgetakt voor het scheidingsrelais, maar ik heb een nieuwe stekker gehaald en het weer in originele staat gebracht.
Nu meet ik maar een 2,3 volt op de dynamo met draaiende motor, en als ik de stekker er op heb meet ik het zelfde achterop de zekeringkast waar de D+draad in gaat.
Meet ik op het extra stekkertje wat uit de zekeringkast komt, 7,8 volt
Wat moet je daar meten?
Contactblokje heb ik vervangen voor een nieuw exemplaar omdat het de ene keer wel voorkomt na het starten en de andere keer niet.
Ook niet het gewenste resultaat.
Vandaag de dynamo er weer onderuit gehaald en op de testbank gehad maar alles bleek goed.
Ik snap er niets meer van.
Iemand een idee?
Groet Bossie
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Fox 1.2 2007
Re: acculampje blijft branden
ik heb ook eens zoiets gehad bij mij bleek de riem niet strak genoeg te zitten
Re: acculampje blijft branden
Heb je bij de dynamo revisie meteen een nieuwe poelie gemonteerd?
Een goed auto electra revisie bedrijf doet dit meteen, op het moment dat de dynamo uit elkaar ligt.
Deze slijten (kijk naar de groeven, die worden platter) en verminderen de grip van de multieriem.
Met als gevolg dat je riem alsnog slipt. En je lampje kan gaan branden.
Tevens kan een versleten dynamo poelie je multieriem langzaam opvreten.
Was je (oude) multiriem toevallig gerafeld?
Of zaten er barsjes in de rips? Te zien als je deze tussen je vingers ombuigt.
Ik denk dat een nieuwe dynamo poelie je probleem op lost.
Heeft de multieriem weer de volle grip.
Onderdeelnummer: Febi 29964
http://www.febi-parts.com/vehicle.php?r ... cturer=222" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkrijgbaar bij je automaterialenzaak
En net wat Daimen zegt: Kijk naar je mechanische multieriem spanner (ACV motor). Als die veer z'n veerkracht kwijt is gaat de riem ook slippen.
Gr, Geert.
Een goed auto electra revisie bedrijf doet dit meteen, op het moment dat de dynamo uit elkaar ligt.
Deze slijten (kijk naar de groeven, die worden platter) en verminderen de grip van de multieriem.
Met als gevolg dat je riem alsnog slipt. En je lampje kan gaan branden.
Tevens kan een versleten dynamo poelie je multieriem langzaam opvreten.
Was je (oude) multiriem toevallig gerafeld?
Of zaten er barsjes in de rips? Te zien als je deze tussen je vingers ombuigt.
Ik denk dat een nieuwe dynamo poelie je probleem op lost.
Heeft de multieriem weer de volle grip.
Onderdeelnummer: Febi 29964
http://www.febi-parts.com/vehicle.php?r ... cturer=222" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkrijgbaar bij je automaterialenzaak
En net wat Daimen zegt: Kijk naar je mechanische multieriem spanner (ACV motor). Als die veer z'n veerkracht kwijt is gaat de riem ook slippen.
Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: acculampje blijft branden
@Geert, er is geen nieuwe poelie gemonteerd.
Die ziet er met zijn scherpe groeven als nieuw uit.
Multiriem is twee jaar geleden vernieuwd en ziet er ook nog als nieuw uit.(geen rafels en barstjes)
De mechanische spanner staat zo'n spanning op, dat ik 'm met een echte grote bahco met veel kracht moet terugdrukken.
Trouwens tijdens de tests op de testbank gaf de dynamo bij elk toerental ruim voldoende af.
Zou er met enige slip dit al ontstaan?
Ik hou deze optie open, maar ik denk dat het een ander (electrisch?) probleem is.
Alle ideeën zijn welkom, ik word er moedeloos van.
Bossie
Die ziet er met zijn scherpe groeven als nieuw uit.
Multiriem is twee jaar geleden vernieuwd en ziet er ook nog als nieuw uit.(geen rafels en barstjes)
De mechanische spanner staat zo'n spanning op, dat ik 'm met een echte grote bahco met veel kracht moet terugdrukken.
Trouwens tijdens de tests op de testbank gaf de dynamo bij elk toerental ruim voldoende af.
Zou er met enige slip dit al ontstaan?
Ik hou deze optie open, maar ik denk dat het een ander (electrisch?) probleem is.
Alle ideeën zijn welkom, ik word er moedeloos van.
Bossie
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Fox 1.2 2007
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: acculampje blijft branden
Had Rene niet ook een vergelijkbaar verhaal lang terug? was dat niet iets met sluiting
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: acculampje blijft branden
Ik denk dat het ook zoiets moet zijn, maar wat?sgsdebruijn schreef:Had Rene niet ook een vergelijkbaar verhaal lang terug? was dat niet iets met sluiting
Ik heb het verhaal van Rene gelezen via de zoekfunctie, maar ik moet het volgens mij voorin de auto zoeken.
Achter de voorstoelen word alles gevoed door de tweede accu.(die nu niet aangesloten is)
De standkachel, koelkast, binnenverlichting, alles via de tweede accu.
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Fox 1.2 2007
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: acculampje blijft branden
Heb je alle massaverbindingen bij de zekeringenkast al eens nagelopen.?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: acculampje blijft branden
Is ook een mogelijkheid, zeker met 2 accu's.Multivan Generation schreef:Heb je alle massaverbindingen bij de zekeringenkast al eens nagelopen.?
2x plus, is samen ook ook min van het lampje.
Werkt hetzelfde als de min van een sterschakeling met krachtstroom.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: acculampje blijft branden
Bossie.
je hebt dus ergens in de D+ een overgangsweerstand (sluiting of slecht contact) er hoort 12V op het draadje achter je zekeringkast te staan.( bij draaiende motor)
Daarom blijft bij een lager voltage je lampje zwak branden.
je hebt dus ergens in de D+ een overgangsweerstand (sluiting of slecht contact) er hoort 12V op het draadje achter je zekeringkast te staan.( bij draaiende motor)
Daarom blijft bij een lager voltage je lampje zwak branden.
Groet, Oskar.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: acculampje blijft branden
De dynamo is goed op de testbank, dat is de basis van waaruit gezocht moet gaan worden.
Eerst de laadspanning direct op de aansluitingen van de dynamo meten. Daarna de laadspanning meten op de accu. Deze waarden zouden elkaar dicht moeten benaderen. Als dat niet zo is is er dus sprake van een overgangsweerstand door of een slechte massa verbinding of een probleem met de + kabel die vanaf de dynamo via de zwarte zekeringen kast bij de accu naar de accu loopt.
Met name de aansluiting van de + kabel bij deze zwarte zekeringen kast wil nog weleens problemen geven net als het kabeloog aan deze kabel.
Ik bedoel dus deze kast:
Eerst de laadspanning direct op de aansluitingen van de dynamo meten. Daarna de laadspanning meten op de accu. Deze waarden zouden elkaar dicht moeten benaderen. Als dat niet zo is is er dus sprake van een overgangsweerstand door of een slechte massa verbinding of een probleem met de + kabel die vanaf de dynamo via de zwarte zekeringen kast bij de accu naar de accu loopt.
Met name de aansluiting van de + kabel bij deze zwarte zekeringen kast wil nog weleens problemen geven net als het kabeloog aan deze kabel.
Ik bedoel dus deze kast:
Groeten van Wim
Re: acculampje blijft branden
Ik heb wel alle stekkerverbindingen er uit gehad nakekeken en ingespoten met contactspray.Multivan Generation schreef:Heb je alle massaverbindingen bij de zekeringenkast al eens nagelopen.?
Zit er een centrale massaverbinding naar de zekeringskast toe of zijn het er meerdere?
Ik heb de tweede accu op het moment niet aangesloten, dus dat kan ik uitsluiten toch?Is ook een mogelijkheid, zeker met 2 accu's.
2x plus, is samen ook ook min van het lampje.
Werkt hetzelfde als de min van een sterschakeling met krachtstroom
Of begrijp ik het verkeerd?
De kabel rechtsbovenin aan de zijkant van de kast is wel wat geoxideerd, die zal ik ook eens goed schoonmaken.De dynamo is goed op de testbank, dat is de basis van waaruit gezocht moet gaan worden.
Eerst de laadspanning direct op de aansluitingen van de dynamo meten. Daarna de laadspanning meten op de accu. Deze waarden zouden elkaar dicht moeten benaderen. Als dat niet zo is is er dus sprake van een overgangsweerstand door of een slechte massa verbinding of een probleem met de + kabel die vanaf de dynamo via de zwarte zekeringen kast bij de accu naar de accu loopt.
Met name de aansluiting van de + kabel bij deze zwarte zekeringen kast wil nog weleens problemen geven net als het kabeloog aan deze kabel.
Ik bedoel dus deze kast:
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Fox 1.2 2007
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: acculampje blijft branden
je hebt een massakrans zitten aan de rechterzijde van de zekeringkast,
waar heel veel bruine draden naar toe gaan..
Aan de rechterzijde op deze foto is die krans zichtbaar:
waar heel veel bruine draden naar toe gaan..
Aan de rechterzijde op deze foto is die krans zichtbaar:
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: acculampje blijft branden
Oskar, wat moet ik meten op de D+ direct op de dynamo?Oskar 725 schreef:Bossie.
je hebt dus ergens in de D+ een overgangsweerstand (sluiting of slecht contact) er hoort 12V op het draadje achter je zekeringkast te staan.( bij draaiende motor)
Daarom blijft bij een lager voltage je lampje zwak branden.
Ik meet daar namelijk nog geen 3 volt met draaiende motor.
Of moet ik meten tusen de D+ en de plus van de dynamo?
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Fox 1.2 2007
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: acculampje blijft branden
volgens mij moet je daar gewoon 12 volt op meten, wellicht zelfs 13,8 V
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: acculampje blijft branden
Bossie,
je meet op de D+ dynamo: moet zijn 12V of iets meer als de motor draait.
Je moet dan ook binnen achter je zekeringkast op het blauwe draadje 12V of iets meer meten.
Dit alles met de auto als massa (het ijzer dus).
Die 3 Volt die je meet is dat direct op het pennetje van de dynamo? dus met het stekkertje los?
Verder zit er een dikke bruine massa draad achter op je zekeringkast die rechtstreeks naar je accu loopt.
je meet op de D+ dynamo: moet zijn 12V of iets meer als de motor draait.
Je moet dan ook binnen achter je zekeringkast op het blauwe draadje 12V of iets meer meten.
Dit alles met de auto als massa (het ijzer dus).
Die 3 Volt die je meet is dat direct op het pennetje van de dynamo? dus met het stekkertje los?
Verder zit er een dikke bruine massa draad achter op je zekeringkast die rechtstreeks naar je accu loopt.
Groet, Oskar.