Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kobkonings
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2012, 15:50

stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door kobkonings »

hallo
ik zit met een vraag en misschien weet 1 van jullie een oplossing of wat het zou kunnen zijn?
me vader is ook in het bezit van een t5 met 130 pk
maar hij heeft problemen met zijn moter als je met zijn bus flink doortrekt gaat die stotterde en bokken bij de bij de 3000 toeren al
en van de winter zijn we er mee op wintersport geweest en met 4 man en vol bepakking op de snel weg kon je niet harder rijden als 140 want dan was het gewoon niet te doen met het gestotter en bokken. ( 140 was ook hard zat daar niet van )

eenmaal terug in de garage konde ze het uitlezen en zat het in de injectie systeem of iets dergelijks
of dat er een kabelbreuk kon zijn in de kabel boom.

iemand meer info er over van wat het kan zijn en hoe te verhelpen ?


gr koen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Pascal-141 »

Laat eerst eens de pompinjectoren eens nakijken , zie dat ze niet losgekomen zijn
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
kobkonings
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2012, 15:50

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door kobkonings »

oke dankje voor de info zal het bij de garage neer leggen
Arnout
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2008, 18:12

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Arnout »

Nou dat is frappant! Ik heb ook een T5 130 pk en die heeft het namelijk ook. Het vreemde is dat dit niet altijd gebeurt.
Bij 1700 toeren begint hij te stotteren en loopt ook stationair niet lekker, ook gaat de ven loeien. Dit heeft hij al van nieuw af aan. Diverse keren bij de dealer (een keer of 10) geweest en heeft niks kunnen vinden. Heb toen de moet maar opgegeven. Oh ja ze hebben het roetfilter en het brandstoffilter vervangen onder baat het niet schaad het niet. moest wel 130 euro aftikken.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Geert G »

Pascal-141 schreef:Laat eerst eens de pompinjectoren eens nakijken , zie dat ze niet losgekomen zijn
@Pascal, jij rijdt toch ook met zo'n bus met diezelfde motor?

Als het pas vanaf 3000 t.p.m. optreed onder volle belasting, heeft het er meer de schijn van dat de Luchtmassa meter over de zeik gaat.
Vervuilde LMM geeft onder volle belasting te weinig diesel-inspuiting vrij.
Toevallig K&N filter gemonteerd i.c.m Bosch LMM? De olie van een K&N tast de LMM aan.....
Of de MAP sensor? Stomme gedachte misschien...........verkeerde MAP sensor??? 2-bar uitvoering gemonteerd i.p.v. 3-bar uitvoering?????
Gevraagde turbodruk voor een AXD motor moet zijn 2200 millibar. Dus dat moet een 3-bar uitvoering zijn.
Het zijn zomaar een paar suggesties...........

Iets wordt er te weinig geleverd onder volle belasting:
Oftwel te weinig Diesel inspuiting
Oftwel te weinig Turbodruk.

Is die bus getuned?
Zo ja, door wie?
Motor springt niet in de noodloop?

Bron: http://www.gerritspeek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

@ kobkonings: graag wat meer info...........

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Johan nr.46
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jun 2007, 17:33

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Johan nr.46 »

Heb ik ook gehad. Bij mij was het toen de brandstofpomp.
Caravelle Highline 204 pk TDI
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Geert G »

Johan nr.46 schreef:Heb ik ook gehad. Bij mij was het toen de brandstofpomp.
Welke?
Die in de brandstoftank zit gemonteerd?
Of de tandempomp (vacuumpomp rembekrachtiger & opvoerpomp pompverstuivers) aan de zijkant cilinderkop?

Nu word ik toch nieuwschierig, vind dit interessante materie. :groteogen
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Johan nr.46
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jun 2007, 17:33

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Johan nr.46 »

Ik weet niet welke.
Caravelle Highline 204 pk TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:
Pascal-141 schreef:Laat eerst eens de pompinjectoren eens nakijken , zie dat ze niet losgekomen zijn
@Pascal, jij rijdt toch ook met zo'n bus met diezelfde motor?

Als het pas vanaf 3000 t.p.m. optreed onder volle belasting, heeft het er meer de schijn van dat de Luchtmassa meter over de zeik gaat.
Vervuilde LMM geeft onder volle belasting te weinig diesel-inspuiting vrij.
Toevallig K&N filter gemonteerd i.c.m Bosch LMM? De olie van een K&N tast de LMM aan.....
Of de MAP sensor? Stomme gedachte misschien...........verkeerde MAP sensor??? 2-bar uitvoering gemonteerd i.p.v. 3-bar uitvoering?????
Gevraagde turbodruk voor een AXD motor moet zijn 2200 millibar. Dus dat moet een 3-bar uitvoering zijn.
Het zijn zomaar een paar suggesties...........

Iets wordt er te weinig geleverd onder volle belasting:
Oftwel te weinig Diesel inspuiting
Oftwel te weinig Turbodruk.

Is die bus getuned?
Zo ja, door wie?
Motor springt niet in de noodloop?

Bron: http://www.gerritspeek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

@ kobkonings: graag wat meer info...........

Gr, Geert

Ik heb inderdaad ook een 130PK , een BNZ , geen AXD. Ik heb niet het vermeldde probleem hoor , maar de verstuivers gaf ik als tip omdat het een vaak voorkomend probleem is . De verstuivers komen "los" , en dan beginnen de problemen.
Ik heb trouwens al geruime tijd een setje jonge verstuivers (slechts 17000km) gescoord en op reserve liggen , moest ik ooit problemen krijgen met de mijne . :knipoog Nieuw zijn die krengen bijna niet te betalen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Geert G »

@ Pascal,

Losse rammelende Pompverstuivers is zeker geen broodje Aap verhaal.
Setje Pompverstuivers.............
Heb ik ook ligge, maar dan uit een 130PK Passat.
Was bedoelt voor een 1.9 TDI BXE motor, als tunings project.

Maar...........Pompverstuivers kun je wél degelijk laten reparen: DieselService Olst.
http://www.diesel-service.nl/vag.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=O1ztjZkk ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
En voor vééél minder dan wat Bosch of VW ervoor vraagt.
Want die schermen kompleet de markt af.

Dit bedrijf levert ook de Pompverstuivers & Comman Rail Verstuivers aan de Diesel Cup racers.
En ook aan de bekende Tuners......
Er wordt € 100, statiegeld berekend totdat jij de oude hebt ingeleverd.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:@ Pascal,

Losse rammelende Pompverstuivers is zeker geen broodje Aap verhaal.


Gr, Geert
weet ik ,daarom dat ik het dus ook al eerder zei :knipoog

Maar eens ze loskomen , maken ze nogal eens schade (zowel aan de kop als de verstuiver zelf) en zijn de verstuivers soms ook onherstelbaar .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:
Johan nr.46 schreef:Heb ik ook gehad. Bij mij was het toen de brandstofpomp.
Welke?
Die in de brandstoftank zit gemonteerd?
Of de tandempomp (vacuumpomp rembekrachtiger & opvoerpomp pompverstuivers) aan de zijkant cilinderkop?

Nu word ik toch nieuwschierig, vind dit interessante materie. :groteogen
Om het scherp te houden: die in de brandstoftank wordt toch de opvoerpomp genoemd, die andere de brandstofpomp?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: stotteren en bokkende moter wat kan het probleem zijn?

Bericht door Geert G »

@ hoe is het inmiddels met @kobkonings, de topic starter?
We horen niets meer........ Ben stiekem heel benieuwd wat de garage gevonden heeft.

heemskerk schreef:
Om het scherp te houden: die in de brandstoftank wordt toch de opvoerpomp genoemd, die andere de brandstofpomp?
Het klopt voor de helft, wat je suggereert.
De pomp in de tank voert de druk op met 0,7 bar voor diesel-transport naar de motor.
De pomp aan de cilinderkop bij een pompverstuivermotor is een tandempomp. Zo genoemd omdat deze twee functies heeft:
A) Vacuum genereren voor je rembekrachtiger.
B) De brandstofdruk voor de pompverstuivers in de cilinderkop opvoeren tot 20-Bar.

Tandempomp wil inwendig nogal eens gaan lekken. Je merkt het als je motor-olie vind in je dieselfilter :gif
Ga er wel effe een nieuw topic over starten in het T5 Forum.
Want dit heeft niets te maken met deze topic starter. :kijkt
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie