Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koude TDI houdt in + rookt

vragen over de T4
Gebruikersavatar
marcje
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 mar 2012, 10:47

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door marcje »

Mijn bus, 2.5 TDI uit 2001 ( blauwe I ) heeft deze klachten ook. Ook deze is gechipt middels een kastje en bij koude motor gooit hij stationair er blauwe rook uit.
Ook duurt t even voor hij aanslaat. Volgens de monteur van het autobedrijf waar ik altijd kom heeft dit te maken met het kastje wat er tussen is gemonteerd.
Kennelijk veranderd dit kastje het inspuitmoment ed. Kon geen kwaad zegt hij....
Bij warme motor loopt de bus als een zonnetje :ikrij en is de blauwe rook verdwenen. Olieverbruik is nihil ondanks 240.000 kilometertjes.

gr
marc
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door Multivan Generation »

bij een 88 pk wordt een beetje blauwe rook direct na starten,
veroorzaakt door de een-traps verstuivers.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door rick_k »

Mijn bus is destijds aan de VAGcom geweest en alles was goed. Ook is de db-riem toen gewisseld en heb ik de gloeipluggen gewisseld. Hij heeft het nog steeds. Hij houd in als je een bepaald punt vasthoud op met het gaspedaal, dus ik zat al te denken dat het ook nog de potmeter van het gaspedaal kan zijn.

Maar goed, dat ding is van 1996, hij start altijd, zelfs met de -20 vorst, slaat gelijk aan en begint daarna pas te hikken.

Ik vind het wel goed... Ga er niet te veel geld aan uitgeven.

mvg Rick
hanson
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2009, 09:37

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door hanson »

Het zou mij verbazen dat ie niet goed werd getimed, de garagist had voor de wissel mij ook al uitgelegd dat dit erg belangrijk is en soms niet correct wordt afgesteld... ik zal die alleszins eens laten uitlezen met een VagCom

Wat Rick opmerkte ivm het inhouden rond een bepaald toerental doet mij eraan denken dat ik voor de wissel ook al had ondervonden dat rond de 2000 toeren de motor ook niet zo vlot draait en het lijkt of die inhoud, maar ik denk dat dit een andere oorzaak heeft.

Onlangs had ik ook het probleem dat de turbo niet inschakelde. Plankgas en kwam amper aan 90km/u. Uiteindelijk gestopt en motor opnieuw gestart. Het probleem was opgelost en heb het ook niet meer voor gehad, dus ja... waarschijnlijk ook weer iets anders.

greets,
hans
T4 TDI 2.5 Westfalia Multivan bj 1996
T2 1.6 Adventurewagen bj 1969
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door Geert G »

hanson schreef:Het zou mij verbazen dat ie niet goed werd getimed, de garagist had voor de wissel mij ook al uitgelegd dat dit erg belangrijk is en soms niet correct wordt afgesteld... ik zal die alleszins eens laten uitlezen met een VagCom

Wat Rick opmerkte ivm het inhouden rond een bepaald toerental doet mij eraan denken dat ik voor de wissel ook al had ondervonden dat rond de 2000 toeren de motor ook niet zo vlot draait en het lijkt of die inhoud, maar ik denk dat dit een andere oorzaak heeft.

Onlangs had ik ook het probleem dat de turbo niet inschakelde. Plankgas en kwam amper aan 90km/u. Uiteindelijk gestopt en motor opnieuw gestart. Het probleem was opgelost en heb het ook niet meer voor gehad, dus ja... waarschijnlijk ook weer iets anders.

greets,
hans
Check dan ook effe de N75 klep en de MAP Sensor. Deze laatste zit in de ECU. Vacuumslangetje gaat hierna toe en is voor de MAP sensor. Beide sensors zijn voor aansturing Turbo

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door rick_k »

Dan zit ie meestal in de noodloop.

Maar mijn bus heeft verder geen klachten. En dat ding is 15 jaar oud, mag het? Ik vind het goed. Ik rij hem af en dan gaat ie weg.

mvg Rick
Plaats reactie