Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

vragen over de T4
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door arjantdi »

hoi, mede transporter rijders, ik heb een probleempje waar ik eens even hulp voor vraag via dit forum.
ik heb een t4 acv 102pk tdi van 99. recent heb ik de brandstofpomp vervangen. nu is dit een maand of 2 perfect gegaan, maar de bus is langzaam maar zeker wat gaan nagelen (alsof ie te vroeg inspoot) timing gecontroleerd. paar keer nog afgesteld voor de zekerheid en die staat zeker weten goed.
nu nagelde de bus terwijl de pomptiming goed stond, en ik merkte ook al heel ietsjes vermogenverlies.
nu rij ik vrij rustig met de bus, alleen qua optrekken enzo was het iets beter. het nagelen wat ie deed was er vooral tijdens stationair draaien. met rijden hoorde je hem ook wel wat maar niet al te erg.
nu is het probleem verslechterd in dat ie niet alleen meer nagelt, maar ook enorm inhoud.
hij loopt nu op 4 of 3 cillinders lijkt het wel. gekke van alles is dat ie zowel koud als warm totaal niet rookt.
ik ben geneigd de verstuivers als schuldige aan te wijzen, maar dan zou ie toch haast moeten roken?
zowel bij koude start als warm rookt ie niet.
nu is er alleen niet fatsoenlijk mee te rijden doordat ie zo enorm inhoud/stottert

dus ik denk dat ik straks de verstuivers eruit trek en ga testen op mn werk
(tips qua demontage verstuivers zijn welkom.. ze lijken me in de kop geschroefd, maar als ik verstuivers zie op internet vd transporter dan zie ik geen schroefdraad?)
als iemand andere tips/ suggesties heeft hoor ik het graag!

alvast bedankt :werkaanT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door Pascal-141 »

Heb ik ook al gehad , oorzaak = inspuitpomp versleten !
De andere pomp die er bij jou is opgezet , was dat een NIEUWE of een tweedehands ?

Bij mij zijn er ook 2 pompen opgezet , voor ik een goeie had ... Het inwendige van de pomp blijkt uit te slijten (waardoor er onvoldoende inspuitdruk word opgebouwd , en soms lijkt het inspuittijdstip ook wel te "verlopen" , maar dat komt omdat het inwendige van de pomp versleten is) , dus van buitenaf zie je er niks van. (en bij het uitlezen krijg je er geen melding van )
De pompen gaan wel vaker kapot (nu ze wat ouder worden) , er is dan ook veel vraag achter .
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 03 mei 2012, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door ailko vos »

kijk even of het vacuumpotje achter aan de turbo goed vast zit.deze wil wel eens los gaan en geeft dan dezelfde problemen als die jij omschrijft.zondagavond had mijn schoonvader dit probleem ze hebben de losgelopen schroeven weer vast gedraait en hij loopt weer perfect
volgens de vw garage komt dit een enkele keer voor met name bij de 102 pk modellen
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door arjantdi »

brandstof pomp is een revisie pomp, en alles is zo'n beetje vervangen en getest bij de bosch service, ik denk dat het daar niet aan ligt. ik ga dat potje bij de turbo eens controleren, maar vrees niet dat dat het is.. maar kleine moeite!

ben nu bezig de verstuivers er aan het uit peuteren.. moet nu die imbus bouten van de verstuiver klemmen kos zien te krijgen.. dat valt nog niet mee..
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door sgsdebruijn »

Voor die verstuivers heb je een trekker nodig, ze zijn zeg maar konisch.
Peter Koopman heeft daar een tool voor.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door arjantdi »

ik ben erachter dat dat niet lukt. ik ga volgende week even een trekker maken, en ga ze denk ik direct vervangen. de oorzaak moet wel in een verstuiver zitten, want anders zou het de pomp moeten zijn, en dat lijkt me stug. er doet gewoon telkens 1 of meerdere cillinders niet mee.. hij is nu heeeeel traag..
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door sgsdebruijn »

En als je eens een paar flesjes wynn's erin gooit en laat lopen om het e.e.a. wat te reinigen?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door michisoft »

Beste Arjantdi,

tijdens het laten draaien op stationair toerental ( als dat nog lukt ) 1 voor 1 de verstuiverleiding los zetten, dan weet je precies welke verstuiver het zou zijn. die niet mee wil werken. als je hem los zet, en het de motor gaat niet anders draaien, dan werkt hij niet mee.

Om later de verstuivers uit de cilinderkop te krijgen, na de inbusbout los gezet te hebben, moet je met de verstuiver draaien, met een steeksleutel links / rechts wringen, komt ie zo los, wel vooraf alles rondom proper maken. en bij montage van de verstuivers nieuwe originele koperen ringetjes steken.

groeten

Koen
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door arjantdi »

gedaan.. eerste cillinder geen verschil, dus ik denk dat die verstuiver overleden is.
nu kan ik jou verstuivers kopen, maar is dit niet een betere oplossing??
http://www.ebay.de/itm/Einspritzduse-VW ... 947wt_1037

als ik het goed begijp heb ik hiermee de nozzle en de naald. en het is de naald ie slijt in een verstuiver..
bedrag x 5 en valt reuze mee..
of is dit niets?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door sgsdebruijn »

En dan zelf rommelen zonder dat de verstuivers goed afgeregeld en getest zijn? zou ik niet doen.
Denk dat je ook vragen mag stellen bij de kwaliteit van het spul
Wil je ook nog chiptunen?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door arjantdi »

goed geregeld en afgesteld zijn? niet om het 1 of ander, maar dat kan ik zelf.. allereerst goed geregeld? gewoon kijken wat de openingsdruk is, verstuiverbeeld en dat ie niet napiest.
afstellen? dat is echt heel simpel.. openschroeven, andere diameter vulplaatje onder de veer en weer testen..
dus daar zit de moeilijkheidsgraad niet in..(ben overgens 1e monteur)
ga ze zowiezo eerst testen, maar ik weet gewoon dat er 1 totaal niet meedoet nu.
en nee ik ga niet chippen.. maar grotere nozzels rijd bij een golf tdi (ongechipt) wel beter..
vermogen intresseerd me niet zoveel.. ding loopt hard zat. ik heb liever dat ie goed loopt nu..
het is nu gewoon een rekensommetje. ik kan verstuivers kopen van iemand hier. mooie deal, ik vraag me alleen af of iemand ervaring met dit spul heeft?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door sgsdebruijn »

Tsjaa de meesten hebben niet de mogelijkheden en tools om te testen vandaar de opmerking.
Nogmaals, zeker als monteur weet je denk ik ook wel dat goedkoop meestal duurkoop is, ik zou die goedkope nozzle's naast me neerleggen. Heb de afgelopen tijd veel zitten lezen (ok ervaring van anderen en niet van mijzelf) op internet over verstuivers, nozzle's en dat soort dingen. Ik wilde wel meer uit de T4 halen maar ga dat toch subtieler doen.

Succes in ieder geval met je klus.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door arjantdi »

ik ben voor die nozzels niet zo bang, maar zoals ik al een beetje lees is dat een fase in opvoeren.. laat me dat nu net niets doen..
verder ben ik een beetje huiverig voor het feit dat je daar straks staat met 5 losse verstuivers, en dat dan toch blijkt dat nr1 geen zak doet met die 216 erin, of met standaard..
ik reken ook maar wat goedkoopste en eenvoudigste is..
eenvoudigste is gewoon andere verstuivers.. die ene is stuk.. de anderen hebben net zoveel gedraaid.. dus die zijn ook ver heen (340dkm)
kan van iemand hier een setje kopen voor een nette prijs, denk dat ik dat maar zal doen. dinsdag ben ik weer terug, en dan zal ik mn handen eens vies maken.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door robstof »

Arjantdi,

Wat was de reden voor vervanging van de pomp ?

robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: stotteren en nagelen 2.5 acv tdi

Bericht door arjantdi »

lekkage op de aandrijfas, en al het inwendige was versleten. (dat kwam bij revisie aan het licht. deed het prima)

als de pomp al versleten was, is het niet vergezocht dat de verstuivers ook aan slijtage onderhevig zijn..
Plaats reactie