Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VERSCHILLENDE VERSIES

vragen over de T5
Plaats reactie
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door phdgent »

Enkele posters op dit forum spreken over "Multivan", "Caravelle", "Transporter" of "California" al dan niet met dubbele cabine. Sommigen willen zelfs elementen van de ene versie in de andere bouwen. Dit zijn allemaal T5 modellen, maar wat zijn nu echt de verschillen?
Dat van die dubbele cabine ken ik wel, dat is wat we hier een lichte vracht of "een 19%" noemen en waarbij een tussenwand is ingebouwd zodat de passagiers - en de laad ruimte afgescheiden is én waarbij deze laatste minstens dezelfde lengte heeft.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door Pascal-141 »

Voor de verschillen tussen de verschillende versies kun je beter even op de website van VW kijken denk ik.
Maar hier is alvast de basis :

-Transporter : is de basisversie , het werkpaard , al dan niet met of zonder dubbel cabine ,ook verkrijgbaar als "bus" voor personenvervoer tot 9 personen
-Caravelle en multivan : zijn de luxere versies van de transporter , (caravelle eerder als personenvervoer , multivan als "weekendauto" , deze heeft een slaapbank)
-California : campeerauto
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door phdgent »

Pascal-141 schreef:Voor de verschillen tussen de verschillende versies kun je beter even op de website van VW kijken denk ik.
Maar hier is alvast de basis :

-Transporter : is de basisversie , het werkpaard , al dan niet met of zonder dubbel cabine ,ook verkrijgbaar als "bus" voor personenvervoer tot 9 personen
-Caravelle en multivan : zijn de luxere versies van de transporter , (caravelle eerder als personenvervoer , multivan als "weekendauto" , deze heeft een slaapbank)
-California : campeerauto
Dank je Pascal,
Eigenlijk is dat niet zo vanzelfsprekend op de VW website, daar word er meer gesproken over het zelf configureren van je auto en dan weet je op den duur niet meer met welke versie je zit (wel met de prijs...).
Eigelijk was mij het onderscheid tussen Caravelle en Multivan niet (meer) zo duidelijk.
Ondertussen rij ik naar alle tevredenheid dapper rond met m'n Caravelle, ook al staat het er niet op...
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door patrick 468 »

Hey mis ik nou nog de 'Combi', of bestaat die niet meer in de T5-versie?

Als T4 in ieder geval wel, Combi is een personenwagenversie in een segment nog onder de Caravelle qua luxe en heel snel om te bouwen naar besteller (vandaar de naam Combi :knipoog )
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door Pascal-141 »

patrick 468 schreef:Hey mis ik nou nog de 'Combi', of bestaat die niet meer in de T5-versie?

Als T4 in ieder geval wel, Combi is een personenwagenversie in een segment nog onder de Caravelle qua luxe en heel snel om te bouwen naar besteller (vandaar de naam Combi :knipoog )
Combi? Dat is geen echte type "naam" van VW he :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door vaniac »

De "Kombi" oftewel "Kombinationsfahrzeug" wordt nog steeds geproduceerd en is eigenlijk de standaardbus voor personenvervoer van 7 tot 9 personen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:De "Kombi" oftewel "Kombinationsfahrzeug" wordt nog steeds geproduceerd en is eigenlijk de standaardbus voor personenvervoer van 7 tot 9 personen.
Heb jij al eens een T5 gezien waar "kombi" als typenaam op de achterklep staat ? :knipoog
Natuurlijk bestaat de "kombi" nog wel ,wij noemen dat de minibus , maar dan staat er wel "transporter" op de klep :knipoog

Het is al sinds het ter ziele gaan van de T3 dat de benamingen "kombi" en "bus" niet meer op de achterklep terug te vinden zijn :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door Dimitri-Turbo »

Verschil met caravelle en multivan is ook zeer groot;

Mutlivan heeft een ander dashboard, deurbekleding, vloerbekleding is standaard van tapijt, andere isolatie dan de caravelle, indien fabriek af is het navigatie-systeem kompleet anders, blabla

MV is toch wel de topper :gekte maar over het algemeen alleen in korte versie's verkrijgbaar (gebruikte markt)....
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)

Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door vaniac »

Pascal-141 schreef:
vaniac schreef:De "Kombi" oftewel "Kombinationsfahrzeug" wordt nog steeds geproduceerd en is eigenlijk de standaardbus voor personenvervoer van 7 tot 9 personen.
Heb jij al eens een T5 gezien waar "kombi" als typenaam op de achterklep staat ? :knipoog
Natuurlijk bestaat de "kombi" nog wel ,wij noemen dat de minibus , maar dan staat er wel "transporter" op de klep :knipoog

Het is al sinds het ter ziele gaan van de T3 dat de benamingen "kombi" en "bus" niet meer op de achterklep terug te vinden zijn :lach
Hallo Pascal-141,
Gelieve volgende link even te openen: http://www.vwbedrijfswagens.nl/modellen ... kombi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoewel de aanduiding "kombi" niet meer op de achterklep voorkomt, is het nog steeds een uitvoering van de T5. Ik heb zelf een Transporter ondanks dat ik geen typeplaatje op de achterklep heb :lach :lach :lach
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door patrick 468 »

het is inderdaad "Kombi" en geen "Combi", staat wel in de autopapieren, handesbenaming is Kombi.
Was/is de "uitgeklede" versie van een Caravelle, dus géén ventilatieramen achter, soort van bordkartonnen hemel, geen tapijt (alleen zeil), geen achterruitewisser, geen van binnenuit verstelbare spiegels, geen electrische ramen, geen airco, geen etc, etc.
Kortom een spartaanse bus, zoals een bus bedoeld is/was.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:
Pascal-141 schreef:
vaniac schreef:De "Kombi" oftewel "Kombinationsfahrzeug" wordt nog steeds geproduceerd en is eigenlijk de standaardbus voor personenvervoer van 7 tot 9 personen.
Heb jij al eens een T5 gezien waar "kombi" als typenaam op de achterklep staat ? :knipoog
Natuurlijk bestaat de "kombi" nog wel ,wij noemen dat de minibus , maar dan staat er wel "transporter" op de klep :knipoog

Het is al sinds het ter ziele gaan van de T3 dat de benamingen "kombi" en "bus" niet meer op de achterklep terug te vinden zijn :lach
Hallo Pascal-141,
Gelieve volgende link even te openen: http://www.vwbedrijfswagens.nl/modellen ... kombi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoewel de aanduiding "kombi" niet meer op de achterklep voorkomt, is het nog steeds een uitvoering van de T5. Ik heb zelf een Transporter ondanks dat ik geen typeplaatje op de achterklep heb :lach :lach :lach
Zei ik toch al ? Hij bestaat , maar het staat dus niet op de achterklep , alleen Transporter .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door patrick 468 »

Jaja klopt, ik wilde alleen benadrukken dat er wel het type Kombi bestaat, word idd. nooit als zodanig op de bus geplakt.
"Kombi" heb ik trouwens nog nooit op een VW zien staan, "Bus" idd. wel, op de T3.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door TsX »

wel opletten met dubbel cabine.
er zijn namelijk verschillende wagens die achteraf omgebouwd zijn naar dubbele cabine.
Ik heb namelijk een Caravelle die zo gedaan is met een tussenschot na de 2de zitrij.
Heb ook al een aantal Multivans zo gezien.

om nog even terug te komen over verschil Caravelle / Multivan:
een Caravelle heeft 2de en 3de zitrij zetel met een soort van kliksysteem.
De Multivan heeft rails over de lengte achteraan waarin meestal 2 aparte zetels,
een tafeltje tussenin en achteraan meestal een 3zit die je soms kan omvormen naar bed.
Al die dingen kan je schuiven in de rails, wat zeer flexibel is.
Maar let op, er zijn ook Multivan's met een minimum aan interieurbekleding.
Ik vermoed dat VW zelfs niet meer kan volgen met de verschillen ... :)
Niet verwonderlijk dus dat als je onderdelen gaat vragen dat ze je Chassis/Vin-nummer vragen !
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij is het nu zo:

De T5 wordt in Nederland geleverd als:

Transporter
Multivan
California

En elk dan weer in verschillende uitvoeringen. Kombi is een uitvoerring van de Transporter, terwijl je een Mulivan ook weer als dubbele cabine kunt krijgen: Een luxe bedrijfsbus.

In de Nederlandse catalogus, staat volgens mij de Caravelle niet meer. Wel in de Duitse.

Mijn bus was ook een Kombi maar dan uitgevoerd als DC. Inmiddels omgebouwd naar camper.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Johan nr.46
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jun 2007, 17:33

Re: VERSCHILLENDE VERSIES

Bericht door Johan nr.46 »

De Caravelle is hier de Transporter Highline. De uitgeklede Multivan is een Multivan Startline. Je hebt ook nog de Transporter Shuttle gehad tot 2009. Dat is weer een uitgeklede Caravelle en noemde ze in Nederland de Transporter Comfortline.
Caravelle Highline 204 pk TDI
Plaats reactie