Blijkbaar heb jij de kennis met koelkanalen, ik heb het anders gelezen.jos_br schreef:vaniac schreef:Het 180 pk motorblok is constructief anders dan de lichtere versies. Dit blok heeft vergrote koelkanalen en verzwaarde zuigers met extra oliekanalen voor betere smering en koeling. In combinatie met dsg heeft dit motorblok verder nog een zg. Ausgleichswelle-Modul. Dit zijn twee extra balansassen die worden aangedreven door de krukas. Ze zorgen ervoor dat trillingen op de krukas zoveel mogelijk gedempt worden. Ook zit er nog een andere thermostaat in het koelsysteem met een verbeterde doorstroming. Deze motorversie CFCA is constructief gezien het meest moderne 2 liter TDI-blok van het VW-concern. Het is dus niet zo dat de 2 liter blokken allemaal hetzelfde zijn. VW zal wel goede redenen hebben om voor de tot nu toe sterkste TDI-motor dit blok toe te passen.
Ik denk dat de lichtste versies zonder problemen 140 pk aankunnen. Het softwarematig tunen van de 140 pk versie naar 170 pk zal hoogstwaarschijnlijk een te grote thermische en mechanische belasting opleveren die ten koste van de levenduur gaat.
De 180 pk versie is een nieuwe motor waarvan weinig bekend is over de levensduur met tuning. Als 180 pk te weinig is kun je beter de nieuwe TSI-motor nemen.
Afdeling flauwekul, zeker wanneer het om de koelkanalen gaat. Deze zijn voor alle tdi motoren gelijk. Zoals eerder zat er wat verschil in de krukaslagers, deze zijn inmiddels ook al dezelfde. Het mooie van VAG is juist dat ze modulair werken, goed zichtbaar doordat ze vanaf ´97 een onderblok gebruiken dat nu nog gebruikt wordt. Mooi voorbeeld is mijn eigen motor in de Audi TT. Deze betsaat uit een ASZ 1,9tdi 8v, nu voorzien van een 16v kop en opgeboord naar 2,0ltr. Deze kop zou ook weer gewisselt kunnen worden door een CR kop zoals gebruikt in de T5 4 cilinder.
Jos.
En ondertussen is alles weer oftopic.
Alle merken zijn aan het downsizen, en dat doen ze om dat het niet goed is natuurlijk, want het zit op het randje.

Ook de aandrijflijn hoort in zo n verhaal, die brengt alles naar de wielen, als de verhoudingen veranderen , wordt heb je een totaal ander beeld en ook het gevoel.