Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tankinhoud T5

vragen over de T5
Lisboa

Tankinhoud T5

Bericht door Lisboa »

Hoeveel liter diesel gaat er in de brandstoftank van mijn T5?
Ik was er al wel een tijdje benieuwd naar.


Mvg,


Luuk
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Tankinhoud T5

Bericht door Leo45 »

80 liter

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Lisboa

Re: Tankinhoud T5

Bericht door Lisboa »

Leo45 schreef:80 liter

L

Da's ook wat ik dacht, maar sinds gisteren kwam ik er achter dat de tank stuk groter was.
De boordcomputer stond inmiddels al zo'n 20km op 0.00 en wilde dus heel graag tanken om niet stil te vallen.
Eenmaal bij de pomp de T5 vol laten gieten met diesel en liet mij verbazen hoeveel er in ging...90 liter!
Ws gaat er nog ietsje meer in maar dat probeer ik liever niet uit

Mvg,

Luuk
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMAG0882.jpg
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Tankinhoud T5

Bericht door WouterW »

Luuk, de pomp waar je getankt hebt is dus niet (goed) geijkt. Als ervaringsdeskundige kan ik je mededelen dat een volledig leeggereden T5-tank 86,25 liter inhoud heeft. Niet meer en niet minder. Er kan een halve liter in het brandstoffilter zitten maar daarmee heb je het ook wel gehad. Dus: Of je hebt zitten morsen óf het telwerk van de desbetreffende pomp is royaal met de weergegeven liters. :knipoog
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tankinhoud T5

Bericht door heemskerk »

Maarr... er is nog een - zij het geringe - variabele.. Bij de meeste tankstations loopt de vloer schuin af naar een afwateringsputje welke meestal bij de rand van de pomp zit. Bij sommige tankstations loopt de vloer echter schuin de andere kant op waardoor je er echt een paar liter meer in krijgt. Vermoedelijk omdat er geen luchtbel in de tank ontstaat?

Er bestaan ook (aftermarket) grotere tanks voor de T5. Schreeuwend duur..... Origineel weet ik niet of ie ook groter te krijgen is.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Tankinhoud T5

Bericht door Leo45 »

Ik heb er ook wel eens 85 ingekregen maar met zweet in de bilnaad omdat het metertje al heel lang leeg aangaf, ook de nog te rijden km's stond al heel lang op 0

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Tankinhoud T5

Bericht door WouterW »

90 liter in standaard tank= no way :groteogen
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Lisboa

Re: Tankinhoud T5

Bericht door Lisboa »

Jullie denken toch niet dat ik 5 á 6 liter heb staan morsen om deze foto te schieten? :knipoog

Ik heb wel het idee dat het op het randje was van stilvallen van de T5, achteraf had ik mss beter eerder kunnen tanken maar ging gelukkig goed. Die 90 liter verbaasd mij ook, een afwijking in de meter van de pomp had ik nog niet aan gedacht.
Zoals jullie weten en kunnen zien gaat het niet om geringe bedragen wat men moet afrekenen aan de pomp. Het betreft hier een Shell Express station waar ik bijna altijd tank, al jaren. Het is mij nooit eerder opgevallen omdat ik meestal op tijd tank en dan maar aanneem dat datgene wat ik afneem ook in de tank terecht gekomen is. De tank is in ieder geval af-fabriek.
Ik ga het de volgende keer goed in de gaten houden, ik vind het al duur zat en neem jaarlijks vele hectoliters af.

Wordt vervolgd dus!

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Tankinhoud T5

Bericht door mettesboy »

Ik heb de mijne al eens leeggereden op 100m van tankstation (das balen als je net niet tot aan de pomp bolt :nuts )
ik heb er toen bijna 84 en een halve liter in gekregen.
Laat ons zeggen dat schuine vlakken misschien wel een litertje of 2 kunnen maken, maar 6L?
Denk inderdaad dat de pomp niet goed afgesteld is
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

Re: Tankinhoud T5

Bericht door phdgent »

Ik veronderstel dat de brandstof tank van een VW ook uit kunststof gemaakt is. Ik heb eens toevallig een tank van een IVECO DAILY gezien toen die op de brug stond. Tot mij grote verbazing leek dat zwarte plastic ding als het ware 'uitgezet', er waren uitpuilende lobben naast de metalen banden waarmee die tank bevestigd was. Als dat 'uitzetten' ook voorkomt bij VW, kan ik me wel voorstellen dat zo de inhoud wel eens zou kunnen vergroten, of niet?
Overigens heb ik ook al eens 84 liter getankt in m'n T5 Diesel, en er zat toen nog 'wat' in...
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Tankinhoud T5

Bericht door Jeroen T5 204 »

Als optie was de T5 leverbaar met een 100 liter tank. Standaard is 70. Heb toen nog op het punt gestaan ook een grotere tank te nemen ivm met standkachel.

Dit is mijn eigen tank, moest eronder weg bij het aanpasbedrijf.

Afbeelding
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Lisboa

Re: Tankinhoud T5

Bericht door Lisboa »

Duidelijk dat men er over oneens is dat 90 liter in een standaardtank van een T5 niet past.
Heeft er iemand ervaring met het opvragen van een IJkrapport? Alleen al uitgaand van mijn eigen afnames bij dit station dan loopt het aardig in de papieren als het werkelijk niet goed staat afgesteld bij de pomp.

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Tankinhoud T5

Bericht door frank884 »

De T4 tank is ook officieel 80 liter
en heb er ook 88 in getankt
je kunt wel stellen dat er 10% meer in gaat als ze opgeven.
(er is boven in de tank een luchtbel berekend voor als de brandstof gaat uitzetten) vooral als er benzine wordt getankt
in de benzine versie's dan is dat nodig.
als je lang door tankt dan krijg je die luchtbel ook vol en daar zal die 8 - 10 liter in zitten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Tankinhoud T5

Bericht door jwlos »

om de pomp te checken zou je met een Jerrycan van 10ltr een steekproef kunnen doen.
Vul die dan ook eerst even met een litermaat want die hebben ivm uitzetten ook iets meer ruimte.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Tankinhoud T5

Bericht door Klusman »

Als het goed is moet er op de pomp een ijksticker zitten.
Kan je zien wanneer deze geijkt is , of misschien wel niet.
Ik verdenk ook de pomp.
Plaats reactie