Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

6-cilinder in de maak

vragen over de T5
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door chv »

Dat VR6 blok heeft toch ook in de Golf VR6 gezeten (Golf 3 benzine versie)?
Als het daar onder de motorkap past, dan toch zeker ook in een T5, zou ik zeggen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door patrick 468 »

Jôh, als zo'n VR6 in een T4 pas, dan past dat ook wel in een T5 hoor
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door mettesboy »

Klusman schreef:Ik denk ook echt niet dat er voor die paar T5 rijders, die dit ook daadwerkelijk zouden kopen, inplaats van er alleen maar over praten, een V6 ontwikkeld gaat worden in een tijd van downsizen.

als ik bij de concurrentie zie, dan zie ik toch veel viano 3.0 rijden hoor.
Maar tja, waarom? na 50.000km in de 180pk bitd, kan ik alleen maar stellen dat ie de laatste 20.000km pas losgekomen is, nog nooit heb ik vermogen tekort gehad, ook niet met 2ton eraan en de bus geladen. Enige momenten dat ik dacht van verdorie ik wil meer is wanneer je de audi-bmw generatie de loef wil afsteken, maar eerlijk is eerlijk, daar dient een busje niet voor (al is het soms wel leuk)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door frank884 »

mettesboy schreef:
Klusman schreef:Ik denk ook echt niet dat er voor die paar T5 rijders, die dit ook daadwerkelijk zouden kopen, inplaats van er alleen maar over praten, een V6 ontwikkeld gaat worden in een tijd van downsizen.

als ik bij de concurrentie zie, dan zie ik toch veel viano 3.0 rijden hoor.
Maar tja, waarom? na 50.000km in de 180pk bitd, kan ik alleen maar stellen dat ie de laatste 20.000km pas losgekomen is, nog nooit heb ik vermogen tekort gehad, ook niet met 2ton eraan en de bus geladen.
Omdat die motor het veel langer zal volhouden dan die van jou!!! die is 1/3 meer cylinderinhoud en 2 cylinders meer
het downsizen zal "misschien" wel kunnen in personenwagens zonder al te erge concequentie's omdat die licht zijn, geen laadvermogen hebben en het maximale vermogen alleen heel even hoeven te leveren bij inhalen.

Bij een :driveT5 is dat een ander verhaal die weegt 2 ton heeft 1 ton laadvermogen = 3 ton en mag 2 ton aan de haak =
5 ton wordt dat structureel gedaan, dan moet dat kleine 2.0 liter 4 cylindertje helemaal uitgeknepen worden
en dan lever die dat vermogen zeker ook wel, maar moet die dat veel langere tijd doen als diezelfde personenwagen en daarmee draait die dan zeker geen 4 ton!!!!!!!! maar dat vindt VW helemaal niet erg, kom je weer snel winkelen bij hun!!!!!!!! Ik vindt het een zeer domme zet van VW om van de 2.5 liter 5 cylinder af te stappen in de transporter.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door vaniac »

Cilinderinhoud heeft geen direct verband met de levensduur van de motor. Er zijn genoeg kleine motoren bekend die enorm lang meegaan en er zijn ook genoeg grote motoren die al na korte tijd de geest geven. Het is vooral een kwestie van de constructie van het blok. De 2.0 tdi's hebben een gietijzeren motorblok dat uitermate geschikt is voor dieselmotoren.
De 5-cilinders in de T5 hebben een aluminium blok zonder cilinderbussen. De aluminium cilinderwanden zijn gecoat. En die coating wil nogal eens beschadigd raken. Zo'n blok is dan niet meer te reviseren!!! Je ontkomt dan niet aan een andere motor. Ik ben niet bang voor de levensduur van de nieuwe tdi's.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door frank884 »

Klopt: er zijn genoeg kleine motoren die lang mee gaan,.... tot daar ga ik met je mee.
de 1.9TD (68 pk 140nm) in de T4 en ook de 1.6 D in de golf 2 gaan ontzettend lang mee.
Maar het verschil is dat die ook maar weinig vermogen leveren,....
het linke is dat er heel veel vermogen uit een heel klein motortje wordt gehaald.
(180 Pk en 400 NM )uit een 2 liter.
de 5 cylinders in de T5 zouden idd minder zijn dan die in de T4 zijn gebruikt,
maar als VW ze niet zelf kan maken of er te weinig van nodig heeft (Volvo heeft een heel goede D5 met 200 pk)
vroeger kocht Volvo bij VW diesels dus andersom moet ook kunnen maar zal helaas wel niet gebeuren
Laatst gewijzigd door frank884 op 23 mei 2012, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door mettesboy »

We zijn wat aan het afdwalen hé!
Versta me niet verkeerd, mocht er een 3.0tdi bij vw zijn geweest, dan had ik die waarschijnlijk wel genomen hoor....maar 90% van de tijd zou ik die extra 1.0 niet gebruiken.
Ik denk zelfs dat ik momenteel van m'n 2.0tdi zelden vol vermogen vraag. Je zult me dan ook niet tegen 140 zien scheuren met 2ton erachter.
Dat is misschien iets wat ik als verschil ervaar met m'n 2.5tdi. Die nodigde uit om eens op z'n staart te trappen door z'n vinnige karakter (of het was m'n jongere leeftijd :ikrij )
m'n bitd is echt relaxed rijden. Alles kracht komt veel gelijkmatiger los. ik denk zelfs dat dit voor koppeling e.d. veel beter is. Het rijgevoel is natuurlijk helemaal anders.....

Ben al bij al na 1.5jaar zeer tevreden met m'n 2.0tdi, slurpt ook wat minder dan een 3.0 vermoed ik.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door robertTREBOR »

Denk dat de ogen meer gericht zijn in een nog zuinigere versie met de huidige dieselprijzen.

Recent door mij gekocht een fiat doblo verlengde versie met 1250 cc 16 klepper turbo erin

van 90 pk ! verbruik gemiddeld 1 op 18 !! , ( in de folder 1 op 22 ) Qua laadvermogen ( 1000 kg)

en mogelijkheden zelfde als een standaard transporter korte versie.

Zo'n zelfde motor zou het in een transporter ook prima doen, en 1 op 18 is nix mis mee !!
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door heemskerk »

vaniac schreef:Cilinderinhoud heeft geen direct verband met de levensduur van de motor. Er zijn genoeg kleine motoren bekend die enorm lang meegaan en er zijn ook genoeg grote motoren die al na korte tijd de geest geven. Het is vooral een kwestie van de constructie van het blok. De 2.0 tdi's hebben een gietijzeren motorblok dat uitermate geschikt is voor dieselmotoren.
De 5-cilinders in de T5 hebben een aluminium blok zonder cilinderbussen. De aluminium cilinderwanden zijn gecoat. En die coating wil nogal eens beschadigd raken. Zo'n blok is dan niet meer te reviseren!!! Je ontkomt dan niet aan een andere motor. Ik ben niet bang voor de levensduur van de nieuwe tdi's.
Ik heb mij eens laten vertellen (Jos B. te Dieverbrug) dat die coating in de cilinders ook weer op nieuw aan te brengen is... Ik meen d.m.v. opdamping? Ik ben even de naam van het proces/gebruikte componenten kwijt anders had ik er een Google linkje aangeplakt.

Correct me if...
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door Gerrit354 »

Het is een plasma coating, even repareren is dus niet mogelijk.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: 6-cilinder in de maak

Bericht door vaniac »

Ik denk dat plasma coaten buiten de mogelijkheden van het gemiddelde revisiebedrijf valt. Er komt bij dit proces zoveel kijken dat het waarschijnlijk economisch niet interessant is om een oud blok te herstellen.
Plaats reactie