Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startmoter aarzelt

vragen over de T4
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

startmoter aarzelt

Bericht door Antonio Due »

De startmotor van mijn T4-1995 rageert niet altijd onmiddellijk op het draaien van de contactsleutel. Soms reageert de startmotor direct, andere keren duurt het even voordat de startmotor draait. Verder geeft de s-motor soms bij het aanslaan van de motor een gierend geluid.

Wat is er aan de hand en hebben beide symtomen met elkaar te maken? Moet ik het probleem in de startmotor zoeken of kan het ook ergens anders aan liggen?

Alvast dank voor advies.

john
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Oskar 725 »

Het gierende geluid is de startmotor, het aarzelen (meestal) het contactblokje onderaan je stuurslot. maar dit kan ook aan een slechte verbinding op je startrelais van de startmotor liggen.
Ik zou beginnen met de startmotor i.v.m. het gieren, heb je daarna nog steeds het idee dat ie aarzelt bij het omdraaien van de contactsleutel ook het contactblokje vervangen! :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: startmoter aarzelt

Bericht door WouterW »

Oskar 725 schreef:Ik zou beginnen met de startmotor i.v.m. het gieren
Ik zou beginnen met het contactblokje. Dat de bendix blijft plakken aan de starterkrans, tja het zij zo. De startmotor van mijn oude Caddy 1.9tdi heeft dat 8 jaar en 220.000 km gedaan bij iedere start. Maar zoals Oskar al zegt: controleer eerst op:
Oskar 725 schreef:een slechte verbinding op je startrelais van de startmotor
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Antonio Due »

hallo,

Dank voor jullie adviezen!
Ik verving het 'startblokje'en het probleem van arzelende startmotor is opgelost. Het moeilijk bereikbare boutje kreeg ik eenvoudig los door een 6 mm. ringsleutel op een passende bit te schuiven en vervolgens, na het lossen, een stukje buigbare brandstofslag op het bitje te schuiven en het bouitje geheel uit- en later op dezelfde manier weer in te draaien.

Afijn, dank en tot een volgende gelegenheid,

John
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Oskar 725 »

Mooi dat het "aarzelen" weg is. Het vervangen van het start blokje is de goedkoopste oplossing, ben je ook van het gieren van de startmotor af? :ikrij
Groet, Oskar.
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Antonio Due »

Nee het gieren is niet opgelost. Ik denk dat ik daarvoor de startmotor moet laten reviseren of vernieuwen.
Ik zoek naar de werkvolgorde voor het verwijderen van de startmotor. Weet jij die? (voordat ik jouw reactie las plaatste ik daarvoor een oproep)
Groet,

John
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Oskar 725 »

John,
is niet zo moeilijk: -pool van de accu los, metalen bak onder de motor uit, en dan kun je het makkelijkste je linker voorwiel verwijderen, de plus-kabel en startrelais stekkertje verwijderen (van de startmotor) en dan met een inbus sleutel en een lang verlengstuk de startmotor los maken (3 bouten) :werkaanT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Joris 407 »

Ook mijn T4 aarzelt af en toe met aanslaan. Ik heb aardig wat gezocht net en graag jullie bevestiging of ik het juist heb:

Ik neem aan dat ik hier het betreffende blokje heb met het juiste artikelnummer?: http://www.t4-wiki.de/wiki/Z%C3%BCndanlassschalter

En is het echt zo lastig om deze te vervangen of ga ik 't zelf redden zonder zo'n haaks schroevendraaiertje?
We gaan over 2 weken met vakantie dus zou graag een goed startend busje hebben!

Alvast bedankt,

Joris
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: startmoter aarzelt

Bericht door rick_k »

Tjah, bij mijn busje ligt het lager gewoon uit de startmotor. Ook niet echt handig, de startmotor heeft het nogal zwaar dus.

Ook een gierend en schurend geluid maakt dat.

mvg Rick
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: startmoter aarzelt

Bericht door sgsdebruijn »

Goed te doen, ff haakse kruiskop schroevendraaier bij gamma halen kosten gen drol.
Maar vraag me af of het aan het blokje ligt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Antonio Due »

Hee Joris,

Dat blokje koop je voor 16 € bij de automaterialenhandel en als je even kijkt hoeveel pootjes de stekerzijde heeft kan het niet mis. Het artikel wat je laat zien is het juiste.

Mooi klusje.
Ik had er veel plezier aan.
Half uurtje klussen.

John
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Joris 407 »

Bedankt voor de reacties, morgen ff kijken of ik het blokje kan bemachtigen.
Ik denk wel dat het het blokje is omdat de startmotor ook vaak feilloos werkt. Slechts af en toe de laatste tijd wat hapering, waarna ie het een moment later weer prima doet.
Ik ga het gewoon proberen, n blokje en een uurtje werk kan ik me geen buil aan vallen
Laatst gewijzigd door Joris 407 op 20 aug 2012, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Multivan Generation »

ik heb dat contactblokje bij mij destijds preventief vervangen,
bevalt me goed :knipoog

De oude (waar overigens niets mis mee was) heb ik nog liggen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Joris 407 »

Zo dacht ik er ook over. Is het niet hetgene dat het probleem veroorzaakt dan is ie alvast vervangen. Maar ik ga er toch een nieuwe inzetten, omdat we 'm vervangen vanwege slijtage. Dan lijkt het me niet handig een 2e hands er in te zetten.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: startmoter aarzelt

Bericht door Joris 407 »

Zo, net t blokje (preventief) vervangen, inderdaad niet heel veel werk met een haaks schroevendraaiertje. Het lijkt wel een beetje op tandartswerk :knipoog . Ik heb ook de bovenste kap van het stuur afgehaald, zodat ik van bovenaf op het schroefje kon kijken, dit scheelt wat tijd op je rug. Daarna een paar keer gestart en hij start nu wel weer steeds op dezelfde manier. Hij heeft vroeger wel iets sneller gestart, maar t gaat nu in ieder geval weer steeds op dezelfde manier. Maar goed, echt veel kan ik er nog niet over zeggen, eerst maar een paar dagen mee werken. De oude bewaar ik toch ook maar even en gaat mee op vakantie. Je weet nooit.

Ik hoor van collega's dat slijtage van dit blokje komt door zware sleutelbossen in het contactslot. Hebben jullie daar een mening over? Dat zou ervoor pleiten om alleen met de autosleutel in het contactslot te gaan rijden.
Plaats reactie