Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Laat ik beginnen met mij voor te stellen, mijn naam is Peter, ik ben een vijftiger in het Noorden van het land. Ik ben kleine zelfstandige met een mobiele truck service voor inbouw en onderhoud van boord elektronica en communicatiemiddelen in het transport. Ik overweeg als vervanger van mijn stationcar, een camper te gaan inzetten voor mijn bedrijf.
Het idee is een mobiele werkplek met een werktafeltje waaraan in voorkomende gevallen onder een microscoop aan elektronica gewerkt en gesoldeerd kan worden. Een zitplekje en kopje koffie voor de wachtende chauffeur een paar folders en tijdschriften in een leesrekje en een TV'tje met promotiefilmpjes van ons bedrijf of toeleveranciers van producten.
Via zakelijke relaties, naast transportondernemingen ook bedrijfswagen garages, kan ik aan een geschikte bus komen, bijvoorbeeld een T5 lange versie met dubbelcabine voor een leuke prijs. Dan gaat het om exemplaren van +/- 2005 met een flink aantal kilometers, maar in goede staat van onderhoud. Rekening houdend met een budget voor ombouwen naar camper, hoop ik in totaal voor +/- 15.000 euro dit idee te kunnen realiseren. Is dat realistisch?
Natuurlijk overweeg ik ook de camper voor privé vakanties in te zetten, maar ik weet niet of dat financieel haalbaar is. We hebben nu een prima caravan achter de privé auto en ik ben nogal huiverig voor een hoge bijtelling als ik de camper privé zou gaan gebruiken. Aan de andere kant lokt het idee om de caravan eventueel op te kunnen ruimen en een werkbus als auto voor alledag te combineren met een camper. Niet in de laatste plaats omdat ik ook wel een zwak heb voor die mooie T5 bus, maar ja dat weten jullie wel :love
Mijn vragen gaan dan ook vooral over fiscaliteit en eventuele inrichtingseisen waar ik rekening mee moet houden, zodat ik de financiële balans voor werk en vrije tijd kan opmaken. Ik heb de afgelopen dagen om mij te oriënteren al veel gelezen in dit forum en op het camperforum, maar eerlijk gezegd duizelt het mij van de informatie, vooral over regelgeving, inrichtingseisen en de fiscale kant. Bovendien gaan veel posts naar mijn over privé gebruikers die een bus ombouwen naar camper. Ik heb juist in de eerste plaats een (klein)-zakelijke insteek en overweeg eventueel privé gebruik. Hopelijk kunnen forumdeelnemers mij adviseren over de volgende vragen:
1. geldt het campertarief ook voor mijn bedrijf als ik een dubbelcabine ombouw naar camper met de genoemde bestemming?
2. mag ik in een camper ook 5 personen vervoeren? Voor mijn bedrijf komt het nogal eens voor dat wij voor onze klanten (op vooral zaterdagen) met een ploegje van 5 monteurs op pad gaan om in één dag alle auto's die 's weekends binnen zijn te servicen? Of is de zitplaatseneis waarover ik op dit forum heb gelezen, twee draaibare stoelen en twee zitplaasten in de woonruimte, dus samen vier zitplaatsen, het maximum?
3. Als ik een bus van dubbel cabine ombouw naar camper moet er BPM worden afgerekend, in welke orde van grootte ligt dit bedrag bij een T5 dubbelcabine van 2005? Of wordt er BPM geheven alsof het een T5 camper (type California o.i.d.) is?
4. Ben ik van alle fiscale gedoe af als ik de bus helemaal inricht zoals ik wil voor bedrijfsdoeleinden en de scheidingswand handhaaf? Met andere woorden, ik richt in een lange bus een achtergedeelte met werkplek en een koffiezitje voor de klant in, maar laat de afgescheiden dubbel cabine intact? In dat geval zou bijvoorbeeld een MB Sprinter of VW Crafter in aanmerking komen in verband met de benodigde extra ruimte. Het meerverbruik aan brandstof van deze hogere bussen is natuurlijk wel een nadeel.
5. Mocht ik de service-bus ook als camper privé gaan gebruiken in een vakantie moet ik dan bijtelling betalen over het hele jaar? Of is het beter de bus vanuit de BV als camper te verhuren aan mijzelf? Of, kan ik nog verstandiger, de bus in de vakanties maar beter laten staan om geen discussie met de fiscus te krijgen en gewoon met mijn privé auto en caravan op vakantie gaan?
Lang verhaal, veel vragen, maar ik hoop dat forumleden mij verder kunnen helpen , en mij misschien het duwtje geven dat ik misschien ook een beetje nodig heb om enthousiast camper-aar en T5 chauffeur te worden :D Want dit forum is zeker inspirerend! Alvast bedankt voor reacties.
Het idee is een mobiele werkplek met een werktafeltje waaraan in voorkomende gevallen onder een microscoop aan elektronica gewerkt en gesoldeerd kan worden. Een zitplekje en kopje koffie voor de wachtende chauffeur een paar folders en tijdschriften in een leesrekje en een TV'tje met promotiefilmpjes van ons bedrijf of toeleveranciers van producten.
Via zakelijke relaties, naast transportondernemingen ook bedrijfswagen garages, kan ik aan een geschikte bus komen, bijvoorbeeld een T5 lange versie met dubbelcabine voor een leuke prijs. Dan gaat het om exemplaren van +/- 2005 met een flink aantal kilometers, maar in goede staat van onderhoud. Rekening houdend met een budget voor ombouwen naar camper, hoop ik in totaal voor +/- 15.000 euro dit idee te kunnen realiseren. Is dat realistisch?
Natuurlijk overweeg ik ook de camper voor privé vakanties in te zetten, maar ik weet niet of dat financieel haalbaar is. We hebben nu een prima caravan achter de privé auto en ik ben nogal huiverig voor een hoge bijtelling als ik de camper privé zou gaan gebruiken. Aan de andere kant lokt het idee om de caravan eventueel op te kunnen ruimen en een werkbus als auto voor alledag te combineren met een camper. Niet in de laatste plaats omdat ik ook wel een zwak heb voor die mooie T5 bus, maar ja dat weten jullie wel :love
Mijn vragen gaan dan ook vooral over fiscaliteit en eventuele inrichtingseisen waar ik rekening mee moet houden, zodat ik de financiële balans voor werk en vrije tijd kan opmaken. Ik heb de afgelopen dagen om mij te oriënteren al veel gelezen in dit forum en op het camperforum, maar eerlijk gezegd duizelt het mij van de informatie, vooral over regelgeving, inrichtingseisen en de fiscale kant. Bovendien gaan veel posts naar mijn over privé gebruikers die een bus ombouwen naar camper. Ik heb juist in de eerste plaats een (klein)-zakelijke insteek en overweeg eventueel privé gebruik. Hopelijk kunnen forumdeelnemers mij adviseren over de volgende vragen:
1. geldt het campertarief ook voor mijn bedrijf als ik een dubbelcabine ombouw naar camper met de genoemde bestemming?
2. mag ik in een camper ook 5 personen vervoeren? Voor mijn bedrijf komt het nogal eens voor dat wij voor onze klanten (op vooral zaterdagen) met een ploegje van 5 monteurs op pad gaan om in één dag alle auto's die 's weekends binnen zijn te servicen? Of is de zitplaatseneis waarover ik op dit forum heb gelezen, twee draaibare stoelen en twee zitplaasten in de woonruimte, dus samen vier zitplaatsen, het maximum?
3. Als ik een bus van dubbel cabine ombouw naar camper moet er BPM worden afgerekend, in welke orde van grootte ligt dit bedrag bij een T5 dubbelcabine van 2005? Of wordt er BPM geheven alsof het een T5 camper (type California o.i.d.) is?
4. Ben ik van alle fiscale gedoe af als ik de bus helemaal inricht zoals ik wil voor bedrijfsdoeleinden en de scheidingswand handhaaf? Met andere woorden, ik richt in een lange bus een achtergedeelte met werkplek en een koffiezitje voor de klant in, maar laat de afgescheiden dubbel cabine intact? In dat geval zou bijvoorbeeld een MB Sprinter of VW Crafter in aanmerking komen in verband met de benodigde extra ruimte. Het meerverbruik aan brandstof van deze hogere bussen is natuurlijk wel een nadeel.
5. Mocht ik de service-bus ook als camper privé gaan gebruiken in een vakantie moet ik dan bijtelling betalen over het hele jaar? Of is het beter de bus vanuit de BV als camper te verhuren aan mijzelf? Of, kan ik nog verstandiger, de bus in de vakanties maar beter laten staan om geen discussie met de fiscus te krijgen en gewoon met mijn privé auto en caravan op vakantie gaan?
Lang verhaal, veel vragen, maar ik hoop dat forumleden mij verder kunnen helpen , en mij misschien het duwtje geven dat ik misschien ook een beetje nodig heb om enthousiast camper-aar en T5 chauffeur te worden :D Want dit forum is zeker inspirerend! Alvast bedankt voor reacties.
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Beste Peter,
Ik kan niet op alle vragen antwoorden geven, maar mijn idee is dat een 'zakelijke camper' een aardig wespennest gaat worden waar je je in begeeft.
De vraag over het aantal zitplaatsen met betrekking tot het campertarief; De zitplaatsen die op je kenteken zijn geregistreerd gelden.
Quote rdw: Ten minste twee vaste zitplaatsen, waartoe niet de bestuurders- en bijrijderszitplaats worden gerekend.
Dit is dus de minimum-eis voor kampeerautotarief.
Mij lijkt het trouwens achter een T5 dubbelcabine erg krap om daar nog én een werkplek én een zitje voor een wachtende chauffeur in te richten???
Succes,
Odorf
Ik kan niet op alle vragen antwoorden geven, maar mijn idee is dat een 'zakelijke camper' een aardig wespennest gaat worden waar je je in begeeft.
De vraag over het aantal zitplaatsen met betrekking tot het campertarief; De zitplaatsen die op je kenteken zijn geregistreerd gelden.
Quote rdw: Ten minste twee vaste zitplaatsen, waartoe niet de bestuurders- en bijrijderszitplaats worden gerekend.
Dit is dus de minimum-eis voor kampeerautotarief.
Mij lijkt het trouwens achter een T5 dubbelcabine erg krap om daar nog én een werkplek én een zitje voor een wachtende chauffeur in te richten???
Succes,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
regel betrefende voor stoelen is van de baan mits de stoelen draaibaar zijn
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Bedankt voor je reactie. Vijf zitplaatsen kan dus ook voor een camper, dat is goed om te horen.odorf schreef:Beste Peter,
Ik kan niet op alle vragen antwoorden geven, maar mijn idee is dat een 'zakelijke camper' een aardig wespennest gaat worden waar je je in begeeft.
De vraag over het aantal zitplaatsen met betrekking tot het campertarief; De zitplaatsen die op je kenteken zijn geregistreerd gelden.
Quote rdw: Ten minste twee vaste zitplaatsen, waartoe niet de bestuurders- en bijrijderszitplaats worden gerekend.
Dit is dus de minimum-eis voor kampeerautotarief.
Mij lijkt het trouwens achter een T5 dubbelcabine erg krap om daar nog én een werkplek én een zitje voor een wachtende chauffeur in te richten???
Succes,
Odorf
Inderdaad achter een T5 dubbelcabine is een werkplek te krap. Vandaar de gedachte om in dat geval een Crafter of Sprinter versie als basis te nemen. Net wat meer ruimte. Bij een camper met één open ruimte voor werkplek en een driepersoonsbankje en twee draaibare voorstoelen lijkt mij de werkruimte goed. Niet heel erg groot misschien, maar voldoende om een printplaat te solderen of een IC te vervangen op een tafel met soldeerinrichting en microscoop.
@matje86:
Die draaibare voorstoelen was ik sowieso van plan. Vijf zitplaatsen is voor mijn doel voldoende. We zijn tot nu toe nooit met meer tegelijk op pad geweest. Ik denk dat wanneer we met meer dan vijf man op pad zouden gaan het ook geen probleem is om met twee auto's te rijden. Dat hoeven dan natuurlijk niet twee campertjes te zijn
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
als ik je eisen bij elkaar hoor, dan zou ik toch eerder opteren voor een Crafter met verhoogd dak en lang
wat België betreft : fiscaal gezien kan je camper perfect gebruiken voor professionele activiteiten en dus ook zo inschrijven in de zaak. Doe je privé, dan huur je het voertuig van de zaak. Nederlandse regels ken ik niet.
wat België betreft : fiscaal gezien kan je camper perfect gebruiken voor professionele activiteiten en dus ook zo inschrijven in de zaak. Doe je privé, dan huur je het voertuig van de zaak. Nederlandse regels ken ik niet.
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Crafter zou voor mij alleen nodig zijn als om fiscale redenen cabine en werkruimte gescheiden moeten blijven. Achter een dubbelcabine wordt, zelfs met een lange T5, de werktafel en een zitje, te propperig denk ik. Dan is een Crafter beter in te richten op mijn eisen. Een T5 camper, waar een wachtende chauffeur een kopje koffie kan drinken in een gedraaide voorstoel of een achterbank, terwijl ik zelf aan de andere kant van de tafel werk, is groot genoeg denk ik. De ruimte uitnutting is met draaibare voorstoelen heel goed en je pakt met draaibare stoelen als het ware de ruimte van de cabine bij het werkgedeelte. Een ander punt is trouwens dat rondom ramen, in elk geval veel licht, een pluspunt is. Onder de microscoop solderen is wel zo prettig met veel en goed licht. Ook dat is een pluspunt van een camper ten opzichte van een gesloten laadbak gedeelte waar kunstlicht de enige werkverlichting kan zijn.GuyVW schreef:als ik je eisen bij elkaar hoor, dan zou ik toch eerder opteren voor een Crafter met verhoogd dak en lang
wat België betreft : fiscaal gezien kan je camper perfect gebruiken voor professionele activiteiten en dus ook zo inschrijven in de zaak. Doe je privé, dan huur je het voertuig van de zaak. Nederlandse regels ken ik niet.
Hoewel ik ook wel voor klanten in België werk denk ik dat ik met de fiscale regelgeving van Nederland rekening moet houden. Mijn BV is namelijk in Nederland gevestigd en ik ben ook ingezetene die belastingplichtig is in Nederland.
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
In dit geval lukt het ook met een T5, draaistoelen voorin bied heel wat mogelijkheden dan
ikzelf heb lichte vracht nu omgebouwd naar camper en dit is ook mijn bureelwagen, zo spaar ik hotel uit
ikzelf heb lichte vracht nu omgebouwd naar camper en dit is ook mijn bureelwagen, zo spaar ik hotel uit
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Dus het is niet zo dat ik goed zit als een dubbelcabine voor het vervoer van personen wordt gebruikt, niemand in de bak meerijdt en ikzelf alleen op locatie en bij stilstaande auto in de werkruimte op een bankje achter een tafeltje met gereedschap kruip? En dan mag de motor zeker ook niet draaien om de ruimte binnen warm te stoken of voldoende stroom op te wekken?jan2009 schreef:Wel even oppassen als je in de laadruimte van een grijskentekenbus een zitje gaat maken , dit mag niet.
Een paar losse klapstoeltjes die dan gewoon als lading erin liggen kan , maar zou er geen vaste zitgelegenheid inmaken
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Ok, bedankt! Dat zijn heldere antwoorden. Dat maakt het voor mij ook simpel om de mogelijkheid van de dubbelcabine maar gewoon af te strepen. Een camper die ingericht wordt voor zakelijke toepassing had toch al de voorkeur. Standverwarming lijkt mij ook een must. Stroom zal niet altijd aanwezig zijn, maar meestal wel. Op het bedrijventerrein van tranporteurs is sowieso meestal wel een stroompunt. Misschien een aggregaat voor gebruik op parkeerplaatsen zonder stroomaansluiting?
Enfin, dan voortbordurend op een camper als werkbus. Een multivan met keukenblokje en een paar kastjes voor spulletjes is in principe genoeg voor mijn doel. Een hefdakje is een pré voor het ruimtelijke gevoel, maar niet per sé een must. Is het enige verschil tussen een camper met of zonder verhoogd dak het campertarief? Of zijn er nog andere consequenties waar ik rekening mee moet houden?
Zijn er weetjewellers die een indicatie kunnen geven van de kosten van rest BPM als ik een T5 uit 200-2005 aanschaf om die vervolgens om te laten bouwen? Dat zou mij een gevoel geven over de investeringsruimte voor de ombouw naar camper/werkbus.
Enfin, dan voortbordurend op een camper als werkbus. Een multivan met keukenblokje en een paar kastjes voor spulletjes is in principe genoeg voor mijn doel. Een hefdakje is een pré voor het ruimtelijke gevoel, maar niet per sé een must. Is het enige verschil tussen een camper met of zonder verhoogd dak het campertarief? Of zijn er nog andere consequenties waar ik rekening mee moet houden?
Zijn er weetjewellers die een indicatie kunnen geven van de kosten van rest BPM als ik een T5 uit 200-2005 aanschaf om die vervolgens om te laten bouwen? Dat zou mij een gevoel geven over de investeringsruimte voor de ombouw naar camper/werkbus.
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Beste Peter,
Wat betreft inrichting, kan je misschien eens te rade gaan bij een paar specialisten ter zake, in onderstaande link zijn de meeste in Nederland vermeld, ik denk dat de firma's die op maat kunnen werken, zoals Southcamp, Westfalia-ombouw, Multivans, Aart, Sprinter, e.a. je een heel eind verder kunnen helpen.
http://wimkoelman.wordpress.com/camper-specialisten" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes,
Wim
Wat betreft inrichting, kan je misschien eens te rade gaan bij een paar specialisten ter zake, in onderstaande link zijn de meeste in Nederland vermeld, ik denk dat de firma's die op maat kunnen werken, zoals Southcamp, Westfalia-ombouw, Multivans, Aart, Sprinter, e.a. je een heel eind verder kunnen helpen.
http://wimkoelman.wordpress.com/camper-specialisten" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes,
Wim
Laatst gewijzigd door Wimwesty op 19 jul 2012, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Misschien is een T5 California Beach iets voor jou.
Kijk eens bij VW Campercentrum op de site.
Kijk eens bij VW Campercentrum op de site.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
For what it's worth, ik heb zojuist een T5 multivan zakelijk omgebouwd naar camper. Uiteindelijk heb ik toch de T5 prive genomen, in mijn geval puur voor de bijtelling. Het is een multivan met zo'n beetje elke denkbare optie, de rest BPM was dan ook niet misselijk, 1800 euro, bouwjaar 2004. Het ombouwen (keuken, plathefdak, keuren, draaiplateau bijrijder) was 2990 euro.
Wat kreeg ik hier voor terug? Geen bijtelling (scheelt zo'n 3000 a 35000 per jaar) en het kwarttarief (scheelt 1500 euro per jaar). Het ombouwen en de rest BPM is dus na 1 jaar terugverdient. Nadeel is dat de kosten ook allemaal prive zijn, maar in mijn geval maak ik erg weinig kilometers, ik heb de camper puur voor de luxe, maar de constructie bevalt me wel. Zakelijk rij ik nog een merceded 240td uit '83, daarvan is de bijtelling nihil. Als ik met de T5 een zakelijke rit maak reken in 0.19 per kilometer, en ik heb begrepen dat evengoed de BTW van reparaties (en brandstof?) kan worden verrekend. Bij elkaar voor mij de meest betaalbare constructie.
Wat kreeg ik hier voor terug? Geen bijtelling (scheelt zo'n 3000 a 35000 per jaar) en het kwarttarief (scheelt 1500 euro per jaar). Het ombouwen en de rest BPM is dus na 1 jaar terugverdient. Nadeel is dat de kosten ook allemaal prive zijn, maar in mijn geval maak ik erg weinig kilometers, ik heb de camper puur voor de luxe, maar de constructie bevalt me wel. Zakelijk rij ik nog een merceded 240td uit '83, daarvan is de bijtelling nihil. Als ik met de T5 een zakelijke rit maak reken in 0.19 per kilometer, en ik heb begrepen dat evengoed de BTW van reparaties (en brandstof?) kan worden verrekend. Bij elkaar voor mij de meest betaalbare constructie.
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Interessante thema blog heb je. Dat scheelt mij een hoop zoeken! Ik ga me aan de hand van jouw informatie nader oriënteren. Bedankt voor de aanknopingspunten!Wimwesty schreef:Beste Peter,
Wat betreft inrichting, kan je misschien eens te rade gaan bij een paar specialisten ter zake, in onderstaande link zijn de meeste in Nederland vermeld, ik denk dat de firma's die op maat kunnen werken, zoals Southcamp, Westfalia-ombouw, Hekkema, Multivans, Aart, Sprinter, e.a. je een heel eind verder kunnen helpen.
http://wimkoelman.wordpress.com/camper-specialisten" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes,
Wim
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Thé Vier schreef:Misschien is een T5 California Beach iets voor jou.
Kijk eens bij VW Campercentrum op de site.
Dit is prachtig, maar ook buiten mijn budget. Mijn richtprijs is ongeveer 15.000 en in de wetenschap dat het vaak wat tegenvalt cq. dat de eisen nooit naar beneden worden bijgesteld mag iets meer ook, 20 mille zou ook nog wel op te hoesten zijn, maar auto's van 40.000 euro of meer zijn te hoog gegrepen voor me. En dat zie ik voornamelijk op de site van campercentrum staan. Toch bedankt voor de tip. Ik zal de site volgen of er aanbiedingen in mijn prijsklasse verschijnen.
Re: T5 camper voor zakelijk gebruik, tips gevraagd
Je zet me toch weer aan het denken of ik het financieel niet op dezelfde manier moet aanpakken. Ik ben alleen bang dat de kosten voor mij veel hoger uitvallen omdat ik juist veel kilometers zal rijden, naar verwachting +/- 35.000-40.000 km per jaar. Dat zullen grotendeels zakelijke km's zijn en maar beperkt privé km's (alleen vakantie).Lars Johansson schreef:For what it's worth, ik heb zojuist een T5 multivan zakelijk omgebouwd naar camper. Uiteindelijk heb ik toch de T5 prive genomen, in mijn geval puur voor de bijtelling. Het is een multivan met zo'n beetje elke denkbare optie, de rest BPM was dan ook niet misselijk, 1800 euro, bouwjaar 2004. Het ombouwen (keuken, plathefdak, keuren, draaiplateau bijrijder) was 2990 euro.
Wat kreeg ik hier voor terug? Geen bijtelling (scheelt zo'n 3000 a 35000 per jaar) en het kwarttarief (scheelt 1500 euro per jaar). Het ombouwen en de rest BPM is dus na 1 jaar terugverdient. Nadeel is dat de kosten ook allemaal prive zijn, maar in mijn geval maak ik erg weinig kilometers, ik heb de camper puur voor de luxe, maar de constructie bevalt me wel. Zakelijk rij ik nog een merceded 240td uit '83, daarvan is de bijtelling nihil. Als ik met de T5 een zakelijke rit maak reken in 0.19 per kilometer, en ik heb begrepen dat evengoed de BTW van reparaties (en brandstof?) kan worden verrekend. Bij elkaar voor mij de meest betaalbare constructie.
Ik vind een rest BPM nog overzienbaar (natuurlijk het blijft veel geld), maar zeker als ik die kosten zakelijk kan nemen is dat niet onoverkomelijk. Ik was bang voor een veel hoger bedrag. De ombouw heb je scherp ingekocht. Kan je iets meer vertellen over waar je dat hebt laten doen?