Sinds enkele weken heb ik een putlucht in mijn auto, waarschijlijk afkomstig van de airco. Wie weet hoe ik bij de verdamper achter het dashboard kan komen om deze te reinigen? Ik wil hoe dan ook af van deze putlucht waar ik zelfs hoofdpijn van krijg . De vraag is ook met welk middel (spuitbus) ik de verdamper kan reinigen / ontsmetten. Elke reactie is welkom.
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
zou het even uitbesteden bij een bedrijf dat ook reparatie en onderhoud op de airco's doet. (of aircoservicebeurt bij dealer geven) dat reinigingsmiddel is nogal rotzooi en heeft een speciale procedure.
eigenlijk moet je de airco 10 minuten voor het beeindigen van de rit uitzetten en de ventilator gewoon door laten blazen
zodat het systeem droog wordt,.....mijn vrouw doet het ook vaak niet
en als het heet is wil je ook niet de laatste 10 minuten zonder airco rijden
maar feit is dat bacterien alleen groeien als het vochtig is.
In de vrachtwagen heb ik er geen last van die heeft wel een automatische airco en die staat nooit uit,
maar het ding staat ook 12 uur per dag aan, en dat haalt zws geen enkele T4
Inmiddels via de garage waar mijn zoon werkt het reinigingsmiddel van Tunap mee gekregen (Tunap 181 Contra Sept). Een spuitbus met een flexibel slangetje van ca. 60 cm lengte en een diameter van 5 mm.
Op de volgende manier wil ik de klus klaren:
Na het verwijderen van het interieur filter hoop ik het slangetje tussen de schoepen van de aanjager door met de sproeikop voor de verdamper te positioneren om deze te besproeien met ruim de helft van de inhoud van de spuitbus. De rest sproei ik dan via de roosters in het dashboard en uitblaas openingen van de console de kanalen in. Daarna wil ik het 15 minuten laten inwerken alvorens het met de aanjager gedurende 15 minuten er doorheen te blazen Daarna gedurende enkele uren alles laten opdrogen met alle deuren open.
Gaarne jullie reactie op deze werkwijze. Uiteraard zou ik het prettiger vinden om direct zicht te hebben op de verdamper om deze dan zorgvuldig te reinigen. Wie kan mij vertellen hoe ik dit met niet al te veel demontage werk kan realiseren?
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Inmiddels via de garage waar mijn zoon werkt het reinigingsmiddel van Tunap mee gekregen (Tunap 181 Contra Sept). Een spuitbus met een flexibel slangetje van ca. 60 cm lengte en een diameter van 5 mm.
Op de volgende manier wil ik de klus klaren:
Na het verwijderen van het interieur filter hoop ik het slangetje tussen de schoepen van de aanjager door met de sproeikop voor de verdamper te positioneren om deze te besproeien met ruim de helft van de inhoud van de spuitbus. De rest sproei ik dan via de roosters in het dashboard en uitblaas openingen van de console de kanalen in. Daarna wil ik het 15 minuten laten inwerken alvorens het met de aanjager gedurende 15 minuten er doorheen te blazen Daarna gedurende enkele uren alles laten opdrogen met alle deuren open.
Gaarne jullie reactie op deze werkwijze. Uiteraard zou ik het prettiger vinden om direct zicht te hebben op de verdamper om deze dan zorgvuldig te reinigen. Wie kan mij vertellen hoe ik dit met niet al te veel demontage werk kan realiseren?
Groetjes,
Arjan
zet een gasmasker op.... die reinigingsmiddelen zijn gif eerste klas.
ik had dezelfde problemen met de airco. ik heb van een vertegenwoordiger van inotec een spuitbus aircoreiniger gekregen. deze spuit je in alle ventilatie openingen met een slangetje.airco 10 minuten laten draaien op volvermogen en klaar is het.dit heb ik 5 jaar geleden gedaan en tot nu toe stankvrij
tunap heb ik ook eens gebruikt.
Rook een week fris en daarna werd het toch langzaam aan weer minder.
Probeer je gedrag te veranderen, dat is toch op de lange duur beter en goedkoper..
Zoals er al vermeld werd,
ga er mee naar een aircospecialist en het zal toch een aantal uur duren voordat je de bus terug hebt.
Maar dat is op de lange duur gewoon beter voor je gezondheid, dan 'klooien' met die spuitbusjes..
Er hebben mensen hun vak van gemaakt, en dat is niet voor niets..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...