Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik ga T5 kopen *tips gevraagd*

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Ik ga T5 kopen *tips gevraagd*

Bericht door sjemmie »

Hallo allemaal,

Ben inmiddels zover dat ik een T5 wil gaan halen,
heb de volgende op het oog:
T5 2.5 TDI
LWB
128KW
'2005
±200.000km.


Zijn er nog dingen waar ik eventueel specifiek op zou moeten letten ? ?
Voertuig zou dealer onderhouden zijn met sluitende onderhoudsregistratie (boekjes...).
Ik ben alvast van de automaat keuze afgestapt gezien de vele klachten die ik hier over hoor (en dan niet alleen hier...) over de
relatief korte levensduur van deze combinatie A6 bak - AXE motor.

Mochten er onder jullie nog gegadigden zijn die wellicht al in een dergelijk voertuig rijden, ofwel er om bepaalde redenen juist niet;
Laat het we a.u.b. weten via dit topic!!

alvast bedankt,
gr. Sjemmie.

(en inderdaad: er zal tzt ook een nieuwe avatar moeten verschijnen...!)
alles weer origineel
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Ik ga T5 kopen *tips gevraagd*

Bericht door WouterW »

Heb zelf ook al enkele andere t5's bekeken of er wat bij zat, nog niet gevonden, dus ik knor maar door met de huidige.

Wat buitenkant betreft:
Wees alert op (beginnende) roest bij m.n. de deurgrepen (aan de voorzijde van de greep, vooral de schuifdeur is hier erg gevoelig voor) Verder ben ik meerdere T5's tegengekomen waarbij de onderzijde van de voordeuren roestig waren door óf slecht afhangen of vermoeid hang en sluitwerk. Ook de dorpel heeft dan zichtbare schade. Ook waargenomen bij 2008 exemplaren, dus niet leeftijdgebonden.
Interieur: de deurgrepen zijn van prutkwaliteit, heb ze beide al moeten vervangen. Let op het schakelmechaniek, hier hoort absoluut geen speling op zitten. (ook niet bij >200dkm) Verder staan de Omos DC's (standaard PON) bekend om de vele rammels, met name de bekleding van de schuifdeur(en) zijn berucht. Heeft me vele uren demonteren, isoleren en monteren gekost.
Aandrijflijn: de bekende punten:
lekke waterpomp, lek uitlaatspuitstuk (de 128kw vooral), aandrijfassen en dan vooral de rechter. Lawaaiige voortrein hoeft niet direct kostbaar te zijn, de stabilisatorstangrubbers zijn bij hoge kilometerstanden vaak een keer op.
Let op de koude start. De motor hoort zonder aarzeling aan te slaan. Ingeslagen dichtringen van de pompverstuivers zijn weleens de oorzaak van slecht aanslaan. Trilling/onbalans bij lagere snelheden en/of schokkend oppakken van de koppeling kunnen duiden op een defect 2-massa vliegwiel. De oude axd/axe (alles tot 2007, zonder af-fabriek-roetfilter en mechanische EGR) moeten motorolie met 506.01 specs, er zijn gevallen waarbij motorschade is ontstaan door verkeerde olie, vooral de nokkenas moet 't dan ontgelden. Een motorklop vanuit het luchtfilerhuis schijnt een eerste indicatie te zijn.
En zo kunnen we wel even doorgaan, iedere wagen heeft zo z'n speicifieke zwakke en sterke punten.
En sterke punten heeft de T5 zeker. Alleen.door de verregaande 'electrificering' vrees ik wel dat de bedrijfszekerheid van de T5 de T4 zeker niet overtreft. De looks en rijeigenschappen doen dat wel, maar da's mijn bescheiden mening. :peace

Sjemmie, succes met je zoektocht naar een passende T5
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Ik ga T5 kopen *tips gevraagd*

Bericht door vaniac »

De vernieuwde uitvoering, de z.g. GP oftewel de T5.2 vanaf 2009, is veel betrouwbaarder dan de eerste uitvoering.
Als je toch voor de T5.1 kiest dan zou ik er een uit het laatste bouwjaar 2008 of begin 2009 kiezen. Deze hebben minder problemen. De 5-cilinders hebben meer problemen dan de 4-cilinders en de reparaties kunnen zeer kostbaar zijn.
Als het puur om het rijden gaat, zijn de 5-cilinders perfect: veel trekkracht, lopen rustiger dan de 4-cilinders en hebben de 6-bak.
De GP's hebben nieuwe motoren die veel rustiger lopen en minder brandstof verbruiken. Ook hebben ze duidelijk minder problemen met de techniek.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Ik ga T5 kopen *tips gevraagd*

Bericht door TsX »

ook een gekend probleem bij de 5 cilinders is soms een lekkende pakking van de stuurbekrachtigingpomp.

Doordat deze bij de 5cil deels in het motorblok zit kan er olie lekken van de motor naar het
stuurbekrachtigingssyteem waardoor het niveau gaat stijgen vd stuurbekrachtigingsvloeistof.
Dus als je olielekkage rondom het reservoir ziet bestaat de kans dat dit het geval is,
100% zeker ben je natuurlijk nooit maar het kan.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Ik ga T5 kopen *tips gevraagd*

Bericht door Gerrit354 »

Ook letten op roest bij de verlichting van de kentekenplaat achter en onderzijde achterklep/achterdeuren.
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: Ik ga T5 kopen *tips gevraagd*

Bericht door sjemmie »

ok ok !
bedankt allen!
ik heb inmiddels een indrukwekkend af te werken lijstje waarmee gewapend ik
op de nietsvermoedende handelaar afstap teneinde in een toch al moeilijk auto-verkoop seizoen;
ook nu nog eens wat af te pingelen... :knipoog

ik houd jullie op de hoogte

ps. wat betreft die A6 automaat;
jammer dat ie in deze 128 KW T5 niet goed functioneerd... bij m'n schoonvader's V6 TDI touareg gaat ie als de brandweer!
hierop viel dan ook de eerste keus, echter schijnen ze in de T5 vrijwel allemaal zo rond de 60 a 80 K de geest te geven...

gr.
sjemmie.
alles weer origineel
Plaats reactie