Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door Bertel388 »

In de hoop dat niet iedereen in de tuin zit en iemand me snel kan helpen, dan kan ik misschien vanavond de boel weer dichtschroeven:

Heb het linkervoorwiellager vervangen, alles prima verlopen. Trek nu de rechterkant los (zie foto) en ik zie één natte oliezooi. Het is vrij zwart dus ik vermoed dat het uit de homokineet is gelopen. Het vet in het lager zelf is nog wit en is nog intact.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Homokineet kapot (maakt geen lawaai voor zover ik weet)? Of is het vet gewoon "op" en volstaat het als ik er nieuw vet in druk?
DSCF1190.JPG
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door robstof »

Hoi,
ik heb zelf net een homokineet vervangen, dat vet wat er in zat was zwart en vrij dun, het nieuwe vet is grijs, er zit grafiet in, zo op het eerste gezicht, is het rubber nog helemaal dicht, geen scheuren, dan zou het vet via de as na dat je de centrale bout er af heb gehaald, er uit moet zijn gelopen, het is niet meer dan 150 gram vet wat er in gaat, speciaal vet, als er niet zoveel uit is gelopen, zou je het zo weer kunnen monteren, anders moet je al het oude vet er uit halen en goed schoonmaken want als je de homokineet er af haalt, dan komen er kleine stuljes metaal van het borg veertje in het vet terecht, en je moet dat vet ook maar hebben, en een nieuw veertje.

ik hoor wel hoe het afloopt, als je wat wil weten, hoor ik het ook wel.

Rob.

ps kijk goed of het rubber nog goed is, misschien is er water bij gekomen, en is daarom het vet zo dun.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door Bertel388 »

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie. Was jouw homokineet kapot? Waarom heb je hem vervangen? Dat verklaart misschien ook deze oliesmeerderij.

Het rubber is nog heel, tenminste, er blaast lucht uit het gat van de hoofdbout als ik hem indruk. Dat zal dus nog wel goed zijn.

Wat voor soort vet is homokineetvet, weet jij dat? Kan ik er bijv. gewoon van die zwarte molykote br2 plus indrukken?
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door robstof »

wat voor vet het is weet ik niet, ik weet wel dat er grafiet in zit en dat het tegen hooge temperaturen is bestand.

ja waarom mijn homokineet vervangen?

de hoes was kapot, en de homokineet uit elkaar gehaald, want wat uit elkaar kan kan ook altijd weer in elkaar, maar ik had het verkeert gedaan :muur :nuts , ging niet goed :alarm , dus moest er een nieuwe op, normaal kom je dat bijna niet tegen, ik heb met die homokineet 425.000 km gereden en hij was nog goed tot dat die mij tegen kwam.

maar na dit ben ik gelijk een expert op homokineet gebied.

als de hoes nog goed is, en er is niet veel vet weg gelopen, denk ik dat je hem gewoon weer in mekaar kan zetten, en dat vet gebuiken wat je heb, ik ken het niet, maar klinkt goed, wil je op safe, dan uit elkaar, (ik weet nu hoe) nieuw vet en veertje, tairip om de hoes en hupekee, vet kan je bij de auto handel kopen, of mischien wel bij de garage.

rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door robstof »

Google leverde een interesant onderwerp op,

http://www.forum.ladanivabelgium.be/php ... =20&t=5016

lada niva top auto heb ik ook gehad, daar leer je pas sleutelen van. :love

weer wat geleerd.

je zou zeggen dom met die homokineet, maar de garage maakt vaak ook van die fouten en dan moet je er nog voor betalen ook, ze hadden een van de bouten van de homo aan de bakzijde tog maar mooi dolgedraaid, lekker niks zeggen, als de boel kapotgaat hebben we er weer een reparatie bij.

garages en ik gaat niet altijd goed.


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door Bertel388 »

Mijn eerste kar was een Skoda 105S. Motor achterin. Daar leer je ook sleutelen van. Heb ooit 3 x de startmotor vervangen. Telkens weer loos ronddraaien bij starten, niet pakken op de motor. Ten einde raad de motor er maar uitgehaald want het moest de starterkrans dan wel wezen. Maar nee, starterkrans helemaal ok. Toen nog maar eens goed naar de startmoror gekeken en toen viel mij pas op dat de scharnierpen van de bendix miste. Terug naar de garage en daar bleek bij alle startmotoren deze scharnierpen niet aanwezig :bonk Typisch staaltje Oostblok in 1991.

Ik denk dat ik morgen maar even wat homokineetvet ophaal en er via het boutgat indruk. Ik weet niet goed of het molykote vet geschikt genoeg is.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door robstof »

lijkt me een goed idee, loshalen en schoon maken is toch wel weer een klus.

goed he die oostblok techniek, bij de lada was de nokkenas bij 100.000 km totaal versleten, kom je nergen anders tegen.

ik hoor het wel, ben morgen overdag niet thuis, maar zal kijken of ik mobiel even kan kijken.

ik hoor het wel.

Rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door Bertel388 »

Hey Rob,

Alles weer fix und fertig. :yes Ik heb er gewoon Molykote BR2 Plus ingedrukt. Op sommige sites zie je dat dit vet ook gebruikt wordt voor homokineten. Het schijnt wat minder geschikt te zijn voor de racerij, nou ja, dan moet ik maar wat rustiger aan doen. Gezien de specs moet dit gewoon geschikt zijn.

Het linkervoorwiellager had wat speling, dat was eigenlijk de reden dat ik ze wilde vervangen. Ik had de indruk dat mijn rechtervoorwiellager nog wel redelijk was maar dat bleek een misvatting. Rechts was er beroerder aan toe dan links. Al met al loopt de auto nu aanmerkelijk rustiger, terwijl ik dacht dat het allemaal wel niet zo'n verschil zou maken. :ikrij

Ik heb FAG lagers gemonteerd, die zaten er ook in. Via Ebay in Duitsland gekocht als complete set. Scheelde meer dan de helft t.o.v. de prijs die je bij "Der Werkstatt" in NL zou moeten betalen. De bouten/moeren voor de fuseekogels, de segerringen, de boutjes voor de afschermplaat van de rem, zelfs het boutje voor de remschijf zaten er keurig bij en zijn van goede kwaliteit. Het was een set van het merk Ruville.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door robstof »

Goed dat alles weer tiptop is, dat van dat vet, die indruk kreeg ik ook op het net.

goeie tip van die lagers, die van mij zullen ook wel niet meer zo lang mee gaan, heb je nog tips voor de vervanging van de lagers, speciaal gereedschap of zo?


Rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door Bertel388 »

Gereedschap wat ik heb gebruikt/gemaakt:

- draadeind M20 - 40 cm lang
- 2 moeren M20
- sluitring M20
- spindel van een poelietrekker M14x1,5 (liefst 2 maar met 1 lukt het)
- poelietrekker
- bus met binnendiameter 82 en ongeveer 60 mm hoog, wanddikte 4 a 5 mm
- ring met buitendiameter 75 mm, binnendiameter 21 en dikte van mm of 8 a 10.
- plaat/strip/ring met gat 21 mm in het midden, minimaal 90 mm groot in omtrek (groter dan de bus met biø 82 mm)
- hamer 500 g
- div. ring/steeksleutels, wellicht ook een torx sleutel 14 voor de onderste fuseekogel.

Ik heb de complete naaf gedemonteerd. Alleen de onderste fuseekogel losmaken is mogelijk maar bij mij zaten de lagers tamelijk vast waardoor ik genoodzaakt was om fuseekogel boven en onder en de stuurstangkogel los te maken. Op zich iets meer werk maar het maakt het wel weer makkelijker om de boel schoon te maken.

Het wordt een beetje een verhaal om te beschrijven hoe e.e.a. te gebruiken maar wellicht dat hier op de site wel beschreven staat hoe het wiellager vervangen kan worden. Dan wijst het bovenstaande zich wel. Op T4-wiki even zoeken op Radlager en dan zie je een hele beschrijving in het Duits hoe het allemaal moet.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: HELP!! Wat is hier de oorzaak van - homokineet?

Bericht door robstof »

He bedankt, ik had voor mezelf al gedacht de naaf te demonteren en er mee naar de garage te gaan die hebben een pers, en we hebben een goede relatie, dat is zover wel de enige garage, waar ik een goede relatie mee heb.

rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie