Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelkast trekt nieuwe gelaccu binnen 1 dag leeg

vragen over de T4
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

Als je maar regelmatig lange ritten maakt hoef je niet bij te laden op 230Volt.
Bij korte ritten en altijd/regelmatig koelkast aan kan een (gel)accu leeg raken.
Je dynamo moet dan stroom leveren tijdens zo'n rit aan 2 accu's, verlichting, aanjager , airco etc. etc.
Dus zorg dat je gelaccu vol (minimaal 12,5 Volt) is.

Groetjes Egbert.

(in bezit van California met "ouderwetse" accu en hoef nooit bij te laden!)
Gebruikersavatar
Ko de Dorpsgek
Berichten: 278
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:57
Locatie: Almaria del Sol

Bericht door Ko de Dorpsgek »

Een koelkast trekt makkelijk 6 ampere op 12 volt, dus die accu is zo leeg...
Open content leads
to vieze plaatjes
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Als je accu niet goed geladen wordt op 220V moet je de lader laten nakijken.
Overigens op 220V moet je om de accu helemaal te laden de stroom er 48 uur op laten staan.
De accu is 120Ah en een gelaccu wordt met ongeveer 5A geladen met een rendement van ongeveer 50% reken maar na dan kom je ongeveer op die tijd uit.
Maak je korte ritjes en gebruik je de accu regelmatig dan ben je bezig langzaam de accu leeg te trekken en inderdaad te laten sulfateren.
Dus regelmatig langdurig laden, mijn accu is nu 3 jaar oud en ik kan moeiteloos 3 a 4 dagen in de auto leven zonder aan de 220V te staan.
Als ik tussendoor ongeveer 100km per dag rij dan kan ik eindeloos op vakantie als ik voor vertrek maar even goed heb geladen.
Ik heb al een aantal keren 3 weken rondgereden met vakantie en helemaal nooit de 220V van de campings gebruikt.
Hollander He ben zuinig...

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Bericht door laurens »

Als je de antwoorden van Ko (verbruik 6A) en van Leo (laden met 5A) zou je theoretisch dus niet tijdens het rijden je koelkast aan kunnen laten want dan zou hij op den duur leeg lopen. Ik denk dat ofwel het laden sneller gaat (denk het niet) ofwel een compressorkoelkast verbruikt beduidend minder. Als ik meer dan 4 dagen stil kan staan met de koelkast aan en redelijke buitentemperatuur regelmatig open voor koud biertje enz en dan nog mijn acuu niet leeg heb moet er iets niet kloppen in de 6A en de 5A redenatie
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Tijdens het rijden kan je wel de koelkast aan laten want dan laadt en je accu bij en draait de koelkast via de dynamo, dat maakt niets uit.
Even een rekensommetje voor de accu en koelkast.
De koelkast gebruikt ongeveer 5A maar staat niet continu aan reken voor het gemak eens 25% van de tijd. Om een 120Ah uur accu niet helemaal leeg te trekken zou je ongeveer 60Ah uur mogen gebruiken.
60/5 is 12uur maar hij draait maar 25% dus dat is in ieder geval 48uur = 2 dagen.
Mijn ervaring is dat tie veel minder dan 25% van de tijd draait en dat je ook je accu wel wat verder leeg kan trekken als je daarna goed laadt.
Uiteindelijk kom je dus aan 3 tot 4 dagen afhankelijk van de temperatuurinstelling in de koelkast en de buitentemperatuur.
Tsja en als het buiten warm is kost het koelen van lauw bier natuurlijk relatief veel stroom
http://www.weetjewel.nl/forum/images/sm ... erchug.gif

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Leo 45,
Kun je mij vertellen waarom er maar met 5 amp geladen wordt?
Zit er een apparaatje tussen of zo?
Ik snap dit namelijk niet ,als de dynamo gaat laden weet die toch niet dat er maar 5amp naar de gelaccu mag?

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Nou dat laden gaat inderdaad heel snel als de accu leeg is maar zodra die lekker op spanning komt gaat er niet zo wild veel stroom meer naar toe. dat op spanning komen gebeurt relatief snel bijna direkt na het starten staat de spanning al in de buurt van de 13,9V.
Immers je dynamo geeft 14,4V en als je accu al tegen de 14V zit dan is de spanningsval maar 0,4V dat is niet veel om een lekkere stroom te laten lopen. De accu zit achterin en de dynamo voorin dus krijg je er gewoon niet meer stroom naar toe.
Ik heb er ooit eens een echte accumonitor tussen gehad en toen kwam ik op die waarde soms zelfs lager.

Op 220V is de stroom geregeld door de lader die speciaal geschikt is voor gel-accus.

Eigenlijk wel jammer ik heb er wel eens over nagedacht de accu te vervangen door een scheepsaccu maar dat ging niet omdat ik met de ontluchting zat.
Was dat wel gelukt dan had ik een Victon combi kunnen gebruiken die met 25A begint met laden. Moet je nooit doen met een gel-accu want dan ploft de boel.
Maar vanwege de 25A moet je wel goed ventileren, je slaapt en kookt er vlak boven. Een accu die snel geladen wordt geeft veel knalgas, de naam zegt het al.

groeten

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Okee,nu is het verhaal kompleet! :klappen

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Ter aanvulling miesschien nog even..
Tijdens het rijden staan de autoaccu en de huishoudaccu ook parallel aan elkaar doormiddel van het schakelrelais.
In het meest ongunstige geval is het zelfs zo dat als de autoaccu slechter wordt in eerste instantie na het starten zelfs stroom vanaf je huishoudaccu naar de autoaccu gaat lopen totdat de dynamo die weer voldoende op spanning heeft.
Dat is slechts kortstondig maar toch. Je kan dat goed zien als je de huishoudaccu goed hebt geladen 14,2V op de display en je start de auto dan zie je de spanning eerst zakken om daarna weer te gaan stijgen.
Ik loop dan ook nog steeds na te denken om iets te verzinnen dat ook de autoaccu wordt geladen met een klein stroompje tijdens het opladen via de 220V.
De door mij eerder genoemde victron lader had daarvoor een aansluiting die ongeveer 1A laadstroom geeft voor een 2e accu.
Want weet je, de gewone binnenverlichting en niet te vergeten de automatische voorgloeier die elke keer werkt als je de bestuurdersdeur opent die lopen nog steeds op de autoaccu. En als we voorin zitten te lezen dan staan de kaartleeslampjes enzo gewoon uren aan met tot gevolg dat je toch je autoaccu belast.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

@Leo
Ik loop dan ook nog steeds na te denken om iets te verzinnen dat ook de autoaccu wordt geladen met een klein stroompje tijdens het opladen via de 220V
Victron heeft toch ook een relais dat aantrekt als er laadstroom op de huishoudaccu staat en daarmee de startaccu ook oplaadt (de cyrix-serie).
Ook Calira kent 2 soorten relais die meerdere accus kunnen laden als 1 ervan een laadstroom heeft (de TS70 en SV1, is dat wat je bedoeld?
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Yep, maar sommige laders hebben gewoon een aparte (druppel) uitgang dat maakt het eenvoudig.
Daar komt gewoon 1A continu uit en dat is zat om je autoaccu op spanning te houden.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

@e accu

Bericht door Coen220 »

De koelkast van de Westfalia Coachs verbruikt volgens het boekje 4.5 amp.
En als je de accu echt leeg hebt getrokken dan moet je van hier tot Tokio rijden om hem vol te krijgen.
Het beste is dan ook hem gewoon even op te laden.
Zelf heb ik voorrig jaar een kapotte lader gehad tijdens de vacantie en dan trek je dus ook echt de accu leeg.
Ik heb toen een gerepareerde lader gekocht en de accu thuis aan de losse lader geladen ca 12 uur voor 80 amp.(gewone auto accu.
Alles werkt weer perfekt ca. drie dagen zonder 220 volt

California Coach.

Groet Coen
hoboT4
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2007, 12:04
Locatie: enschede

Bericht door hoboT4 »

Beste Laurens & Chiel,

Dit is de informatie die ik ontving van Boerkamp Autoelectriciteit in Deventer:
Een gelaccu hoeft niet meer - zoals vroeger - zo nu en dan voor een deel ontladen te worden. Men raadde mij aan om hem in de slappe tijd een week per maand aan de druppellader te hangen, maar minder vaak kon ook wel.
Een gelaccu kan tegen diep ontladen maar komt in de problemen als hij langer dan 2 maanden leeg staat, dan beginnen de electrodes langzaam te sulfateren.
Aan de 220V wordt alleen de gelaccu opgeladen, niet de startaccu.

De 14,4 op het display slaat op de laadspanning die de dynamo afgeeft. Laden via de interne druppellader (220V) geeft een lagere laadspanning, bij mij iets van 13,8V
Volgens mij is het geen probleem de koelkast tijdens het opladen aan te laten staan, het opladen duurt dan hooguit wat langer.

Mijn nieuwe 140Ah gelaccu bleek de koelkast een week aan de gang te houden, de spanning was toen gedaal tot 12,1V. De accu was nog niet aan het eind (eerlijkheidshalve: het was buiten niet erg warm en de temperatuur was niet zo laag: 8grC).

Als volgend project wil ik proberen de interne druppellader te vervangen door een met twee uitgangen: een voor de huishoudaccu en een voor de startaccu.
Ik hoop dat dat ding niet te groot is en past op de plaats van de enkelvoudige lader.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Tvierder
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Als volgend project wil ik proberen de interne druppellader te vervangen door een met twee uitgangen: een voor de huishoudaccu en een voor de startaccu.
Ik hoop dat dat ding niet te groot is en past op de plaats van de enkelvoudige lader.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Daarvoor is ruimte zat op de plek waar nu de gewone lader zit, ik zit alleen met het feit dat die lader volgens mij meer doet in combinatie met de display bij de spiegel. Dus dat wordt vervolgens een hele uitzoekerij.
Maar ik hou me aanbevolen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie