Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
spanning 12V alleen met draaiende motor
- de smederij
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
spanning 12V alleen met draaiende motor
beste mede lezers
ben momenteel een waterstofgenerator aan het inbouwen in de bus
nu zoek ik een draad die alleen 12V geeft als de motor loopt.
volgens de geleerden komt deze van de dynamo vandaan maar ik weet het liever zeker voordat ik e/a opblaas.
de generator is geplaatst bij de accu hier komt ook de rest van de bedrading en een extra schakelaar binnen om de boel desgewenst uit te zetten.
wie kan mij even opweg helpen
mocht er belangstelling voor zijn wil ik mijn bevindingen wel schrijven op dit forum inc foto,s
2.t tdi acv bjr 97
groet ronald
ben momenteel een waterstofgenerator aan het inbouwen in de bus
nu zoek ik een draad die alleen 12V geeft als de motor loopt.
volgens de geleerden komt deze van de dynamo vandaan maar ik weet het liever zeker voordat ik e/a opblaas.
de generator is geplaatst bij de accu hier komt ook de rest van de bedrading en een extra schakelaar binnen om de boel desgewenst uit te zetten.
wie kan mij even opweg helpen
mocht er belangstelling voor zijn wil ik mijn bevindingen wel schrijven op dit forum inc foto,s
2.t tdi acv bjr 97
groet ronald
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
Dit topic gaat weliswaar over een standkachel maar je zoekt vermoedelijk de blauwe draad waar hierin naar wordt verwezen viewtopic.php?f=2&t=39813&p=277468&hili ... ad#p277468" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten van Wim
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
En dit topic gaat er vrijwel geheel over.
viewtopic.php?f=2&t=27833&hilit=blauwe+draad#p176857" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=2&t=27833&hilit=blauwe+draad#p176857" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten van Wim
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
Wat is een waterstof generator,en wat is het doel of nut hiervan om dit in te bouwen ?
zo maar een vraag van een leek.
zo maar een vraag van een leek.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
een waterstofgenerator is een tankje water waar dmv elektrolyse waterstof en zuurstof gemaakt wordt, dat wordt in de motor geleid en er zijn mensen die geloven dat je daarmee brandstof bespaart.
Een paar relatief simpele stukje natuurkunde vertellen dat dit niet mogelijk is
1) electrolyse is een erg onrendabele manier om waterstof uit water te halen, er moet vrij veel energie in.
2) de energie benodigd voor deze elektrolyse wordt uit het boordsysteem van de auto gehaald. De stroom wordt aangevuld met stroom die je dynamo opwekt, die doet dat met een zeker verlies.
3) om energie te leveren moet je dynamo aangedreven worden door de motor, die daar weer meer brandstof voor verbruikt.
zou je geen verliezen hebben en de volle energie inhoud van de meer verbruikte brandstof in de dynamo stoppen, en de energie die in de dynamo gestopt wordt zou volledig als elektrische energie vrijkomen, en de vrijgekomen waterstof zou evenveel energie inhoud hebben als de eneergie verbruikt met de elektrolyse (dus van brandstof-energie inhoud naar waterstof-energieinhoud zou je 100% rendement hebben) dan nog zou je quite spelen en niks zuiniger zijn....
helaas hebben alle stappen een verlies waardoor je rendement (ver) onder die 100% zal zitten en er eerder meer dan minder brandstof verbruikt zal worden...
om de "ervaringsverhalen" voor te zijn... subjectief! je rijdt anders omdat je wil weten of je waterstofgenerator werkt
Een paar relatief simpele stukje natuurkunde vertellen dat dit niet mogelijk is
1) electrolyse is een erg onrendabele manier om waterstof uit water te halen, er moet vrij veel energie in.
2) de energie benodigd voor deze elektrolyse wordt uit het boordsysteem van de auto gehaald. De stroom wordt aangevuld met stroom die je dynamo opwekt, die doet dat met een zeker verlies.
3) om energie te leveren moet je dynamo aangedreven worden door de motor, die daar weer meer brandstof voor verbruikt.
zou je geen verliezen hebben en de volle energie inhoud van de meer verbruikte brandstof in de dynamo stoppen, en de energie die in de dynamo gestopt wordt zou volledig als elektrische energie vrijkomen, en de vrijgekomen waterstof zou evenveel energie inhoud hebben als de eneergie verbruikt met de elektrolyse (dus van brandstof-energie inhoud naar waterstof-energieinhoud zou je 100% rendement hebben) dan nog zou je quite spelen en niks zuiniger zijn....
helaas hebben alle stappen een verlies waardoor je rendement (ver) onder die 100% zal zitten en er eerder meer dan minder brandstof verbruikt zal worden...
om de "ervaringsverhalen" voor te zijn... subjectief! je rijdt anders omdat je wil weten of je waterstofgenerator werkt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
Roger,
Ik heb je bijdrage 3keer moeten lezen voor ik het een beetje begreep,maar bedankt voor jou uitleg.
Maar T 4 en T5 rijders zijn mensen die soms iets anders met hun busje willen als standaard uitvoering.
En dat maakt het ook zo leuk,dat iedereen zijn eigen ei kwijt kan toch?
Ik heb je bijdrage 3keer moeten lezen voor ik het een beetje begreep,maar bedankt voor jou uitleg.
Maar T 4 en T5 rijders zijn mensen die soms iets anders met hun busje willen als standaard uitvoering.
En dat maakt het ook zo leuk,dat iedereen zijn eigen ei kwijt kan toch?
- de smederij
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
Een ieder weer bedankt voor het meedenken weet nu in welke richting ik de plus moet zoeken.
Ik weet dat de meningen verdeeld zijn bij bepaalde dingen
ik probeer zoveel mogenlijk kilometers uit een liter te halen bij gewoon gebruik .
ik heb al een paar aanpassingen gedaan waar de meningen ook over verdeeld waren maar het werpt wel zijn vruchten af.
maar mijn motto is meten en uitproberen is weten werkt het niet ben ik toch een hoop wijzer en wat euro,s armer.
Noemen we dan maar leergeld.
groet ronald
Ik weet dat de meningen verdeeld zijn bij bepaalde dingen
ik probeer zoveel mogenlijk kilometers uit een liter te halen bij gewoon gebruik .
ik heb al een paar aanpassingen gedaan waar de meningen ook over verdeeld waren maar het werpt wel zijn vruchten af.
maar mijn motto is meten en uitproberen is weten werkt het niet ben ik toch een hoop wijzer en wat euro,s armer.
Noemen we dan maar leergeld.
groet ronald
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
als dit gebeuren energie gaat opleveren wordt je rijk...... je hebt dan het perpetuum mobile uitgevonden!!
droom verder; zoals roger al aangaf gaat het alleen maar meer brandstof kosten.
droom verder; zoals roger al aangaf gaat het alleen maar meer brandstof kosten.
- de smederij
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
Ga eerst even opzoek naar de bewuste blauwe draad.
Ga dan de boel testen laat daarna wel weten of het wel of niets opgeleverd heeft.
Misschien is het verhaal wel een grote zeepbel dan is er in iedergeval 1 beter van geworden.
Word vervolgd
Ga dan de boel testen laat daarna wel weten of het wel of niets opgeleverd heeft.
Misschien is het verhaal wel een grote zeepbel dan is er in iedergeval 1 beter van geworden.
Word vervolgd
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
Als het zou werken dan zouden de fabrikanten in het tijdperk van "bluemotion" "greendrive" " ecomotion" "hybrideconomics" of hoe al die kreten heten het allang hebben toegepast.
De enige, maar levensgevaarlijke, manier waarop je zou kunnen verdienen is waterstof opwekken met zonne-energie en dat in een tankje meevoeren alleen blijf ik dan even uit de buurt.
Leo
De enige, maar levensgevaarlijke, manier waarop je zou kunnen verdienen is waterstof opwekken met zonne-energie en dat in een tankje meevoeren alleen blijf ik dan even uit de buurt.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
bij mijn T4 uit 96 lag er een blauw draadje met enkelpolig zwart stekkertje (en daarin een leeg contrastekkertje) achter de zekering kast, dat was de laadstroomcontrole spanning en daar had ik mijn accuscheidingsrelais op aangesloten.
OM overbelasting van deze draad, en dan vooral de dynamo, te voorkomen stuur je met deze draad een relais aan, dat relais laat je dan de stroom naar je waterstofgenerator in- en uit schakelen
OM overbelasting van deze draad, en dan vooral de dynamo, te voorkomen stuur je met deze draad een relais aan, dat relais laat je dan de stroom naar je waterstofgenerator in- en uit schakelen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
Je kunt ook een los D+ kastje kopen.
Deze ziet wanneer er de Dynamo laadt (dus de motor loopt) en hier zit een relais in.
Hoef je niet te zoeken naar de bewuste blauwe draad. ongeveer € 40,-
Deze ziet wanneer er de Dynamo laadt (dus de motor loopt) en hier zit een relais in.
Hoef je niet te zoeken naar de bewuste blauwe draad. ongeveer € 40,-
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- de smederij
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: spanning 12V alleen met draaiende motor
Hallo
ik heb vanmiddag even de boel opengehad en e/a doorgemeten maar kom er niet uit in die bos draden ik zet hem voorlopig wel via mijn contact en een schakelaar extra er tussen zoek later nog weleens keer
misschien is de optie van harry ook wel wat maar ze adviseren een relais van 30A
ik heb vanmiddag even de boel opengehad en e/a doorgemeten maar kom er niet uit in die bos draden ik zet hem voorlopig wel via mijn contact en een schakelaar extra er tussen zoek later nog weleens keer
misschien is de optie van harry ook wel wat maar ze adviseren een relais van 30A
Laatst gewijzigd door de smederij op 02 dec 2012, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- de smederij
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe