Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Problemen met bevestigen schakelstang
Problemen met bevestigen schakelstang
Hallo,
Ik heb een T4 uit 1992 welke tot camper omgetoverd is. Nu wilde deze niet meer schakelen, hij blijft in z'n 3 zitten. Bij het uitzoeken wat het zou kunnen zijn, vond ik dat de schakelstang los hangt. Er is een soort borgrubber waarin een deel van het eindstuk in geborgt wordt. Dit plastic was versleten. Ik blij, gelukkig niet de versnellingsbak. Alleen bij het vervangen van dat rubbertje werd ik al heel snel minder blij. Heb uiteindelijk dat stukje plastic in het oog gekregen waar het hoort, maar nu krijg ik het bolletje om de schakelstang te borgen er met geen mogelijkeid in.
Bij mij om de hoek is een 'klus garage' en daar waren ze toevallig bezig. Met nog 2 ervaren monteurs heb ik geprobeert de schakelstang weer te borgen, maar het wilde echt niet lukken.
Is er een speciale truuk, gereedschap of wat dan ook, om dat ding weer op z'n plek te krijgen?
Om het verhaal iets duidelijker te maken voeg ik er ook nog maar een vage tekening bij.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/cK ... directlink
Gewoon even doorduwen en edrgelijke hoeven jullie niet te antwoorden, we hebben echt met veel kracht geprobeert de boel weer op z'n plek te krijgen.
Hoop dat een van jullie de gouden tip heeft.
Dan.
Ik heb een T4 uit 1992 welke tot camper omgetoverd is. Nu wilde deze niet meer schakelen, hij blijft in z'n 3 zitten. Bij het uitzoeken wat het zou kunnen zijn, vond ik dat de schakelstang los hangt. Er is een soort borgrubber waarin een deel van het eindstuk in geborgt wordt. Dit plastic was versleten. Ik blij, gelukkig niet de versnellingsbak. Alleen bij het vervangen van dat rubbertje werd ik al heel snel minder blij. Heb uiteindelijk dat stukje plastic in het oog gekregen waar het hoort, maar nu krijg ik het bolletje om de schakelstang te borgen er met geen mogelijkeid in.
Bij mij om de hoek is een 'klus garage' en daar waren ze toevallig bezig. Met nog 2 ervaren monteurs heb ik geprobeert de schakelstang weer te borgen, maar het wilde echt niet lukken.
Is er een speciale truuk, gereedschap of wat dan ook, om dat ding weer op z'n plek te krijgen?
Om het verhaal iets duidelijker te maken voeg ik er ook nog maar een vage tekening bij.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/cK ... directlink
Gewoon even doorduwen en edrgelijke hoeven jullie niet te antwoorden, we hebben echt met veel kracht geprobeert de boel weer op z'n plek te krijgen.
Hoop dat een van jullie de gouden tip heeft.
Dan.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Toch heb ik het met een blokje hout en een bandenlichter gedaan.Kost wel veel kracht.En een beetje vet voor kunstof.Blokje hout tegen het chassie bandenlichter er tussen dan moet hij der zo in willen.
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Hey Dick,
Bedankt voor je reactie! Ik had gehoopt dat het bij mij ook zo zou gaan, maar blokje hout + 2 breekijzers (1 om de borgrubber op z'n plek te houden, de ander om 'm erin te duwen) mocht niet baten. Maar het zou dus vrij 'makkelijk' moeten gaan begrijp ik..... dwz, kost wel kracht, maar geen geheime weetjes om het voorelkaar te krijgen.
Zit er verschil in die rubbers tussen een '91er en een '92er T4? Lijkt me niet, toch ....
Vet zit er overigens ook op ...
Dan.
Bedankt voor je reactie! Ik had gehoopt dat het bij mij ook zo zou gaan, maar blokje hout + 2 breekijzers (1 om de borgrubber op z'n plek te houden, de ander om 'm erin te duwen) mocht niet baten. Maar het zou dus vrij 'makkelijk' moeten gaan begrijp ik..... dwz, kost wel kracht, maar geen geheime weetjes om het voorelkaar te krijgen.
Zit er verschil in die rubbers tussen een '91er en een '92er T4? Lijkt me niet, toch ....
Vet zit er overigens ook op ...
Dan.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Heb ook wel eens gehoord dat ze er een linmtang op zetten en deze dan aandraaien.
Maar toch vreemd dat het niet op deze manier wil.Ik weet niet of er verschillende maten bolletjes zijn. Zou je even bij de dealer moeten vragen.
Dick
Maar toch vreemd dat het niet op deze manier wil.Ik weet niet of er verschillende maten bolletjes zijn. Zou je even bij de dealer moeten vragen.
Dick
Groetjes Dick 1076
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Bedoel je het kunststof bolletje op de versnellingsbak?
Want het borgings plaatje daarvan kun je een beetje lossen, zodat je wat meer ruimte hebt.
Verder kun je kogel verbindingen er vaak inkrijgen met een beetje teflonvet,
en dan bijvoorbeeld met een spanband met ratel naar en in elkaar trekken..
Want het borgings plaatje daarvan kun je een beetje lossen, zodat je wat meer ruimte hebt.
Verder kun je kogel verbindingen er vaak inkrijgen met een beetje teflonvet,
en dan bijvoorbeeld met een spanband met ratel naar en in elkaar trekken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Hallo,
Met een zware koevoet is het bij mij gelukt. Ongeveer 1 meter lang. Blokje hout is wat schuin afgezaagd. Lengte varieert van 9,5 Cm naar 10 cm.
Eerst verticale plaat langs accu verwijderen. Wat vaseline bij de hand. 2 hulpblokjes om de koevoet van de wand te houden en om tegen de schakelstang te zetten.
Het vereiste echt veel kracht. Een paar extra handen om de schakelstang in de goede richting te houden is handig.
Heb eveneens een zelfomgebouwd campertje uit 1992. AAB 2.4D. KM-stand 307.000 km.
Moet lukken.
Succes ermee.
Herman744
Met een zware koevoet is het bij mij gelukt. Ongeveer 1 meter lang. Blokje hout is wat schuin afgezaagd. Lengte varieert van 9,5 Cm naar 10 cm.
Eerst verticale plaat langs accu verwijderen. Wat vaseline bij de hand. 2 hulpblokjes om de koevoet van de wand te houden en om tegen de schakelstang te zetten.
Het vereiste echt veel kracht. Een paar extra handen om de schakelstang in de goede richting te houden is handig.
Heb eveneens een zelfomgebouwd campertje uit 1992. AAB 2.4D. KM-stand 307.000 km.
Moet lukken.
Succes ermee.
Herman744
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Hoi,
Nog even een uitgebreidere beschrijving.
Heb ik eerder al op WJW gezet.
Misschien van belang.
Hallo,
Heb vanmiddag de versnellingsbediening weer gangbaar gemaakt. 2.4D AAB-motor 1992
295000 km op de teller.
Bij mij was alleen het kunststof hulsje aan de linkerzijde kapot. Verhard en gebroken door ouderdom. Kogeltje was nog in prima staat.
Nieuw hulsje gehaald bij VW voor € 1,40. Was op voorraad.
Werkwijze door mij gehanteerd:
1. Verwijder accuafdekking en plastic plaat links van accu.
2. Kantel grill naar voren.
3. Maak de steun waar het hulsje in moet, los 2x M13. Lastig bereikbaar.
4. Slijp de dichte zijde van het nieuwe hulsje wat schuiner af. Dit vergemakkelijkt het inpersen. Breng wat vaseline aan op de vlakken die moeten glijden.
5. Zet de steun tussen twee plankjes, met daartussen het nieuwe hulsje en zet het in de bankschroef. Zorg dat alles goed uitgericht is en draai rustig de bankschroef dicht. Tijdens inpersen evt. met schroevendraaier wat meehelpen. Het hulsje vervormt door de vereiste kracht wel, maar dat komt weer goed. Hulsje zit nu 3/4 in de bus van de steun.
Haal steun uit bankschroef en druk op de werkbank het hulsje verder door de bus.
6. Breng een geschikt smeermiddel aan in de huls. Vaseline?
7. Monteer de steun terug.
8.Maak het kogeltje schoon en breng wat vaseline aan.
9.Maak een blokje hout van ongeveer 4x4cm en een lengte van, aan één zijde 9,5 cm en de andere zijde 10 cm en plaats dat tussen steun en motorblok. Dit is om er voor te zorgen, dat de steun niet verbuigt tijdens het indrukken van het kogeltje, want hiervoor is nogal wat kracht vereist.
10. Neem een flinke pijp of koevoet (één meter lengte) en plaats die vanbovenaf tussen het asje van het rechterbolletje en carosserie. Mogelijk zijn wat hulpplankjes vereist. Richt het linkerbolletje naar het midden van de nieuwe huls (helper) en druk (met behoorlijke kracht) het kogeltje in de bus.
11. Bouw alles weer in.
Ik heb ook meteen de gaskabel bij de brandstofpomp losgemaakt en van de kabelgeleiding op het motorblok en vol laten lopen met WD 40. Had al eens last van stroeflopende gaskabel. Was er nou toch vlakbij bezig.
Misschien heeft iemand iets aan deze beschrijving,
Groet,
Herman744 met dank aan Marcel.
Nog even een uitgebreidere beschrijving.
Heb ik eerder al op WJW gezet.
Misschien van belang.
Hallo,
Heb vanmiddag de versnellingsbediening weer gangbaar gemaakt. 2.4D AAB-motor 1992
295000 km op de teller.
Bij mij was alleen het kunststof hulsje aan de linkerzijde kapot. Verhard en gebroken door ouderdom. Kogeltje was nog in prima staat.
Nieuw hulsje gehaald bij VW voor € 1,40. Was op voorraad.
Werkwijze door mij gehanteerd:
1. Verwijder accuafdekking en plastic plaat links van accu.
2. Kantel grill naar voren.
3. Maak de steun waar het hulsje in moet, los 2x M13. Lastig bereikbaar.
4. Slijp de dichte zijde van het nieuwe hulsje wat schuiner af. Dit vergemakkelijkt het inpersen. Breng wat vaseline aan op de vlakken die moeten glijden.
5. Zet de steun tussen twee plankjes, met daartussen het nieuwe hulsje en zet het in de bankschroef. Zorg dat alles goed uitgericht is en draai rustig de bankschroef dicht. Tijdens inpersen evt. met schroevendraaier wat meehelpen. Het hulsje vervormt door de vereiste kracht wel, maar dat komt weer goed. Hulsje zit nu 3/4 in de bus van de steun.
Haal steun uit bankschroef en druk op de werkbank het hulsje verder door de bus.
6. Breng een geschikt smeermiddel aan in de huls. Vaseline?
7. Monteer de steun terug.
8.Maak het kogeltje schoon en breng wat vaseline aan.
9.Maak een blokje hout van ongeveer 4x4cm en een lengte van, aan één zijde 9,5 cm en de andere zijde 10 cm en plaats dat tussen steun en motorblok. Dit is om er voor te zorgen, dat de steun niet verbuigt tijdens het indrukken van het kogeltje, want hiervoor is nogal wat kracht vereist.
10. Neem een flinke pijp of koevoet (één meter lengte) en plaats die vanbovenaf tussen het asje van het rechterbolletje en carosserie. Mogelijk zijn wat hulpplankjes vereist. Richt het linkerbolletje naar het midden van de nieuwe huls (helper) en druk (met behoorlijke kracht) het kogeltje in de bus.
11. Bouw alles weer in.
Ik heb ook meteen de gaskabel bij de brandstofpomp losgemaakt en van de kabelgeleiding op het motorblok en vol laten lopen met WD 40. Had al eens last van stroeflopende gaskabel. Was er nou toch vlakbij bezig.
Misschien heeft iemand iets aan deze beschrijving,
Groet,
Herman744 met dank aan Marcel.
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Heren,
Echt ontzettend bedankt voor jullie reacties!!
Weet nu tenminste dat ik op zich goed bezig was en niet iets over het hoofd heb gezien.
Blij dat er zulke fora bestaan!
Dan.
Echt ontzettend bedankt voor jullie reacties!!
Weet nu tenminste dat ik op zich goed bezig was en niet iets over het hoofd heb gezien.
Blij dat er zulke fora bestaan!
Dan.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 31 jan 2012, 12:43
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Wel een late reactie heb erg veel gehad aan de aanwijzingen, een opmerking om het bolletje wat gemakkelijke in het busje te krijgen een klein gaatje met een speld in de achterzijde. van het busje maken dan kan de lucht tenminste ontsnappen
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Ha Zendamateur,
Dat lijkt me een hele goed tip.
Groet,
Herman744
Dat lijkt me een hele goed tip.
Groet,
Herman744
Re: Problemen met bevestigen schakelstang
Soms lijkt het echt niet te lukken hoor.
Ik had eerder gelezen dat de wegenwacht het wel eens op straat in 10 minuten voor elkaar kreeg, maar ikzelf heb uren staan kloten, zonder het gewenste resultaat: bij mijn bus was het bolletje er met geen mogelijkheid van bovenaf in te krijgen.
Ik heb de bus toen naar een goede in VW gespecialiseerde garage gebracht (geen dealer) en daar hebben ze echt wel wat ervaring met bussen.
Ook lukte het niet van bovenaf, dus uiteindelijk motorbeschermingskap los , en ook de schakelstang moest worden gedemonteerd.
Daarna was het met wat glijmiddel te doen, maar dat kostte dus wel een uitgebreid voorspel zullen we maar zeggen.
Kijk uit met teveel rommelen van bovenaf - voor je het weet verbuig je wat of schiet er een slang los, of, zoals bij mij stoot je een gaatje in een zwakke plek van een metalen koelingspijp (ik noem het maar even zo, geen idee wat de goede benaming is). Dat geintje kostte me nog een aardige cent extra.
En dat voor een bolletje van nog geen 3 Euro dacht ik.
Groetjes,
Gijs
Ik had eerder gelezen dat de wegenwacht het wel eens op straat in 10 minuten voor elkaar kreeg, maar ikzelf heb uren staan kloten, zonder het gewenste resultaat: bij mijn bus was het bolletje er met geen mogelijkheid van bovenaf in te krijgen.
Ik heb de bus toen naar een goede in VW gespecialiseerde garage gebracht (geen dealer) en daar hebben ze echt wel wat ervaring met bussen.
Ook lukte het niet van bovenaf, dus uiteindelijk motorbeschermingskap los , en ook de schakelstang moest worden gedemonteerd.
Daarna was het met wat glijmiddel te doen, maar dat kostte dus wel een uitgebreid voorspel zullen we maar zeggen.
Kijk uit met teveel rommelen van bovenaf - voor je het weet verbuig je wat of schiet er een slang los, of, zoals bij mij stoot je een gaatje in een zwakke plek van een metalen koelingspijp (ik noem het maar even zo, geen idee wat de goede benaming is). Dat geintje kostte me nog een aardige cent extra.
En dat voor een bolletje van nog geen 3 Euro dacht ik.
Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD