Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 automaat aanhanger trekken?

vragen over de T5
janheind
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:58

T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door janheind »

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn T5. Afgelopen jaar heb ik mijn T5 caravelle 2005 verkocht, het was een automaat 185 Pk 5 cyl. Een rode TDI dus. Ik heb er ooit een aanhanger mee getrokken met een Volvo erop Totaal gewicht was toen 2 ton. De automaat ging kapot bij het achteruit rijden met die aanhanger. Hij kon gewoon het vermogen van de motor niet aan. Na reparatie merkte ik met het trekken van zware ladingen (over 2 ton) dat de automaat dat absoluut niet leuk vond. Met rijden in de sportstand ging het overigens wel een stuk beter. Uiteindelijk heb ik 400000 km. met de auto gereden.

Inmiddels heb ik een nieuwe rode TDI uit 2007, weer een automaat. Ik moet af en toe een aanhanger trekken met maximaal 1,5 ton. Ik ben zelf een voorzichtige rijder en trek nooit hard op. Kan iemand mij adviseren of ik die aanhanger kan trekken met mijn bus, zonder dat wederom die automaat kapot gaat, ofwel, kan een automaat daar tegen?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groet, Jan-Hein.
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Mennohuiser »

Als je 400.000 km met een T5 automaat achter de rug hebt.. en regelmatig zware ladingen hebt getrokken,
zou ik bijna denken dat jij zelf de ervaringsdeskundige bent. je geeft eigenlijk ook zelf het antwoord al.

Hier zijn forumleden met een uitgeproken mening over automaten en het trekken van zware aanhangwagens.
Een van de redenen waarom ik onlangs mijn T5 174pk automaat heb verruild voor een schakelbak omdat ik
domweg het risico niet aan durfde..

groetjes Menno
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb mijn T5 met tiptronic (automaat) na 1 jaar al terug verkocht , om een handgeschakelde T5 te kopen .
Ik trek vaak zware aanhangers (2,5T) De automaat begon al kuren te krijgen , en het kleppenblok vervangen ging me rond de 4000eur kosten ... Dan heb ik me maar snel een handgeschakelde gekocht , en wat een verschil : sneller , zuiniger , sterker en onderhoudsvriendelijker.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Mennohuiser »

Pascal-141 schreef:en wat een verschil : sneller , zuiniger , sterker en onderhoudsvriendelijker.
Hoi Pascal.. dat verbaasd me nou een beetje, want met de grijze MV automaat reed ik zo'n beetje 1:9,85 en nu met de offroad grey MV haal ik met moeite 1:9,25 Heb al een paar keer getankt en dat valt me op dat deze bus wat meer diesel verbuikt terwijl ik een hele rustige rijder ben.. (geen haast :lach ) nagenoeg geen lading enz.. Wel rijdt deze bus werkelijk fantastisch en soepeler en vooral stiller als mn grijze.

Groetjes Menno
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Pascal-141 »

Mennohuiser schreef:
Pascal-141 schreef:en wat een verschil : sneller , zuiniger , sterker en onderhoudsvriendelijker.
Hoi Pascal.. dat verbaasd me nou een beetje, want met de grijze MV automaat reed ik zo'n beetje 1:9,85 en nu met de offroad grey MV haal ik met moeite 1:9,25 Heb al een paar keer getankt en dat valt me op dat deze bus wat meer diesel verbuikt terwijl ik een hele rustige rijder ben.. (geen haast :lach ) nagenoeg geen lading enz.. Wel rijdt deze bus werkelijk fantastisch en soepeler en vooral stiller als mn grijze.

Groetjes Menno
Een handgeschakelde is altijd zuiniger dan een automaat hoor .
Mijn handgeschakelde verbruikte een kleine 1,5L/100km minder dan de automaat . En na het chippen en verwijderen van de DPF zakte het verbruik nog meer .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Mennohuiser »

Pascal-141 schreef:
Een handgeschakelde is altijd zuiniger dan een automaat hoor
Ik zal toch niet het geluk hebben.. dat ik een uitzondering op deze regel heb gekocht.. wel ?? :bonk
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door DNS »

Zal nog wel aan jouw rijstijl moeten 'wennen' en momenteel is het natuurlijk ook winter, dus dan lusten ze vaak ook wel een beetje extra. :wjw
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Mennohuiser »

DNS schreef:Zal nog wel aan jouw rijstijl moeten 'wennen' en momenteel is het natuurlijk ook winter, dus dan lusten ze vaak ook wel een beetje extra. :wjw
Klopt.. maar aan mijn rijstijl wennen.. ??? Ik weet dat de automaat zich aan je stijl aanpast maar een schakel bus..
doet die dat ook ??

Vergeet ik trouwens ook te melden dat er ook verschil kan zitten in het (minimaal) gebruik van de standkachel
en natuurlijk het automatisch inschakelen van de bijverwarming voor het motorblok en er liggen nu winterbanden
op.. eventjes geen erg in gehad :bonk
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33934
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Multivan Generation »

denk er maar eens serieus over na om je DPF leeg te maken in combinatie met uitschrijven van de sensoren.

Pascal was er zeer tevreden over en ook Wesley en Yasemin..
Dat scheelt veel :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Pascal-141 »

winterbanden of zomerbanden maakt bij mij 0,0 verschil . De zomerbanden zijn breder dan de winterbanden , dus het ene compenseert het andere :knipoog

Controleer zeker ook eens om de hoeveel km jouw T5 nu regenereerd . Word het té vaak , dan zou ik zeker overwegen om de DPF leeg te maken en regeneratiecyclus softwarematig weg te schrijven . 1 regeneratiecyclus verbruikt gemiddeld 2L diesel ! Reken maar uit wat dat ding slurpt op bvb een jaar tijd ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Mennohuiser »

Ik heb met deze bus nu ongeveer 900 km gereden.. maar ik heb 'm nog niet merkbaar voelen regenereren on tegenstelling tot de grijze bus die dat elke 500 km en minder deed. Op nu 150 km snelweg geeft de boordcomputer nu een overall verbruik aan van 14,2 / 100 km terwijl ik op mn dooie gemak rijd.

Waar kan ik mijn DPF leeg laten maken en weg laten schrijven?
Groetjes Menno
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Pascal-141 »

Mennohuiser schreef:Ik heb met deze bus nu ongeveer 900 km gereden.. maar ik heb 'm nog niet merkbaar voelen regenereren on tegenstelling tot de grijze bus die dat elke 500 km en minder deed. Op nu 150 km snelweg geeft de boordcomputer nu een overall verbruik aan van 14,2 / 100 km terwijl ik op mn dooie gemak rijd.

Waar kan ik mijn DPF leeg laten maken en weg laten schrijven?
Groetjes Menno
Gemiddeld verbruik van 14,2/100km ? wow ... Dat is bij mij nu gemiddeld 9,5/100km (en dan rijd ik niet zuinig ...)

Ben vrijdag naar Essen (D) gereden , heen -en -terug 400km , heb op de snelweg 120-130km/u gereden waar dat kon (traag verkeer door slecht weer), gemiddeld verbruik was bij thuiskomst volgens boordcomputer toen 8,6/100km .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Mennohuiser »

Jah "wow" dat dacht ik nou ook haha.. :ie
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33934
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Multivan Generation »

Mennohuiser schreef:Ik heb met deze bus nu ongeveer 900 km gereden.. maar ik heb 'm nog niet merkbaar voelen regenereren on tegenstelling tot de grijze bus die dat elke 500 km en minder deed. Op nu 150 km snelweg geeft de boordcomputer nu een overall verbruik aan van 14,2 / 100 km terwijl ik op mn dooie gemak rijd.

Waar kan ik mijn DPF leeg laten maken en weg laten schrijven?
Groetjes Menno
Pas samen met Pascal bij de bus van Wesley en Yasemin gedaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: T5 automaat aanhanger trekken?

Bericht door Mennohuiser »

Multivan Generation schreef:
Mennohuiser schreef:Ik heb met deze bus nu ongeveer 900 km gereden.. maar ik heb 'm nog niet merkbaar voelen regenereren on tegenstelling tot de grijze bus die dat elke 500 km en minder deed. Op nu 150 km snelweg geeft de boordcomputer nu een overall verbruik aan van 14,2 / 100 km terwijl ik op mn dooie gemak rijd.

Waar kan ik mijn DPF leeg laten maken en weg laten schrijven?
Groetjes Menno
Pas samen met Pascal bij de bus van Wesley en Yasemin gedaan..
We hebben het er even over tijdens de Nieuwjaars Meeting oke..? :ikrij
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Plaats reactie