Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vermogen valt weg
vermogen valt weg
Vandaag een probleem met onze T5 na ongeveer een kilometer of 2 met een snelheid van ongeveer 70km/h te hebben gereden valt het vermogen weg, een soort gelijk probleem hadden wij ook een jaar geleden met dit verschil dat probleem zich pas voor deed boven een snelheid van 120 km/h er was toen een sensor stuk, bleven wij toen onder de 120km/h was er geen probleem.
Nu dus met lage snelheid en om de 2 km rijden.
Wie weet raad?
Nu dus met lage snelheid en om de 2 km rijden.
Wie weet raad?
Re: vermogen valt weg
Kijk eens even in dit forum op "turbo stuk".
Als je vaak kleine stukjes rijdt blijft er nogal wat roet in het 'uitlaat'-gedeelte van de Turbo hangen.
Bij mij is het weggegaan door wat toe te voegen in de dieseltank. Weet niet meer precies wat maar was van Wijns.
Succes,
Peter![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Als je vaak kleine stukjes rijdt blijft er nogal wat roet in het 'uitlaat'-gedeelte van de Turbo hangen.
Bij mij is het weggegaan door wat toe te voegen in de dieseltank. Weet niet meer precies wat maar was van Wijns.
Succes,
Peter
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
automaat en niks anders.
Re: vermogen valt weg
Het vreemde is dat als ik de motor opnieuw start het probleem even weg is.ELPeter schreef:Kijk eens even in dit forum op "turbo stuk".
Als je vaak kleine stukjes rijdt blijft er nogal wat roet in het 'uitlaat'-gedeelte van de Turbo hangen.
Bij mij is het weggegaan door wat toe te voegen in de dieseltank. Weet niet meer precies wat maar was van Wijns.
Succes,
Peter
Re: vermogen valt weg
@Ruudbrouw,
Bij welk toerental komt het probleem voor? En welk motorcode heb je? en wat is de km-stand?
Ik had dit probleem vorig jaar ook bij mijn 2.5TDI 96KW met motorcode AXD 165000km op de teller.
Probleem was het volgende:
Turbo overdruk en dan loopt hij in de noodloop (geen vermogen meer) Motor uitzetten en weer starten dan heb je 'm even gereset. Maar niet veel later gebeurde weer hetzelfde.
Conclusie:
Turbo aan z'n laatste eind. Kosten revisie turbo incl. de- en monteren = ca € 1800,- euro. Laat dan wel meteen de EGR-klep dichtzetten. Trekt daarna beter en is beter voor je turbo, en nog eens zuiniger!
De EGR-klep is een van de oorzaken dat de turbo het begeeft. Door roetdeeltjes die in de schoepen gaan zitten.
Laat je bus even uitlezen en ze kunnen je vertellen waar het probleem zit.
@ ELPeter:
Het spul wat je in de tank hebt gegooid hebt zal wel Diesel fuel conditioner zijn geweest. Dit reinigt de motor.
Erik
nr. 371![fun :T54LIFE](./images/smilies/T54LIFE.gif)
Bij welk toerental komt het probleem voor? En welk motorcode heb je? en wat is de km-stand?
Ik had dit probleem vorig jaar ook bij mijn 2.5TDI 96KW met motorcode AXD 165000km op de teller.
Probleem was het volgende:
Turbo overdruk en dan loopt hij in de noodloop (geen vermogen meer) Motor uitzetten en weer starten dan heb je 'm even gereset. Maar niet veel later gebeurde weer hetzelfde.
Conclusie:
Turbo aan z'n laatste eind. Kosten revisie turbo incl. de- en monteren = ca € 1800,- euro. Laat dan wel meteen de EGR-klep dichtzetten. Trekt daarna beter en is beter voor je turbo, en nog eens zuiniger!
De EGR-klep is een van de oorzaken dat de turbo het begeeft. Door roetdeeltjes die in de schoepen gaan zitten.
Laat je bus even uitlezen en ze kunnen je vertellen waar het probleem zit.
@ ELPeter:
Het spul wat je in de tank hebt gegooid hebt zal wel Diesel fuel conditioner zijn geweest. Dit reinigt de motor.
Erik
nr. 371
![fun :T54LIFE](./images/smilies/T54LIFE.gif)
Re: vermogen valt weg
Loop de turbo slang eens na, deze slang zit enige bewegingsvrijheid in en daardoor willen de nokjes nog wel eens afslijten waardoor er valse lucht word gezogen en de motor ook in noodloop gaat.(zelf bij mijn eigen bus meegemaakt dus )
Mocht dit zo zijn dan ben je voor een paar tientjes weer klaar.
Succes!
Mocht dit zo zijn dan ben je voor een paar tientjes weer klaar.
Succes!
Laatst gewijzigd door ktmkrik op 26 dec 2012, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vermogen valt weg
Dat klopt met het hele verhaal. Totdat je de turbo weer 'aanspreekt'. Ik kreeg dat meestal bij het oprijden van de snelweg.ruudbrouw schreef:Het vreemde is dat als ik de motor opnieuw start het probleem even weg is.ELPeter schreef:Kijk eens even in dit forum op "turbo stuk".
Als je vaak kleine stukjes rijdt blijft er nogal wat roet in het 'uitlaat'-gedeelte van de Turbo hangen.
Bij mij is het weggegaan door wat toe te voegen in de dieseltank. Weet niet meer precies wat maar was van Wijns.
Succes,
Peter
Als je de motor nl. uitzet, "resetten" de 'vleugeltjes' van de Turbo en staan ze weer goed.
En daar kun je ook menig discussie over lezen alhier.Turbo aan z'n laatste eind. Kosten revisie turbo incl. de- en monteren = ca € 1800,- euro. Laat dan wel meteen de EGR-klep dichtzetten. Trekt daarna beter en is beter voor je turbo, en nog eens zuiniger!
Bij mij is het opgelost op de manier als ik schreef. Dus (NU) nog neit het eind van de Turbo.
Als je een nieuwe turbo zoekt vindt je die al vanaf zo'n €400,- (gereviseerd met garantie)
Een beetje handige klusser zou dat moeten kunnen. (ikzelf helaas neit, maar heb ene fantastische garage)
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
automaat en niks anders.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: vermogen valt weg
De variabele schoepen van de turbo die komen vast te zitten is vaak oorzaak ,en dat is meer dan eens vaak het gevolg van altijd veel te rustig te rijden (bompa-stijl)
Regelmatig eens goed doortrappen,en hem eens flink de sporen geven voorkomt dit leed...
Ik trap mijn T5 dagelijks op zijn staart ...die turboschoepen krijgen de kans niet om vast te slibben in aangekoekt roet![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Regelmatig eens goed doortrappen,en hem eens flink de sporen geven voorkomt dit leed...
Ik trap mijn T5 dagelijks op zijn staart ...die turboschoepen krijgen de kans niet om vast te slibben in aangekoekt roet
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: vermogen valt weg
En dat doortrekken klopt ook. (denk ik)
Er komt dan zo'n mooie zwarte pluim uit je staart.
Daarna heb ik er geen last meer van.
Probeer maar eens. ;-)
Er komt dan zo'n mooie zwarte pluim uit je staart.
Daarna heb ik er geen last meer van.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Probeer maar eens. ;-)
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
automaat en niks anders.
Re: vermogen valt weg
Vandaag even langs de garage geweest, ze vermoeden dat de roetfilter dicht zit.
Herkent iemand dit?
Herkent iemand dit?
Re: vermogen valt weg
ruudbrouw schreef:Vandaag even langs de garage geweest, ze vermoeden dat de roetfilter dicht zit.
Herkent iemand dit?
Welke motorcode heb je? Van welk bouwjaar is de bus? En de km-stand?
![fun :T54LIFE](./images/smilies/T54LIFE.gif)