Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vermogen valt weg

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 311
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

vermogen valt weg

Bericht door ruudbrouw »

Vandaag een probleem met onze T5 na ongeveer een kilometer of 2 met een snelheid van ongeveer 70km/h te hebben gereden valt het vermogen weg, een soort gelijk probleem hadden wij ook een jaar geleden met dit verschil dat probleem zich pas voor deed boven een snelheid van 120 km/h er was toen een sensor stuk, bleven wij toen onder de 120km/h was er geen probleem.
Nu dus met lage snelheid en om de 2 km rijden.
Wie weet raad?
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: vermogen valt weg

Bericht door ELPeter »

Kijk eens even in dit forum op "turbo stuk".

Als je vaak kleine stukjes rijdt blijft er nogal wat roet in het 'uitlaat'-gedeelte van de Turbo hangen.
Bij mij is het weggegaan door wat toe te voegen in de dieseltank. Weet niet meer precies wat maar was van Wijns.

Succes,

Peter :driveT5
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 311
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: vermogen valt weg

Bericht door ruudbrouw »

ELPeter schreef:Kijk eens even in dit forum op "turbo stuk".

Als je vaak kleine stukjes rijdt blijft er nogal wat roet in het 'uitlaat'-gedeelte van de Turbo hangen.
Bij mij is het weggegaan door wat toe te voegen in de dieseltank. Weet niet meer precies wat maar was van Wijns.

Succes,

Peter :driveT5
Het vreemde is dat als ik de motor opnieuw start het probleem even weg is.
erik..

Re: vermogen valt weg

Bericht door erik.. »

@Ruudbrouw,

Bij welk toerental komt het probleem voor? En welk motorcode heb je? en wat is de km-stand?

Ik had dit probleem vorig jaar ook bij mijn 2.5TDI 96KW met motorcode AXD 165000km op de teller.

Probleem was het volgende:

Turbo overdruk en dan loopt hij in de noodloop (geen vermogen meer) Motor uitzetten en weer starten dan heb je 'm even gereset. Maar niet veel later gebeurde weer hetzelfde.

Conclusie:

Turbo aan z'n laatste eind. Kosten revisie turbo incl. de- en monteren = ca € 1800,- euro. Laat dan wel meteen de EGR-klep dichtzetten. Trekt daarna beter en is beter voor je turbo, en nog eens zuiniger!

De EGR-klep is een van de oorzaken dat de turbo het begeeft. Door roetdeeltjes die in de schoepen gaan zitten.

Laat je bus even uitlezen en ze kunnen je vertellen waar het probleem zit.

@ ELPeter:

Het spul wat je in de tank hebt gegooid hebt zal wel Diesel fuel conditioner zijn geweest. Dit reinigt de motor.

Erik
nr. 371 :T54LIFE
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: vermogen valt weg

Bericht door ktmkrik »

Loop de turbo slang eens na, deze slang zit enige bewegingsvrijheid in en daardoor willen de nokjes nog wel eens afslijten waardoor er valse lucht word gezogen en de motor ook in noodloop gaat.(zelf bij mijn eigen bus meegemaakt dus )
Mocht dit zo zijn dan ben je voor een paar tientjes weer klaar.
Succes!
Laatst gewijzigd door ktmkrik op 26 dec 2012, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: vermogen valt weg

Bericht door ELPeter »

ruudbrouw schreef:
ELPeter schreef:Kijk eens even in dit forum op "turbo stuk".

Als je vaak kleine stukjes rijdt blijft er nogal wat roet in het 'uitlaat'-gedeelte van de Turbo hangen.
Bij mij is het weggegaan door wat toe te voegen in de dieseltank. Weet niet meer precies wat maar was van Wijns.

Succes,

Peter :driveT5
Het vreemde is dat als ik de motor opnieuw start het probleem even weg is.
Dat klopt met het hele verhaal. Totdat je de turbo weer 'aanspreekt'. Ik kreeg dat meestal bij het oprijden van de snelweg.
Als je de motor nl. uitzet, "resetten" de 'vleugeltjes' van de Turbo en staan ze weer goed.
Turbo aan z'n laatste eind. Kosten revisie turbo incl. de- en monteren = ca € 1800,- euro. Laat dan wel meteen de EGR-klep dichtzetten. Trekt daarna beter en is beter voor je turbo, en nog eens zuiniger!
En daar kun je ook menig discussie over lezen alhier.
Bij mij is het opgelost op de manier als ik schreef. Dus (NU) nog neit het eind van de Turbo.
Als je een nieuwe turbo zoekt vindt je die al vanaf zo'n €400,- (gereviseerd met garantie)
Een beetje handige klusser zou dat moeten kunnen. (ikzelf helaas neit, maar heb ene fantastische garage)

:driveT5
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vermogen valt weg

Bericht door Pascal-141 »

De variabele schoepen van de turbo die komen vast te zitten is vaak oorzaak ,en dat is meer dan eens vaak het gevolg van altijd veel te rustig te rijden (bompa-stijl)
Regelmatig eens goed doortrappen,en hem eens flink de sporen geven voorkomt dit leed...
Ik trap mijn T5 dagelijks op zijn staart ...die turboschoepen krijgen de kans niet om vast te slibben in aangekoekt roet :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: vermogen valt weg

Bericht door ELPeter »

En dat doortrekken klopt ook. (denk ik)
Er komt dan zo'n mooie zwarte pluim uit je staart.
Daarna heb ik er geen last meer van. :driveT5

Probeer maar eens. ;-)
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 311
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: vermogen valt weg

Bericht door ruudbrouw »

Vandaag even langs de garage geweest, ze vermoeden dat de roetfilter dicht zit.
Herkent iemand dit?
erik..

Re: vermogen valt weg

Bericht door erik.. »

ruudbrouw schreef:Vandaag even langs de garage geweest, ze vermoeden dat de roetfilter dicht zit.
Herkent iemand dit?

Welke motorcode heb je? Van welk bouwjaar is de bus? En de km-stand?

:T54LIFE
Plaats reactie