Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verzwaarde veren

vragen over de T5
frankhoutman
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2012, 14:11
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

verzwaarde veren

Bericht door frankhoutman »

Ik heb nu sinds 3 maanden een nieuwe T5GP een verlengde uitvoering.
en heb hem ook al betimmerd en ingericht maar nu vind ik hem erg achterover hangen.
Ik ben bang als ik er een aanhanger achter hang dat ie helemaal doorzakt.

Is er iemand met ervaring met verzwaarde achter veren en wat dat ongeveer kan gaan kosten ??

verder bevalt de bus uitstekend ik heb de 140 pk DSG maar dat had ik 10 jaar eerder moeten doen, wat een genot.

Frank Houtman
VW transporter T5GP 140 pk DSG
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: verzwaarde veren

Bericht door ktmkrik »

frankhoutman schreef:Ik heb nu sinds 3 maanden een nieuwe T5GP een verlengde uitvoering.
en heb hem ook al betimmerd en ingericht maar nu vind ik hem erg achterover hangen.
Ik ben bang als ik er een aanhanger achter hang dat ie helemaal doorzakt.

Is er iemand met ervaring met verzwaarde achter veren en wat dat ongeveer kan gaan kosten ??

verder bevalt de bus uitstekend ik heb de 140 pk DSG maar dat had ik 10 jaar eerder moeten doen, wat een genot.

Frank Houtman
Als je een week wacht kan ik je wel een oordeel geven, krijg aankomende zaterdag een Eibach pro veren Koni Red Special schokbrekers onder mijn bus. (Geheel word dan ongeveer 30mm lager met goede kwaliteit schokbrekers en veren)
Had al regelmatig gelezen dat de schokbrekers en veren origineel niet echt je van het waren en dat heb ik ook ondervonden, persoonlijk vind ik ze zwalkerig en niet echt stabiel.
Kijk anders even op http://www.stroevemotorsport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dan kun je wel ongeveer een indicatie krijgen wat de kosten voor jou bus zijn.
Kost wel een paar centen maar doorgaans heb je dan ook wat, kwaliteit moet doorgaans ergens weg komen en regelmatig is goedkoop duur koop!
Tenslotte als ik jou verhaal lees hangt er regelmatig gewicht achter jou bus en in de bus wellicht ook, en zoiets doe je toch voor langere tijd en niet voor 1 of 2 jaar.
Succes!

Gr Edwin
Gebruikersavatar
peewilli
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jun 2012, 14:45
Locatie: IJsselstein

Re: verzwaarde veren

Bericht door peewilli »

Hoi Frank, ik heb onder de mijne pas geleden hulpveren laten plaatsen.
Ik had hetzelfde probleem, dit zijn extra spiraalveren die in je achterspiraalveren gemonteerd worden.
Bij zware belasting gaan die dus meewerken.
Werkt perfect.
T5 2008- 2,5 ltr. automaat-130 PK- zilvergrijs- LWB-18"ATS-255-45-18
frankhoutman
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2012, 14:11
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: verzwaarde veren

Bericht door frankhoutman »

ok, peewilli wat heeft het bij jou gekost en waar heb je ze gekocht ??

gr Frank
VW transporter T5GP 140 pk DSG
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: verzwaarde veren

Bericht door ktmkrik »

ktmkrik schreef:
frankhoutman schreef:Ik heb nu sinds 3 maanden een nieuwe T5GP een verlengde uitvoering.
en heb hem ook al betimmerd en ingericht maar nu vind ik hem erg achterover hangen.
Ik ben bang als ik er een aanhanger achter hang dat ie helemaal doorzakt.

Is er iemand met ervaring met verzwaarde achter veren en wat dat ongeveer kan gaan kosten ??

verder bevalt de bus uitstekend ik heb de 140 pk DSG maar dat had ik 10 jaar eerder moeten doen, wat een genot.

Frank Houtman
Als je een week wacht kan ik je wel een oordeel geven, krijg aankomende zaterdag een Eibach pro veren Koni Red Special schokbrekers onder mijn bus. (Geheel word dan ongeveer 30mm lager met goede kwaliteit schokbrekers en veren)
Had al regelmatig gelezen dat de schokbrekers en veren origineel niet echt je van het waren en dat heb ik ook ondervonden, persoonlijk vind ik ze zwalkerig en niet echt stabiel.
Kijk anders even op http://www.stroevemotorsport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dan kun je wel ongeveer een indicatie krijgen wat de kosten voor jou bus zijn.
Kost wel een paar centen maar doorgaans heb je dan ook wat, kwaliteit moet doorgaans ergens weg komen en regelmatig is goedkoop duur koop!
Tenslotte als ik jou verhaal lees hangt er regelmatig gewicht achter jou bus en in de bus wellicht ook, en zoiets doe je toch voor langere tijd en niet voor 1 of 2 jaar.
Succes!

Gr Edwin
Edit: na een paar weken te hebben gereden super tevreden en zou niet terug willen.
Bus veel stabieler met behoud van comfort, wat minder belangrijk is maar wel een leuke bijkomstigheid optisch staat het ook nog een stuk beter!
frankhoutman
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2012, 14:11
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: verzwaarde veren

Bericht door frankhoutman »

beste Edwin,

wat heeft alles gekost bij elkaar ?? en welke plaats heb je het laten doen ??


met vriendelijke groet,

Frank Houtman
VW transporter T5GP 140 pk DSG
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: verzwaarde veren

Bericht door Marcel van Es »

Heeft er niemand een antwoord op de vraag van frank
Ik ben sinds 17- 3 - 2015 de trotse eigenaar geworden van een Vw Transporter t5 GP november 2011
Korte wielbasis met 103.076 km op de teller bleumoition Lekker zuinig
Maar inderdaad hangt erg achterover.
Mvg. Marcel
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: verzwaarde veren

Bericht door Anno »

Al een jaar rijd ik met verkorte veren. En sinds kort met extra dikke stabilisator stang. Super combo!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
jordydereus

Re: verzwaarde veren

Bericht door jordydereus »

Er bestaan MAD veren. Hulpveren. En verzwaarde veren. Google er maar eens op. Kost niet veel. Maar werkt wel. Nederlands product.
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: verzwaarde veren

Bericht door Marcel van Es »

Ik heb er nu Bilstein achter veren laten monteren, die 1250 kg kunnen houden, deze bevalen mij erg goed ben er dik tevreden over, er ligt een tank in die als die gevuld is met 750 liter water dan heb ik dik een ton aan gewicht bij me. en hij staat dan wel iets achter over maar dat is zo weinig dat je tijdens de rit nergens geen last van hebt zelf niet over drempels.
Bilstein kosten mij € 230,00 bij keverparts
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: verzwaarde veren

Bericht door Marcel van Es »

bobv schreef:Zijn de achterveren van de T5 en T4 uitwisselbaar? Of zijn het hele andere modellen?
Nee dat past niet, was dat maar zo dan scheelde mij dat een hoop geld.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Cormetbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2018, 08:59

Re: verzwaarde veren

Bericht door Cormetbus »

Hierboven maar ook elders op dit forum lees ik van alles over verzwaarde veren, maar ik kan niet vinden hoeveel ik dan laden kan zonder een achterover hellende bus. :T4politie
Marcel heeft het over 1250kg veren, zou dat het laadvermogen zijn? of wat de veer per kant kan hebben?

En als ik de voor en achter veren vervang door de eibach b12 hangt de bus dan niet nog steeds achterover maar dan 3cm lager?

Ik rijd zo af en toe met max 800kg extra lading "leeg" zit er ongeveer 200kg in.

Heeft iemand hier ervaring mee :vraagteken
T5 2.0 75kw lwb bj 2014
T5 1.9 63kw kwb dc bj 2004
T4 2.5 75kw kw dc bj 2000 ex
Fiets :proost
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2728
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: verzwaarde veren

Bericht door Erdem50 »

Ik krijg de vraag wel vaker op het werk. Er zijn verschillende achterveren leverbaar origineel met verschillende sterktes. Wij kijken eerst wat er nu onder zit, dan kijken we hoever hij doorhangt en bepalen we hoeveel sterktes we omhoog gaan, soms 2 en soms wel 3 of 4.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Cormetbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2018, 08:59

Re: verzwaarde veren

Bericht door Cormetbus »

Bedankt voor je reactie, ik zat zelf niet zo aan orginele veren te denken omdat de wegligging toch echt wel wat minder is als bij een t4 orgineel. Vandaar dat ik dacht als ik toch zwaardere veren nodig heb misschien dan maar meteen eibach eronder.
T5 2.0 75kw lwb bj 2014
T5 1.9 63kw kwb dc bj 2004
T4 2.5 75kw kw dc bj 2000 ex
Fiets :proost
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2728
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: verzwaarde veren

Bericht door Erdem50 »

Dus je beweert dat er geen originele veren zijn welke zwaarder zijn zoals jij noemt? Snap de link niet met verzwaard en eibach veren namelijk.

Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het voor een t5 wel 10 verschillende veren te leveren zijn met verschillende sterktes, zal het dan maar zwaartes noemen voor je :knipoog

Maar je moet vooral doen wat jou prettig lijkt uiteraard.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie