Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouwproject naar Camper
Re: Ombouwproject naar Camper
Ben je zo lekker opweg en alles loopt als een rolletje gaat het toch net weer fout als je denk hellemaal klaar te zijn
stiekem verdenk ik Pascal ervan , heeft hij niet de ontluchtingsnippel open gezet om zo jouw bus op de trailer te krijgen voor een foto hahaha
Nee geintje hoor, dat is zwaar balen jongens hoop dat hij dit weekend weer heerlijk over de zeeuwse wegen scheurt
sterkte
stiekem verdenk ik Pascal ervan , heeft hij niet de ontluchtingsnippel open gezet om zo jouw bus op de trailer te krijgen voor een foto hahaha
Nee geintje hoor, dat is zwaar balen jongens hoop dat hij dit weekend weer heerlijk over de zeeuwse wegen scheurt
sterkte
Rob & Lize
Re: Ombouwproject naar Camper
Balen zeg!
Éen opsteker ... jullie zijn erg handig en je bent niet afhankelijk van ZWEEDSE garages.
Het zal zeker goedkomen, maar voor nu is het absoluut niet leuk! Zeker als je alles zo goed voorbereid hebt.
En er al een lange tijd naar uit kijkt.
Sterkte en succes met de verdere werkzaamheden.
Odorf
Éen opsteker ... jullie zijn erg handig en je bent niet afhankelijk van ZWEEDSE garages.

Het zal zeker goedkomen, maar voor nu is het absoluut niet leuk! Zeker als je alles zo goed voorbereid hebt.
En er al een lange tijd naar uit kijkt.
Sterkte en succes met de verdere werkzaamheden.

Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Ombouwproject naar Camper
Dat is balen zeg. Denk je dat je klaar bent, krijg je een heel onaangenaam toetje. Ik hoop dat je deze week de boel weer op orde krijgt. Succes ermee!
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Versnellingsbak verhoudingen
Hallo allemaal.
Allereerst het goede nieuws, de bus rijdt weer
Schakelen gaat soepel en to the point.
Wat was er nu uiteindelijk aan de hand..?
Bij het demonteren van het oude druklager, wat nog in de bak zat toen ik hem kocht,
viel het Pascal op dat er voor een boutje(waar het druklager mee in de bak gemonteerd wordt) niet helemaal zuiver schroefdraad was.
Hij heeft met een tap nieuw draad gesneden en het overmaatse boutje met loctite nog geborgd.
Het andere boutje leek okee en paste gewoon goed.
De bak is toen tegen de motor gezet, en we zijn na monteren, proef gaan rijden.
Wat me meteen opviel is dat het zo ontiegelijk licht koppelde.
Ik weet nu ook hoe dat kwam
Met het bedienen van het koppelingspedaal,
is het ene boutje wat okee leek, losgekomen.
Hierdoor zat het hydraulisch druklager scheef.
Met pedaal intrappen is er extra kracht op gekomen, waardoor de werkcylinder scheef is gedrukt en begon te lekken.
Dit is dus pure pech geweest
Pascal heeft de bus afgelopen maandag opgehaald:

En heeft hem afgeladen bij een bevriende garage bij hem in de buurt.
Die man heeft hem "tussendoor" genomen, als vriendendienst voor Pascal
Wij hadden gewoon geen tijd om het zelf te doen en de bus moest gewoon rijklaar zijn!
Die man heeft helicoils er in gezet, heeft de nieuwe plaat geïnspecteerd (die was gelukkig onaangetast),
en er weer een nieuw druklager ingezet. ook heeft hij er mee proefgereden.
Echt een garage van de "ouwe stempel" waarbij de baas nog gewoon olie tot aan zijn ellebogen heeft!
Nu het hydraulische druklager wel goed gemonteerd zit is er wel iets meer kracht nodig om te koppelen,
maar nog altijd veel minder als bij een vast lager van de 88 pk bak..
De proefrit naar huis was even wennen.
Je voelt dat een 102 pk bak veel zwaarder uitgevoerd is.
Diana heeft het laatste stukje naar huis gereden, en ik wedden met onze dochter,
dat mamma de achteruit wel niet zou kunnen vinden.
We rijden de straat in en :love
Inderdaad, de achteruit zit nu rechts beneden schat, ipv links boven
.
We hebben vooraf en achteraf bij verschillende snelheden de toerentallen genoteerd(in 5de versnelling):
oud(88 pk EWB-bak):
60 km/u - 1400 rpm
80 km/u - 1950 rpm
100 km/u - 2400 rpm
120 km/u - 2950 rpm
140 km/u - 3400 rpm
160 km/u - 3950 rpm
nieuw(102 pk AFK-bak):
60 km/u - 1320 rpm
80 km/u - 1800 rpm
100 km/u - 2250 rpm
120 km/u - 2750 rpm
140 km/u - 3220 rpm
160 km/u - 3700 rpm
Voordelen: lager verbruik, stiller, meer rust in de auto, stevigere bak, meer reserve met oog op motorische tuning.
verschil tussen oude en nieuwe bak:

meteen een nieuwe krukasdichting gemonteerd
(alles ligt nu toch open, en doe je het nu niet, en hij gaat lekken, dan kun je achteraf jezelf wel voor de kop slaan):

Nieuwe druklager plaatsen:

het huwelijk heeft hier al plaatsgevonden:

Verder hebben we nog geluidsreductie toegepast met originele VW-onderdelen:
zo ziet het er normaal uit(okee, dit is allemaal nu juist gereviseerd en in nieuwstaat).

en nu:

en binnen:
van dit:

via dit:

en deze er ook nog over:

en dan de kunststoffen geribbelde manchet er overheen, en dan als toetje de lederen schakelpook hoes er weer over.
Lekker stil nu..
We gaan lekker een aantal maanden hier van genieten..
Allereerst het goede nieuws, de bus rijdt weer


Schakelen gaat soepel en to the point.
Wat was er nu uiteindelijk aan de hand..?
Bij het demonteren van het oude druklager, wat nog in de bak zat toen ik hem kocht,
viel het Pascal op dat er voor een boutje(waar het druklager mee in de bak gemonteerd wordt) niet helemaal zuiver schroefdraad was.
Hij heeft met een tap nieuw draad gesneden en het overmaatse boutje met loctite nog geborgd.
Het andere boutje leek okee en paste gewoon goed.
De bak is toen tegen de motor gezet, en we zijn na monteren, proef gaan rijden.
Wat me meteen opviel is dat het zo ontiegelijk licht koppelde.
Ik weet nu ook hoe dat kwam

Met het bedienen van het koppelingspedaal,
is het ene boutje wat okee leek, losgekomen.
Hierdoor zat het hydraulisch druklager scheef.
Met pedaal intrappen is er extra kracht op gekomen, waardoor de werkcylinder scheef is gedrukt en begon te lekken.
Dit is dus pure pech geweest

Pascal heeft de bus afgelopen maandag opgehaald:

En heeft hem afgeladen bij een bevriende garage bij hem in de buurt.
Die man heeft hem "tussendoor" genomen, als vriendendienst voor Pascal

Wij hadden gewoon geen tijd om het zelf te doen en de bus moest gewoon rijklaar zijn!
Die man heeft helicoils er in gezet, heeft de nieuwe plaat geïnspecteerd (die was gelukkig onaangetast),
en er weer een nieuw druklager ingezet. ook heeft hij er mee proefgereden.
Echt een garage van de "ouwe stempel" waarbij de baas nog gewoon olie tot aan zijn ellebogen heeft!

Nu het hydraulische druklager wel goed gemonteerd zit is er wel iets meer kracht nodig om te koppelen,
maar nog altijd veel minder als bij een vast lager van de 88 pk bak..
De proefrit naar huis was even wennen.
Je voelt dat een 102 pk bak veel zwaarder uitgevoerd is.
Diana heeft het laatste stukje naar huis gereden, en ik wedden met onze dochter,
dat mamma de achteruit wel niet zou kunnen vinden.
We rijden de straat in en :love


Inderdaad, de achteruit zit nu rechts beneden schat, ipv links boven

We hebben vooraf en achteraf bij verschillende snelheden de toerentallen genoteerd(in 5de versnelling):
oud(88 pk EWB-bak):
60 km/u - 1400 rpm
80 km/u - 1950 rpm
100 km/u - 2400 rpm
120 km/u - 2950 rpm
140 km/u - 3400 rpm
160 km/u - 3950 rpm
nieuw(102 pk AFK-bak):
60 km/u - 1320 rpm
80 km/u - 1800 rpm
100 km/u - 2250 rpm
120 km/u - 2750 rpm
140 km/u - 3220 rpm
160 km/u - 3700 rpm
Voordelen: lager verbruik, stiller, meer rust in de auto, stevigere bak, meer reserve met oog op motorische tuning.
verschil tussen oude en nieuwe bak:

meteen een nieuwe krukasdichting gemonteerd
(alles ligt nu toch open, en doe je het nu niet, en hij gaat lekken, dan kun je achteraf jezelf wel voor de kop slaan):

Nieuwe druklager plaatsen:

het huwelijk heeft hier al plaatsgevonden:

Verder hebben we nog geluidsreductie toegepast met originele VW-onderdelen:
zo ziet het er normaal uit(okee, dit is allemaal nu juist gereviseerd en in nieuwstaat).

en nu:

en binnen:
van dit:

via dit:

en deze er ook nog over:

en dan de kunststoffen geribbelde manchet er overheen, en dan als toetje de lederen schakelpook hoes er weer over.
Lekker stil nu..
We gaan lekker een aantal maanden hier van genieten..

Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 02 mar 2016, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Ombouwproject naar Camper
Profiteer van de nieuwe rijeigenschappen ,Peter .
En tel eens op hoe vaak je nu onbewust nog gaat verkeerd schakelen wanneer je in achteruit wil ...
Ik had ook nog een fototje geschoten toen ik net de nieuwe koppeling had geplaatst :

En je bus op de brug :


En tel eens op hoe vaak je nu onbewust nog gaat verkeerd schakelen wanneer je in achteruit wil ...

Ik had ook nog een fototje geschoten toen ik net de nieuwe koppeling had geplaatst :

En je bus op de brug :


My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Mooie klus hoor, balen van dat boutje maarja soms heb je gewoon dikke pech. Hoop dat je er veel plezier van hebt.
Toerentallen zien er mooi uit zo, is het met standaard maat banden? straks maatje groter voor de zomers? dan nog lager toerental.
Ik rij 130 bij 3000rpm op de GPS, banden zijn 205/65/16
Toerentallen zien er mooi uit zo, is het met standaard maat banden? straks maatje groter voor de zomers? dan nog lager toerental.
Ik rij 130 bij 3000rpm op de GPS, banden zijn 205/65/16
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Met bandenmaat 205-60-16sgsdebruijn schreef:Toerentallen zien er mooi uit zo, is het met standaard maat banden? straks maatje groter voor de zomers? dan nog lager toerental.
Ik rij 130 bij 3000rpm op de GPS, banden zijn 205/65/16
en zomersetje wordt weer 225-50-17
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Ombouwproject naar Camper
Goed gedaan hoor
Het "to do lijstje" wordt steeds kleiner.

Het "to do lijstje" wordt steeds kleiner.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Ombouwproject naar Camper
Fijn dat het is opgelost!.
En nu lekker
Ik zal mijn lijstje met de toerentallen en snelheid er maar niet bij plakken.
Fijne km!
Odorf
En nu lekker

Ik zal mijn lijstje met de toerentallen en snelheid er maar niet bij plakken.

Fijne km!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Ombouwproject naar Camper
Super dat het snel opgelost is Peter en nu



Re: Ombouwproject naar Camper
mooi dat het opgelost is!! hopen dat je er veel plezier van heb 

- marcel 415
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
- Locatie: grunniggerlaand
Re: Ombouwproject naar Camper
super peter dat ie weer klaar is.ik schrok al toen pascal heem mee nam.



Groetjes Marcel 415

- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Ombouwproject naar Camper
sgsdebruijn schreef:Mooie klus hoor, balen van dat boutje maarja soms heb je gewoon dikke pech. Hoop dat je er veel plezier van hebt.
Toerentallen zien er mooi uit zo, is het met standaard maat banden? straks maatje groter voor de zomers? dan nog lager toerental.
Ik rij 130 bij 3000rpm op de GPS, banden zijn 205/65/16
Dat toerental heb ik ook , ook die bandenmaat,maar de breedte in215

Mooi Peter dat het toch goed is gekomen

Nu lekker genieten

Vraag : wat jij onder de versnellingspook heeft gemonteerd ,is dat van VW?
Heb je daar nummer van

Groet Marinus
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Dat bakje zat er bij mij standaard al onder de versnellingspook
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Ja is van VW en nee er stond geen nummer op.m.c van den berg schreef:Vraag : wat jij onder de versnellingspook heeft gemonteerd ,is dat van VW?
Heb je daar nummer van![]()
Groet Marinus
ook wij zijn blij dat de bus weer lekker rondrijdt

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...