Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door Gerrit354 »

Winterbanden slijten meer bij hogere temperaturen omdat het rubber dan zachter wordt dan zomerbanden en dus de weerstand op de band toeneemt en dus ook de slijtage toeneemt. Slijtage van winterbanden bij dit weer is echt niet hoger dan een zomerband.
Laatst gewijzigd door Gerrit354 op 12 mar 2013, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door Donald4Motion »

Ik kan helaas niet hierover mee praten aangezien ik 4 seioenen banden heb :yes

En ik ben er goed over te spreken :toppie
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door sep »

Gerrit354 schreef:Bij deze temperaturen(ook zonder sneeuw) kan je veel beter winterbanden hebben, je hebt een veel kortere remweg. En winterbanden slijten meer bij hogere temperaturen omdat het rubber dan zachter wordt dan zomerbanden en dus de weerstand op de band toeneemt en dus ook de slijtage toeneemt. Slijtage van winterbanden bij dit weer is echt niet hoger dan een zomerband.

Dat je een betere remweg hebt geld enkel bij sneeuw ,bij elke andere omstandigheid is je remweg beter met een goede zomer/all seasonband ....tenminste ,dat kwam uit een omvangrijke test naar boven ( heeft nog uitgebreid in de auto bild en autoweek gestaan ,vorig jaar ....de test was gedaan om nou echt te kijken wanneer een winterband zin had ....de uitkomst bleek enkel bij sneeuw ...en ze hebben diverse proeven in de test gedaan..remweg ,handeling ,etc,onder alle omstandigheden ).....
Zal eens kijken of ik die test ergens kan vinden op het net ....
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door Gerrit354 »

Ik heb het ff opgezocht en je hebt inderdaad gelijk. Bij ijsvorming en sneeuw zijn winterbanden in het voordeel en bij de rest zomerbanden.
Plaats reactie