Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Geluids Isolatie Motor
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Geluids Isolatie Motor
Er is al heel wat over geschreven op het forum, maar heb toch nog een aatal vragen.
Zoals bekend is de T4 uit 91' niet echt stil, ik wil graag proberen het motor geluid iets te reduceren.
Mijn idee was om schuimrubber isolatie matjes te gebruiken en deze aan te brengen achter het dashbooord.
Heeft iemand hier ervaring mee of zelf foto,s?
Wat is de beste plek om het spul aan te brengen
Zijn er mensen die ander isolatie materiaal hebben gebruikt? zo ja wat dan?
alvast bedankt!
groet
Frans
Zoals bekend is de T4 uit 91' niet echt stil, ik wil graag proberen het motor geluid iets te reduceren.
Mijn idee was om schuimrubber isolatie matjes te gebruiken en deze aan te brengen achter het dashbooord.
Heeft iemand hier ervaring mee of zelf foto,s?
Wat is de beste plek om het spul aan te brengen
Zijn er mensen die ander isolatie materiaal hebben gebruikt? zo ja wat dan?
alvast bedankt!
groet
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Re: Geluids Isolatie Motor
Ja, de vroege modellen zijn notoir rumoerig. Ik heb een 90'er met een 4-cylinder ABL diesel en dat was ronduit pijnlijk. In de jaren heb ik er veel aan gedaan. Sommige ingrepen waren echt effectief en nu begint het draaglijk te worden.
Verschillende methoden in afnemende volgorde van effect:
1 bij de bron, door het dempen van plaatwerk met bijv bitumen plaat
2 weerkaatsen, door het aanbrengen van harde zware materialen
3 absorberen van overdracht door een wand middels heeel veeeeel zachte zware materialen
Methode1 Het bekende VW-knikkerbak-geluid is niet direct afkomstig van het blok, maar indirect van het plaatwerk. Je draaiende diesel motor trilt en slaat plaatwerkdelen aan die vervolgens geluid afstralen. De remedie is vrij eenvoudig: bitumen plakken aanbrengen om de energie in het plaatwerk te absorberen. Primair relevant zijn motorkap, carterbeschermer, spatborden en voorportieren. De effectiviteit kun je eenvoudig testen door met je knokkels op een plaatwerk deel te kloppen. Als het galmt verdient het een extra stuk bitumen. Ondergrond ontvetten en de plakken in een warme oven voorverwarmen voor optimale kleefkracht en plooibaarheid.
Een goede 2e stap is de interieur-luchtinlaat. Je bus heeft een redelijk geisoleerd motorschot. De ontwerpers hebben er echter een groot gat in gemaakt voor de interieur lucht inlaat. Helaas hebben ze dat gat direct naast de motorluchtinlaat geplaatst en voorzien van een oenige plastic pijp. Bekleed de kunststofpijp aan de motorkap met een paar mm schuim en beplak dat weer met een laagje bitumen. De bitumen moeten zweven tov de kunstofpijp. (Is een methode 2 aanpak, weerkaatsen)
Absorberen middels extra kussentjes helpt ook, maar niet zo veel als de stappen hier boven. Ik ben zelf ooit naief gestart door de busvloer te voorzien van een zwevende vloer. Veeeel werk, het helpt een beetje, maar het inzicht van plaatwerkresonantie gaf echte reductie.
Zie ook de website van http://www.merford.nl" onclick="window.open(this.href);return false; met spullen en info.
Ik koop mijn bitumen mat vanwege de veel lagere prijs bij http://www.conrad.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BTW moderne autoruiten zijn geoptimaliseerd op akoestische eigenschappen. Weet iemand of die verbeteringen ook zijn doorgevoerd op de huidige vervangingsruiten en wat je dan moet bestellen?
Verschillende methoden in afnemende volgorde van effect:
1 bij de bron, door het dempen van plaatwerk met bijv bitumen plaat
2 weerkaatsen, door het aanbrengen van harde zware materialen
3 absorberen van overdracht door een wand middels heeel veeeeel zachte zware materialen
Methode1 Het bekende VW-knikkerbak-geluid is niet direct afkomstig van het blok, maar indirect van het plaatwerk. Je draaiende diesel motor trilt en slaat plaatwerkdelen aan die vervolgens geluid afstralen. De remedie is vrij eenvoudig: bitumen plakken aanbrengen om de energie in het plaatwerk te absorberen. Primair relevant zijn motorkap, carterbeschermer, spatborden en voorportieren. De effectiviteit kun je eenvoudig testen door met je knokkels op een plaatwerk deel te kloppen. Als het galmt verdient het een extra stuk bitumen. Ondergrond ontvetten en de plakken in een warme oven voorverwarmen voor optimale kleefkracht en plooibaarheid.
Een goede 2e stap is de interieur-luchtinlaat. Je bus heeft een redelijk geisoleerd motorschot. De ontwerpers hebben er echter een groot gat in gemaakt voor de interieur lucht inlaat. Helaas hebben ze dat gat direct naast de motorluchtinlaat geplaatst en voorzien van een oenige plastic pijp. Bekleed de kunststofpijp aan de motorkap met een paar mm schuim en beplak dat weer met een laagje bitumen. De bitumen moeten zweven tov de kunstofpijp. (Is een methode 2 aanpak, weerkaatsen)
Absorberen middels extra kussentjes helpt ook, maar niet zo veel als de stappen hier boven. Ik ben zelf ooit naief gestart door de busvloer te voorzien van een zwevende vloer. Veeeel werk, het helpt een beetje, maar het inzicht van plaatwerkresonantie gaf echte reductie.
Zie ook de website van http://www.merford.nl" onclick="window.open(this.href);return false; met spullen en info.
Ik koop mijn bitumen mat vanwege de veel lagere prijs bij http://www.conrad.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BTW moderne autoruiten zijn geoptimaliseerd op akoestische eigenschappen. Weet iemand of die verbeteringen ook zijn doorgevoerd op de huidige vervangingsruiten en wat je dan moet bestellen?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Geluids Isolatie Motor
Neem bovenstaande reactie,
tel daar dit
en dit
en deze bij op en je hebt wellicht genoeg inspiratie.
tel daar dit
en dit
en deze bij op en je hebt wellicht genoeg inspiratie.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Geluids Isolatie Motor
Ik ben benieuwd hoeveel T4's er nog zijn met bouwjaar 1990.RobS schreef:........... Ik heb een 90'er met een 4-cylinder ABL diesel ..............
Ik heb een California uit maart 1991 met serienummer 999.
De naderhand ingebouwde TDI laat ook flink van zich horen.
Wellicht ga ik hier ooit ook nog dashboardgeluidsisolatie aanbrengen.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Geluids Isolatie Motor
SUPER!!!!!!!
Daar ben ik voorlopig wel ff zoet mee!
ik moet echt eens een goede plek vinden om te klussen, dit zijn dingen die je niet zo makkelijk op straat doet, maar dat is een ander verhaal.
ik ga het allemaal nog eens rustig door nemen, en een plan van aanpak maken.
voor nu bedankt alvast
vriendelijke groet
frans
ps. erg jammer dat het camper weekend 19 en 20 april is want dan kan ik niet, zou graag eens wat campertjes bekijken.
Daar ben ik voorlopig wel ff zoet mee!
ik moet echt eens een goede plek vinden om te klussen, dit zijn dingen die je niet zo makkelijk op straat doet, maar dat is een ander verhaal.
ik ga het allemaal nog eens rustig door nemen, en een plan van aanpak maken.
voor nu bedankt alvast
vriendelijke groet
frans
ps. erg jammer dat het camper weekend 19 en 20 april is want dan kan ik niet, zou graag eens wat campertjes bekijken.
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Re: Geluids Isolatie Motor
@Boulderbus,
Misschien een idee voor erbij, --waar ik nu zelf over zit te denken met mijn '94 1.9TD--
Het zware rammelen en trillen zou misschien ook nog wat minder kunnen worden met nieuwe motorrubbers.
Mijn idee is dat in de loop der tijd, zeker door de warmte van de motor, deze rubbers ook kunnen verharden en dus meer trillingen kunnen doorgeven?
Maar misschien heb ik dat helemaal mis.
Misschien een idee voor erbij, --waar ik nu zelf over zit te denken met mijn '94 1.9TD--
Het zware rammelen en trillen zou misschien ook nog wat minder kunnen worden met nieuwe motorrubbers.
Mijn idee is dat in de loop der tijd, zeker door de warmte van de motor, deze rubbers ook kunnen verharden en dus meer trillingen kunnen doorgeven?
Maar misschien heb ik dat helemaal mis.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Geluids Isolatie Motor
Ik zie in de partslist dat er van oorsprong alleen rubbers bestonden en er later ook hydraulische motordempers zijn geïntroduceerd. Kan me voorstellen dat hydraulische een breedbandiger frequentie spectrum dempen (=beter). Iemand ervaring mee?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Geluids Isolatie Motor
tijdens het rijden lijkt er ook geluid uit de linker deurstijl te komen.
of het komt achter het keukenblok vandaan.
weet iemand waar het geluid precies vandaan komt en wat er tegen te doen.
lijkt erger als er nat wegdek is......
groet
frans
of het komt achter het keukenblok vandaan.
weet iemand waar het geluid precies vandaan komt en wat er tegen te doen.
lijkt erger als er nat wegdek is......
groet
frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Geluids Isolatie Motor
alle afvoeren die naar buiten gaan al eens dichtgezet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Geluids Isolatie Motor
Nee!
de vuilwatertank afvoer staat altijd open inderdaad, ga eens kijken of dat de oorzaak is.
bedankt
frans
de vuilwatertank afvoer staat altijd open inderdaad, ga eens kijken of dat de oorzaak is.
bedankt
frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california