Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Allereerst, het gaat over een T4 California Westfalia van 1991.
Ik heb een aantal problemen ondervonden aan het 'oplaadsysteem' van de woonbatterijen.
Van zodra de motor draait, geeft de display in het dak 13.5 volt weer, dit blijft ook zo tijdens het rijden (wat al vrij laag is vind ik), en de batterij indicator verdwijnt ook.
Als ik de motor stil leg, dan zakt dit direct naar +-12.8 volt, en daalt dan geleidelijk (maar komt niet onder de 12v), batterij indicator terug zichtbaar.
Dan als ik de bus inplug op het 230v net, dan blijft het dus op +-12.8 volt, en de batterij indicator blijft ook staan. Dus maw hij laad niet bij. De 230v stekkers werken wel in de bus.
(Ook is de vuilwatertank indicator nooit zichtbaar. Of komt die enkel aan als ze vol zit?)
mvg
Glenn
Ik heb een aantal problemen ondervonden aan het 'oplaadsysteem' van de woonbatterijen.
Van zodra de motor draait, geeft de display in het dak 13.5 volt weer, dit blijft ook zo tijdens het rijden (wat al vrij laag is vind ik), en de batterij indicator verdwijnt ook.
Als ik de motor stil leg, dan zakt dit direct naar +-12.8 volt, en daalt dan geleidelijk (maar komt niet onder de 12v), batterij indicator terug zichtbaar.
Dan als ik de bus inplug op het 230v net, dan blijft het dus op +-12.8 volt, en de batterij indicator blijft ook staan. Dus maw hij laad niet bij. De 230v stekkers werken wel in de bus.
(Ook is de vuilwatertank indicator nooit zichtbaar. Of komt die enkel aan als ze vol zit?)
mvg
Glenn
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Oja, ik kan best zelf wat sleutelen en uitmeten oid, weet enkel niet goed waar te beginnen.
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
De vuilwater indicator gaat aan als de tank echt vol is.
Mogelijk een zekering defect in de lader?
Kontroleer ook even of de 230V aankomt bij de lader.
Mogelijk een zekering defect in de lader?
Kontroleer ook even of de 230V aankomt bij de lader.
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Stekker symbool brandt ook niet in het display? Dan zal de lader defect zijn, vrees ik. Staan hier verschillende topics over, of kijk in:
http://www.vwexclusive.nl/viewtopic.php?f=6&t=170
http://www.vwexclusive.nl/viewtopic.php?f=6&t=170
Groeten, Bert
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Het stekkersymbool is idd niet te zien op de display.
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Al even begonnen met nameten van de batterijen en alternator.
Motor uit:
- startbatterij 12.89v
- woonbatterijen 12.89v
- display toont 12.8v
Motor draaiend:
- startbatterij 14.27v
- woonbatterijen 14.27v
- display toont 14.2v
Hier is niets mis mee veronderstel ik.
Nu de lader/omvormer eens uitbouwen.
Motor uit:
- startbatterij 12.89v
- woonbatterijen 12.89v
- display toont 12.8v
Motor draaiend:
- startbatterij 14.27v
- woonbatterijen 14.27v
- display toont 14.2v
Hier is niets mis mee veronderstel ik.
Nu de lader/omvormer eens uitbouwen.
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Ben er dus net achter gekomen dat er geen originele batterij lader meer in zit.
Maar wel dit ding:
Als er geen enkele verbruiker opstaat dan laad hij de accu wel, maar heel langzaam, en voorlopig niet hoger dan 13.2 volt. Ook is de witte stekker niet aangesloten met deze lader...
De lader werkt wel gewoon, de lampjes branden toch. Maar deze is gewoon te zwak en had het liever wat 'origineel' gehouden.
Waarvoor dient de witte stekker trouwens? Zijn 6 aansluitingen geloof ik.
Welke opties heb ik nu? En welke zijn de voor- en nadelen van een niet-originele lader, en omgekeerd?
Maar wel dit ding:
Als er geen enkele verbruiker opstaat dan laad hij de accu wel, maar heel langzaam, en voorlopig niet hoger dan 13.2 volt. Ook is de witte stekker niet aangesloten met deze lader...
De lader werkt wel gewoon, de lampjes branden toch. Maar deze is gewoon te zwak en had het liever wat 'origineel' gehouden.
Waarvoor dient de witte stekker trouwens? Zijn 6 aansluitingen geloof ik.
Welke opties heb ik nu? En welke zijn de voor- en nadelen van een niet-originele lader, en omgekeerd?
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Lijkt me inderdaad meer een druppellader.
De aansluitingen van de 6polige witte stekker: http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... InfoWM.pdf
Ik heb mijn lader vervangen door een 15A Victron Blue Power. Nadeel is dat het stekkersymbool niet zonder meer werkt.
Als je dat wel wilt, kun je een voeding nemen met 2 of 3 uitgangen, hier is al meer over gepost:
viewtopic.php?f=12&t=40458#p283514
De aansluitingen van de 6polige witte stekker: http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... InfoWM.pdf
Ik heb mijn lader vervangen door een 15A Victron Blue Power. Nadeel is dat het stekkersymbool niet zonder meer werkt.
Als je dat wel wilt, kun je een voeding nemen met 2 of 3 uitgangen, hier is al meer over gepost:
viewtopic.php?f=12&t=40458#p283514
Groeten, Bert
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Ik ben benieuwd naar 2 dingen.
Wat is het laadvermogen van die niet-originele lader,
en belangrijker: wat is de leeftijd van je woonaccu?
Wat is het laadvermogen van die niet-originele lader,
en belangrijker: wat is de leeftijd van je woonaccu?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Van de lader weet ik niets, er staat ook niets op ofzo.
Op de batterijen staat dat ze van 2008 zijn.
Zijn er 2 van 80ah.
Op de batterijen staat dat ze van 2008 zijn.
Zijn er 2 van 80ah.
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Lijkt op deze, laadt met max. 1,2A, niet geschikt als lader voor de huishoudaccu.
http://www.accumate.co.uk/accumate.htm
http://www.accumate.co.uk/accumate.htm
Groeten, Bert
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Heb dan maar zo een Victron lader besteld met 3 uitgangen. Even kijken hoe dit gaat werken, aanders zullen de accu's ook nog vervangen moeten worden.
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Ik heb net nog wel even een regeltje toegevoegd aan dit topic... viewtopic.php?f=12&t=40458#p283514" onclick="window.open(this.href);return false;Glekke schreef:Heb dan maar zo een Victron lader besteld met 3 uitgangen. Even kijken hoe dit gaat werken, aanders zullen de accu's ook nog vervangen moeten worden.
Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Ik heb nu de victron lader ingbouwd, maar de batterijspanning op de display gaat niet hoger dan 13.6v, na een nachtje in het stopcontact, zakt dit na de stekker uit te trekken naar 13v.
Kan ik hieruit opmaken dat de woonbatterijen stuk zijn? Of zijn er nog dingen die ik moet nakijken?
mvg Glenn
Kan ik hieruit opmaken dat de woonbatterijen stuk zijn? Of zijn er nog dingen die ik moet nakijken?
mvg Glenn
Re: T4 California, Problemen met opladen van woonbatterijen
Die spanningen zijn normaal voor de Victron lader.
Of de accu voldoende capaciteit heeft kun je daar niet aan zien, beter enkele dagen de koelkast laten draaien zonder te laden of te rijden.
Of de accu voldoende capaciteit heeft kun je daar niet aan zien, beter enkele dagen de koelkast laten draaien zonder te laden of te rijden.
Groeten, Bert