Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voorruit T4

vragen over de T4
Plaats reactie
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

voorruit T4

Bericht door sanderr »

Ik heb na een flink rondje van 6000 km door Ierland en het Verenigd Koninkrijk (aanrader trouwens!) een mooie ster in de voorruit als souvenir. Gelukkig niet APK-afkeurenswaardig, maar de kans bestaat dat hij nog wat gaat groeien. Dus ik wil de voorruit vervangen. Ik heb via MP al een nieuwe voorruit gehaald, alleen de ruit zit geplakt. Kan ik ook gelijk het roest bijwerken rondom het raam. Ik zag al een topic staan over het behandelen van roest bij de voorruit ( viewtopic.php?f=2&t=42229" onclick="window.open(this.href);return false; ). Eruithalen wordt zagen of breken, maar misschien heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van zo'n voorruit? Zijn er nog speciale dingen waar je op moet letten.

Weet hier toevallig iemand welke lijm er gebruikt wordt voor het plakken van de voorruit? Ik wil liever geen kit gebruiken, want dat wordt heel snel heel lelijk.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: voorruit T4

Bericht door m.c van den berg »

Je heb van shell zwarte ruiten kit , die zou goed moeten zijn.

Maar ik zou het uit besteden, en goed controle er op houden.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: voorruit T4

Bericht door sanderr »

Mjah, dat kan idd altijd nog. Maar ik wil zelf wel de roestplekken weghalen, want dan weet ik tenminste dat het goed gebeurt en niet alles onder een laag plamuur verdwijnt.

Beetje Duits lezen kan geen kwaad, want ik heb hier nog een linkje gevonden hoe het moet: http://www.t4-wiki.de/wiki/Frontscheibe_%28Wechseln%29" onclick="window.open(this.href);return false;.
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: voorruit T4

Bericht door frans_t4 »

Hoe zit dat eigenlijk met het raam rubber... bij de onze kan ik die er zou uit wippen... en ook weer inleggen... er zit een ruit profiel en aan de auto kant een verdikking met ribbels.
Het rubber kan ik zo gezegd zo uit de sponning halen... de ruitsponning ziet er nog fantastisch uit geen spoor van roest te zien... ik heb laatst een flink laag vaseline onder het rubber gespoten...

Mijn vraag klopt het dat het raam rubber zo te verwijderen is??

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: voorruit T4

Bericht door odorf »

@Sanderr,
Voorbewerking kan allemaal zelf, dan weet je inderdaad dat het goed gedaan is. Maar het feitelijke erin plakken zou ik bij een voorruit door de profi laten doen. Voorruit is ook een deel van de T4 veiligheidszone en moet -naar mijn idee- degelijk geplakt zijn.
frans_t4 schreef: Mijn vraag klopt het dat het raam rubber zo te verwijderen is??
Frans...
Ja hoor, dat klopt. Soms is bij een opnieuw geplaatste voorruit wat te kwistig met kit omgesprongen en zit het rubber daardoor vastgeplakt, maar in de meeste gevallen is het ruitrubber er zo uit te halen.
Geldt overigens ook voor de andere ramen waar zo'n soortgelijk rubber om zit. (2e rij, achterramen en klepraam)

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: voorruit T4

Bericht door sanderr »

odorf schreef:Voorbewerking kan allemaal zelf, dan weet je inderdaad dat het goed gedaan is. Maar het feitelijke erin plakken zou ik bij een voorruit door de profi laten doen. Voorruit is ook een deel van de T4 veiligheidszone en moet -naar mijn idee- degelijk geplakt zijn.
Ok, dank voor de tip!
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: voorruit T4

Bericht door frans_t4 »

odorf schreef:
frans_t4 schreef: Mijn vraag klopt het dat het raam rubber zo te verwijderen is??
Frans...
Ja hoor, dat klopt. Soms is bij een opnieuw geplaatste voorruit wat te kwistig met kit omgesprongen en zit het rubber daardoor vastgeplakt, maar in de meeste gevallen is het ruitrubber er zo uit te halen.
Geldt overigens ook voor de andere ramen waar zo'n soortgelijk rubber om zit. (2e rij, achterramen en klepraam)

Groeten,
Odorf
Odorf, heel duidelijk... dat maakt het allemaal wat eenvoudiger met schoonhouden van de ruit sponningen... :adhd

Frans..
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie