Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

janken/zoemen bij 80 km/uur

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Endebendebus »

Het volgende symptoom doet zich voor:
zacht jankend geluid (ergens) vandaan tussen 75 en 85 km/uur
kan het niet plaatsen, lijkt op banden maar die gaan toch niet ineens janken/zoemen? Als ik de koppeling intrap blijft het aanwezig maar sterft langzaam weg omdat de snelheid zakt, dus het is niet motorisch. Ook met bochten nemen geen verschil.
Ik heb onlangs wel de bakolie vervangen (75W90 vol synteet). De oude olie had er 60K ingezeten en was niet eens erg vies. Op de gebruikelijke koperkleurige slijtagedeeltjes na. Wat zou het kunnen zijn?

ACV 2002/DXZ
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door René »

Kan cuppende banden zijn, die gaan zingen vanaf een bepaalde snelhied (toerental van de wielen)
Voel het loopvlak maar eens, tegen de draairichting in en met de draairichting mee.
Als je tegen de draairichting in blijft "haken" dan heb je cuppende banden of zaagtanden in je loopvlak.
Dit veroorzaakt het zoemende geluid.

Grtzzzz Rene
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Endebendebus »

Hoi Rene,
Goh niet aan gedacht, zal straks eens aan d'r bandjes voelen :lach
Thanx
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Endebendebus »

Alleen aan de binnenzijde van het loopvlak een ietsie...dus niet erg of zo. Kan de voorbanden omwisselen? Zou dat uitmaken?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door René »

Zou ze nu zeker omsteken, dan kunnen ze weer vlak worden en is je geluid met een aantal km's rijden weer weg.
Dan kun je weer :driveT4

Als je dit iedere 10.000-15.000km omdraait dan blijven ze mooi vlak. Mogelijk uitlijning een laten controleren.
Een T4 kun je vierkant (alle 4 de wielen) uitlijnen.

Grtzzz Rene
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Harry 341 »

Staat er geen draairichting op de banden?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Endebendebus »

Geen idee Harry zal ook daar even op letten. Het is gek dat de zoem precies op 80 km uur is.
Laat het nog weten :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Ignace
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 jul 2012, 08:13

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Ignace »

Misschien helpt het uitbalanceren, 80km/h is volgens mij de snelheid waarbij je de meeste onbalans voelt en misschien hoort.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Endebendebus »

De wagen is een krap jaar geleden na het vervangen van de onderste draagarmrubbers en fusee's uitgelijnd.
Het stuur is verder bij alle snelheden volkomen trillingvrij. :toppie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Endebendebus »

Nu banden een poos omgezet maar het geluid is niet verdwenen. Twijfel nu ernstig of het wel de banden zijn die het geluid veroorzaken.
Dus nu de voorbanden vervangen door de winterbanden: een ietsiepietsie minder :nuts maar helaas. Het klinkt alsof er heel in de verte iemand staat te boren in beton. Tussen de 60 en 110 km/uur. Het is niet motorisch want als ik de koppeling intrap blijft het geluid synchroon met de snelheid van de wagen mee janken. :groteogen . Wat dan?????
Ik heb de linker aandrijfas vervangen door een exemplaar van Oskar, ik neem aan dat die goed is (de oude had speling op de as in de kineet)....wielen eraf gehad en remmen bekeken en schoongemaakt: loopt allemaal soepel en zonder speling. Ook als ik aan de wielen heen en weer beweeg kan ik geen speling op de wielagers voelen, bij rond draaien voor en achteruit geen geluiden geen gerommel...dus ik weet het even niet meer. Over een week op reis :muur
Heeft iemand nog suggesties.

Oh ja....bij een bocht naar rechts is het weg, bij rechtdoor en naar links niet :bonk
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door t-vierder »

Probleem met wiellager dan? Als het geluid weg is zodra het meeste gewicht op één voorwiel ligt....
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Oskar 725 »

Thomas,
klinkt als wiellager, je hebt de centrale bout van de aandrijfas toch wel met het juiste moment en 90* doordraaien vast gezet ?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Endebendebus »

Hoi Oskar,
Ja idd met 150 Nm en 90 *!
Ik weet niet of het uit de zijde komt van de verwisselde aandrijfas...dat is niet te horen. Is weg bij rechter bocht, dus ontlast je dan het linker lager?? (jou aandrijfas was rechts. Overigens had mijn oude as idd speling op de vertanding van de as zelf in de binnenkineet :ie , nu geen gebonk meer in ieder geval)
De vraag is of ik er nog mee op vakantie kan, heb geen puf meer zo een week voor de vakantie om het hele spul te demonteren, en dan natuurlijk twee kanten..... :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door erik988 »

Ha Thomas,
Is het niet iets simpels als een stukje los dakrubber? Bij mij was ook een keer het dakrubber op een lange zijde wat van de schaal losgetrild en dat gaf ook een vaag geluid...
Succes met de speurtocht.
groetjes.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: janken/zoemen bij 80 km/uur

Bericht door Endebendebus »

erik988 schreef:Ha Thomas,
Is het niet iets simpels als een stukje los dakrubber? Bij mij was ook een keer het dakrubber op een lange zijde wat van de schaal losgetrild en dat gaf ook een vaag geluid...
Succes met de speurtocht.
groetjes.
Hoi Erik,
Nee het is echt het rechter wiellager. Helaas. :muur Ga nu de lagers bestellen en dan maar sleutelen. Eerst voor de vakantie de rechterkant en na de vakantie de andere kant.. Ik rijdt gewoon niet ontspannen met de wetenschap van een dergelijk mankement en bijbehorende geluiden. Een pokke klus. :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie