Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat is er aan de hand?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

wat is er aan de hand?

Bericht door francisco »

vorige week me koelvloeistof tot helft gevult (dus normalen hoogte) wil net weg rijden begint me temprateur lampje te knipperen. gelijk bus uitgezet en kijken. koelvloeistof was dus FLINK gezakt onder de min.... vreemd. kan zelf niks vinden. resevar is niet lek. radiateur geeft ook geen keuren en kan niks onder me bus vinden.

kan iemand me zeggen waar ik het beste allemaal naar moet kijken?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij een revisiebedrijf of betere garage heeft men vaak co2 testers die testen of je co2 in je koelvloeistof hebt. Zo kun je uitsluiten/bevestigen dat je een lekkage naar je cilinder hebt (koppakking gescheurde kop/onderblok)

het testertje heb ik elders al eens uitgelegd, werkt met twee reservoirtjes met reagens en met stationairdraaiende warme motor hou je dat boven het open reservoir van je koelvloeistof en knijp je in het balgje. Is er geen co2 in je koelvloeistof dan kleurt de vloeistof in het ene reservoir(als ik het me goed herinner) van groen naar geel, heb je wel co2 in je koelssysteem dan kleurt de andere van geel naar groen.

testen is in no-time gebeurd (5 minuten werkje) en geeft redelijke zekerheid over lekkage naar de cilinder(s)

Als je echt nergens koelvloeistof of groen danwel roze sporen opgedroogde koelvloeistof vinden kunt vrees ik toch het ergste voor kop(pakking) of onderblok
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

Bericht door Ernst1124 »

Ik had precies hetzelfde met mijn oude T4, een 1900 td. Steeds tekort aan koelvloeistof, maar nergens lekkage of een plas onder de bus. Dacht daardoor dat "het wel niks zou zijn". Later begon hij af en toe wit te roken, en idd bleek de koppaking lek. Nadat ik al zoveel problemen had gehad heb ik maar een 2500tdi gekocht, bevalt 100x beter!
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

heb gekeken. maar zie niks vreemd koelvloeistof is gewoon orginele kleur blauw. (wel donker) zal morgen proberen foto's te maken. grt frank
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik bedoel niet dat je koelvloeistof verkleurt! (dat gebeurt alleen bij lekkage tussen olie en koel kanaal (scheur in blok/kop op koppakking defect)

Overigens is er nog een andere mogelijkheid van koelvloeistofverlies, maar dat zou je moeten kunnen ruiken. Je kachelradiator lek?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

nee, kagel werkt gewoon normaal. en er ruikt niks vreemd. heb het nu 3weken geleden bij gevuldt en het lijkt er op dat er niks aan de hand is.,.. vreemd :ie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Bericht door bartt4 »

Mischien ergens een luchtbel in het systeem gezeten. heb dat ook een keer gehad met een mercedes 190 2.6 e. Was toen radiateru van stuk andere gemonteerd dik 2 maand mee gereden niks aan de hand en in eens potje leeg. bij gevuld nog een keer leeg gegaan en daarna geen last meer gehad.
Plaats reactie