Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jul 2013, 15:27
CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
Ik heb een Volkswagen T4 Transporter (California) met 2.0 liter BENZINE uit 1997.
Probleem is dat moter onregelmatig loopt ("stottert") en ze de oorzaak niet kunnen vinden.
Inmiddels al bij 2 garages (waarvan 1 een VW Transporter specialist) geweest en geconstateert dat CO gehalte te hoog is en voedingsspanning ECU te laag -storingsmelding 00532.
Ze kunnen het probleem echter niet oplossen! Wie o wie kan me helpen?
Ondernomen werk tot dusver:
- Lambda sonde vervangen
- Luchttemperatuur sensor vervangen
- Koelvloeistof temperatuur zender (blauw) vervangen
- Distributie op tijd afgesteld
- Bougies vervangen
- Onsteking gecontroleerd
- Katalysator gecontroleerd
- Luchtfilter & Luchttoevoer gecontroleerd
- Gasklephuis gereinigd
- Stappenmoter gereinigd
- Regelklep vervangen (geen verbetering - oude weer gemonteerd)
- Zekeringen gecontroleerd
- Bedrading (op zicht) gecontroleerd
- Accu (12V) & Dynamo (14V) gecontroleerd
- Begreep dat ze uitlaat spruitstukpakking op lekkage gecontroleerd hebben
Probleem is dat moter onregelmatig loopt ("stottert") en ze de oorzaak niet kunnen vinden.
Inmiddels al bij 2 garages (waarvan 1 een VW Transporter specialist) geweest en geconstateert dat CO gehalte te hoog is en voedingsspanning ECU te laag -storingsmelding 00532.
Ze kunnen het probleem echter niet oplossen! Wie o wie kan me helpen?
Ondernomen werk tot dusver:
- Lambda sonde vervangen
- Luchttemperatuur sensor vervangen
- Koelvloeistof temperatuur zender (blauw) vervangen
- Distributie op tijd afgesteld
- Bougies vervangen
- Onsteking gecontroleerd
- Katalysator gecontroleerd
- Luchtfilter & Luchttoevoer gecontroleerd
- Gasklephuis gereinigd
- Stappenmoter gereinigd
- Regelklep vervangen (geen verbetering - oude weer gemonteerd)
- Zekeringen gecontroleerd
- Bedrading (op zicht) gecontroleerd
- Accu (12V) & Dynamo (14V) gecontroleerd
- Begreep dat ze uitlaat spruitstukpakking op lekkage gecontroleerd hebben
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
zit er ook een ontstekingsmodule op en is deze vervangen?
bosch nr
1 237 031 296
bosch nr
1 237 031 296
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jul 2013, 15:27
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
@edwinh
Alles wat ik (als leek) weet is dat ze de ontsteking gecontroleerd hebben en dat deze naar behoren werkte.
Zou dit voldoende moeten zijn of adviseer je om deze toch ook te vervangen?
Alles wat ik (als leek) weet is dat ze de ontsteking gecontroleerd hebben en dat deze naar behoren werkte.
Zou dit voldoende moeten zijn of adviseer je om deze toch ook te vervangen?
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
Heb je al eens op internet gezocht op "Bardi's liste"
Daarin worden specifiek benzinemotoren gerelateerde problemen vermeld met suggesties voor oplossingen.
succes en welkom op weetjewel..
Daarin worden specifiek benzinemotoren gerelateerde problemen vermeld met suggesties voor oplossingen.
succes en welkom op weetjewel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
Verdelerkap, rotor en bougiekabels misschien aan vervanging toe? Ja, de ECU zal wel een goede voedingsspanning moeten hebben om zijn werk te doen.
Groeten, Bert
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jul 2013, 15:27
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
@multivan generation
Ik zal het eens voorleggen aan de garage. Kende deze link niet.
Hopelijk kunnen ze er iets mee.
Ik zal het eens voorleggen aan de garage. Kende deze link niet.
Hopelijk kunnen ze er iets mee.
Laatst gewijzigd door t4californiabenzine op 25 jul 2013, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jul 2013, 15:27
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
@Bert
Verklaart dit CO gehalte en spanningsstoring? Behalve in winter start de auto wel (redelijk).
Ik ben een leek maar zou denken dat ze dit dan als een van de eerste mogelijke oorzaken zouden checken?
Verklaart dit CO gehalte en spanningsstoring? Behalve in winter start de auto wel (redelijk).
Ik ben een leek maar zou denken dat ze dit dan als een van de eerste mogelijke oorzaken zouden checken?
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
Je hebt gelijk, het verklaart niet de ECU voedingsspanning storing. Maar vond het vreemd dat de bougies wel vervangen waren en de ontsteking gecontroleerd. Ik heb zelf slechte ervaringen met verdelerkappen en rotors, wel een tijd geleden....
Groeten, Bert
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
Die voltage storing komt die steeds terug?
gaskleppositiesensor gescoped gecheckt?
voedingsspanning: 5 V
uitgangsspanning: 0 - 5 V
weerstand: 400 - 510 ohm (tussen + en -)
golfvorm (scopebeeld) informatie: uitgangssignaal tijdens het openen van de gasklep.
gaskleppositiesensor gescoped gecheckt?
voedingsspanning: 5 V
uitgangsspanning: 0 - 5 V
weerstand: 400 - 510 ohm (tussen + en -)
golfvorm (scopebeeld) informatie: uitgangssignaal tijdens het openen van de gasklep.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jul 2013, 15:27
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
@Bert
De bougies waren uit voorzorg vervangen omdat ik uit de eerdere rekening niet kon terugvinden wanneer deze voor het laatst vervangen waren. In de winter had de auto wel startproblemen maar recentelijk werden deze minder. We waren van mening omdat de auto soms een paar weken stilstond en dan niet meer wilde starten.
De eerste garage had het genoemde lijstje gedaan en in eerste instantie leek de moter weer goed te lopen en starten. Ze erkende dat ze eigenlijk niet wisten wat de oorzaak was. Vervolgens stond hij weer 2 weken stil met als gevolg weer terug bij garage kwam te staan. Wederom eea gecheckt maar kwamen er niet uit.
Momenteel bij andere garage, die eea nagelopen hebben maar tot op heden de oorzaak niet gevonden.
Nu nog maar 2 dagen te gaan voor vakantie maar rijdt liever niet met onregelmatig lopende motor.
Aanvullende info: stotteren deed ie in verleden nu en dan; recentelijk eigenlijk continu.
De bougies waren uit voorzorg vervangen omdat ik uit de eerdere rekening niet kon terugvinden wanneer deze voor het laatst vervangen waren. In de winter had de auto wel startproblemen maar recentelijk werden deze minder. We waren van mening omdat de auto soms een paar weken stilstond en dan niet meer wilde starten.
De eerste garage had het genoemde lijstje gedaan en in eerste instantie leek de moter weer goed te lopen en starten. Ze erkende dat ze eigenlijk niet wisten wat de oorzaak was. Vervolgens stond hij weer 2 weken stil met als gevolg weer terug bij garage kwam te staan. Wederom eea gecheckt maar kwamen er niet uit.
Momenteel bij andere garage, die eea nagelopen hebben maar tot op heden de oorzaak niet gevonden.
Nu nog maar 2 dagen te gaan voor vakantie maar rijdt liever niet met onregelmatig lopende motor.
Aanvullende info: stotteren deed ie in verleden nu en dan; recentelijk eigenlijk continu.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jul 2013, 15:27
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
@edwinh
Ik zal het morgen aan ze vragen en het plaatje laten zien.
Misschien heb ik met aanvullende info hierboven de vraag al beantwoord of iets voor de garage te bepalen?
Ik zal het morgen aan ze vragen en het plaatje laten zien.
Misschien heb ik met aanvullende info hierboven de vraag al beantwoord of iets voor de garage te bepalen?
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
Zit er een automatische shokeklep op, misschien blijft die hangen.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
het kan in een uiterst geval ook nog een ecu probleem zijn die eerste digifant gingen nog wel eens stuk
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
misschien stomme vraag, maar brandstoffilter al vervangen?
Rijdt je ook wel eens op gas?
ECU kan ook defect raken..
Rijdt je ook wel eens op gas?
ECU kan ook defect raken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jul 2013, 15:27
Re: CO gehalte te hoog en voedingsspanning te laag
@Multivan Generation
Bij mijn weten is de brandstoffilter niet vervangen. Wel probeerde ik als de motor stotterde diverse malen flink door te blazen in de hoop dat dit verschil zou maken. Dit maakte nooit verschil. Soms als ik met de camper reed dan liep ie naar behoren, veelal bleef de motor onregelmatig lopen. Naarmate tijd verstreek, verergerde het onregelmatig lopen.
De T4 rijdt niet op LPG.
Ze vertelden me dat ze gaan proberen er een andere ECU op te prikken om de te kijken of dit verschil maakt.
Iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de reacties en zodra ik iet meer weet/hoor dan laat ik het weten. Wie weet kan ik vandaag de oplossing hier posten en anders zijn deze tips handig als ik deze naar nog een andere garage moet brengen. Ik wil de garage natuurlijk niet elke 10 minuten bellen en moet vertrouwen op hun expertise.
Andere tips/suggesties blijven welkom!
Bij mijn weten is de brandstoffilter niet vervangen. Wel probeerde ik als de motor stotterde diverse malen flink door te blazen in de hoop dat dit verschil zou maken. Dit maakte nooit verschil. Soms als ik met de camper reed dan liep ie naar behoren, veelal bleef de motor onregelmatig lopen. Naarmate tijd verstreek, verergerde het onregelmatig lopen.
De T4 rijdt niet op LPG.
Ze vertelden me dat ze gaan proberen er een andere ECU op te prikken om de te kijken of dit verschil maakt.
Iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de reacties en zodra ik iet meer weet/hoor dan laat ik het weten. Wie weet kan ik vandaag de oplossing hier posten en anders zijn deze tips handig als ik deze naar nog een andere garage moet brengen. Ik wil de garage natuurlijk niet elke 10 minuten bellen en moet vertrouwen op hun expertise.
Andere tips/suggesties blijven welkom!