Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vreemd geluid Multivan T4 automaat 1999

vragen over de T4
Plaats reactie
Anton Ebbers
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2013, 18:13

vreemd geluid Multivan T4 automaat 1999

Bericht door Anton Ebbers »

Hallo,

Ik een vergelijk probleem als onderstaande bericht. Precies hetzelfde. Weet iemand hiervan de oplossing? Op het formum houd de discussie plotseling op en kan ik Joeroenvb niet meer vinden...

Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?
door Jeroenvb op do maart 22, 2012 15:18

Beste T4 kenners,

Ik heb een vervelend probleem met mijn T4 2.4D Alkoof camper 1996. Er komt een bijgeluid uit het rechter voorwiel. Dit probleem is vervelend omdat het zich alleen voordoet na lange tijd (meer dan een uur vaak) op de snelweg rijden boven de 80 km/u. En ik kan moeilijk een monteur meenemen voor een urenlange rit!

Misschien dat hier iemand het probleem herkent:

-Het geluid komt uit het rechter voorwiel.
-Alleen tussen de 80 - 110 km/u (harder gaat niet met zo'n grote pet op )
-Alleen tijdens lange ritten
-En nu dan maar een poging om het geluid te omschrijven: whoe, whoe, whoe, whoe....
-Het klinkt alsof de aandrijfas opeens de ruimte krijgt om te resoneren.

Wiellager? homokineet? aandrijfas? Ik kan me voorstellen dat het voor een garage moeilijk is om te zeggen wat het is als ze het niet zelf kunnen horen. Maar om nu lukraak maar wat te vervangen is ook weer zonde geld. Ik zie in de zoekfunctie regelmatig staan dat er een homokineet vervangen wordt. Een zwak punt voor een T4 bouwjaar 1996?

Iemand een tip of hetzelfde probleem gehad?

Jeroenvb


Berichten: 13
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 20:23
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: vreemd geluid Multivan T4 automaat 1999

Bericht door Ruud »

hoi
kan het ook niet iets met je rem te maken hebben,misschien eens voelen na het rijden of die warm is
gr.ruud
Anton Ebbers
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2013, 18:13

Re: vreemd geluid Multivan T4 automaat 1999

Bericht door Anton Ebbers »

Nee, er is niets met de remmen. Dat is al onderzocht. Wel gaat ruimt voor het geluid het oranjelichtje branden dat we de remmen moeten controleren.
In de garage wordt nu de katalysator verwijderd, de stift van de vacuümpomp en de homokineten verwisseld. We wachten af maar het is nog de speld in de hooiberg...

Inmiddels is de katalysator (tijdelijk) verwijderd en de stift uit de vacuümpomp vervangen. De pomp was ook in april al vervangen.
Gisteren heb ik 90 km gereden en het geluid bleef weg. Ik wacht weer even af. Mocht iemand toch handig tips hebben, dan hoor ik dit graag.
Plaats reactie