Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gruis versnellingsbak

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lammersj
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mar 2013, 08:55
Locatie: Wijhe
Contacteer:

gruis versnellingsbak

Bericht door lammersj »

Ik hoor de laatste tijd een gruizend geluid direct na het opschakelen van 2 naar 3 of van 3 naar 4. Geluid verdwijnt weer bij klimmend toerental.
Misschien laag oliepeil in de bak.
Nog nooit het nivo van de versnellingbakolie gecontroleerd. Ik lees nu op de duitse wiki, dat deze levenslang gevuld is
http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebe%C3% ... .96lstands
Maar ik lees ook verhalen verversen om de drie jaar.
Wie heeft er ervaring mee met de olieverversing .

Bvd
Hans
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: gruis versnellingsbak

Bericht door odorf »

Ik heb het een paar jaar geleden ook zelf gedaan.

Is goed te doen. Heb wel een juiste imbus-dop gekocht.
Net even opgezocht is imbus 17
Motorbak eronderuit.
Zet de bus voor wat hoger, maak EERST de bijvulopening open.
(Imbusmoer dwars op de bak onder de startmotor (bij een 1.9TD althans)
Laat dan pas de olie eruit.
(Imbusmoer onder bij de voorwielophanging)
(((Mijn imbus-dop was wat te lang en mijn ratel pastte er niet meer bij.
Opgelost door dop los erin te plaatsen en een steeksleutel op het imbusgedeelte te zetten.))
Maar dat werd toch een beetje een knoeiboel. :bonk Ik zou de bus dus een volgende keer op een zeiltje zetten.
Bij het openen van de uitloop kwam er natuurlijk meteen zoveel uit dat mijn plastic opvangbakje door de kracht van het uitstromen werd weggeschoven.
En dan ben je even aan het jutteren onder de bus. Met een hoop glibberige olierommel.

Ik heb van twee trechters met verlengde vulpijp één nog langere gemaakt zodat ik makkelijk kon bijvullen.

Maar verder is het een rechttoe-rechtaan klusje.
Motorbak terug eronder is nog het meeste werk.

Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 12 aug 2013, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: gruis versnellingsbak

Bericht door Ruud »

hoi
ik weet niet wat voor motor je hebt maar longlive olie is het niet volgens mij
weet niet om welke km-standen het gaat maar is toch beter om te verversen lees ik hier wel eens op het forum
ik heb een 2.4 D 1993 een ik weet dat er meer in moet dan voorgschreven vanwege de 5e versnelling
wilde vorige keer een bocht erin draaien en zo zetten dat die omhoog staat en dan vullen en dan de plug erin
maar kon bij de dump geen bocht vinden met de goede draad dus ga ik de volgende keer met de bakwissel eerst opzoek naar een goede bocht
gr.ruud
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: gruis versnellingsbak

Bericht door odorf »

Longlife olie of niet, bij mijn oliewissel was de olie nogal goudkleurig.
Dan is de olie misschien nog wel goed, technisch gezien, maar wel vervuild met metaaldeeltjes.
En dat kan op den duur ook problemen gaan geven.

Bochtje erop is trouwens wel een idee :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: gruis versnellingsbak

Bericht door Ruud »

odorf schreef:Longlife olie of niet, bij mijn oliewissel was de olie nogal goudkleurig.
Dan is de olie misschien nog wel goed, technisch gezien, maar wel vervuild met metaaldeeltjes.
En dat kan op den duur ook problemen gaan geven.

Bochtje erop is trouwens wel een idee :toppie
idee is goed alleen nog uitzoeken of het ook wil :werkaanT4
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: gruis versnellingsbak

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Om de imbus los te maken had ik dit simpele tooltje gemaakt. Boutje met kop 17 mm, met daarnaast een moer vastgelast. Met normale ringsleutel je schroef losdraaien. Draad van de vul- en aftapmoer is trouwens conisch. Vullen tot enige millimeters onder de rand van de vuldop.

Herman744
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: gruis versnellingsbak

Bericht door frans_t4 »

lammersj schreef:Ik hoor de laatste tijd een gruizend geluid direct na het opschakelen van 2 naar 3 of van 3 naar 4. Geluid verdwijnt weer bij klimmend toerental.
Misschien laag oliepeil in de bak.
Nog nooit het nivo van de versnellingbakolie gecontroleerd. Ik lees nu op de duitse wiki, dat deze levenslang gevuld is
http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebe%C3% ... .96lstands
Maar ik lees ook verhalen verversen om de drie jaar.
Wie heeft er ervaring mee met de olieverversing .

Bvd
Hans
Hoi Hans,
Onze bak doet exact het zelfde.. maar heb er dan ook nog shudder bij.. altijd in het onderste toeren gebied (schat, hebben geen toeren teller 1000...2000rpm). Ik moet er nog mee naar iemand die ervaring heeft met de T4 bussen. In 2008 is de bak bij de VAG in Arnhem vervangen, geen gereviseerde maar een gloedje nieuwe..koppeling en drukgroep zijn toen ook vervangen.. dat was bij 200.000km.(volgens de papieren vorige eigenaar) inmiddels zijn we 75.000km verder... het probleem...of wat het zijn mag moet ergens bij de ingang van de bak liggen.. omdat het verdwijnt naarmate het toerental omhoog gaat.. en dit dus gebeurd in praktisch elke versnelling. Ik heb nog gedachte dat het mogelijk wordt veroorzaakt bij of in het vliegwiel... zomaar een spinsel...

We hebben 3800km gereden in onze laatste vakantie en hebben daarbij heel veel bergpassen gereden.. en bemerk behoudens dat geruis geen problemen... de bak schakelt prima ook van vrij naar de 1e wat soms wel eens een probleem lijkt te zijn.
Dus helaas moet ik hier ook afhaken... maar ben reuze benieuwd of je het opgelost krijgt, misschien dat jou oplossing ook de mijne zal zijn.

Vraag heb jij ook shudder op het moment dat de bak ruist???

grt Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie