Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

vragen over de T4
Plaats reactie
jarno 01

Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door jarno 01 »

Ik heb al langere tijd last van blauw/grijze rook zodra ik mijn koude motor start. Deze rook heb ik niet meer als de motor op temperatuur is.Als de motor op temperatuur is en ik geef flink gas , dan heb ik zwarte rook. De blauwe rook met koude motor heeft ook een typiche lucht..

Nu heb ik gisteren mijn intercooler gedemonteerd omdat ik vaker olie ben tegen gekomen in mijn turboslang voor de intercooler.

Deze keer liep er echter een straal olie uit de slang en moest dit opvangen met een bakje. Slang weer aangesloten ,motor gestart en gas gegeven, slang weer los gehaald van intercooler en weer veel olie uit de slang. Is dit niet erg veel olie voor in de turboslang. Kan toch niet zijn van mijn carterontluchting?....zou je zeggen. Met draaiende motor zie je uit de carterventielatie slang lichte damp en mijn olievuldop blijft keurig op zijn plek als ik deze heb losgedraaid.

Ik ga er sterk aan denken dat mijn turbo olie doorlaat , maar wanneer weet ik dat zeker....

Betreft T4 1998 TDI 102 pk.....krijgt altijd netjes zijn beurtjes.

vriendelijke groet,

Jarno
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door jos_br »

Km stand?

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
jarno 01

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door jarno 01 »

de bus heeft 245.000 km gelopen. Start altijd in een keer en loopt altijd. Over 50.000 km hoeft de distributie pas vervangen te worden. Vorige week bus laten uitlezen met Vac-com, geen foutmeldingen. Egr afgedopt en de roetkat is leeg. Tijdens normaal rijden hoor je de turbo zacht fluiten ,klinkt verders normaal .

groet Jarno
Gebruikersavatar
MicroPopeye
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 sep 2012, 21:53
Contacteer:

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door MicroPopeye »

Hoi

Als je de slang van de carterontluchting even van de inlaat pijp bij de turbo los haald kun je dit testen. Slang kun je zo los trekken. Als hij het dan nog doet zijn je olieafdichtingen in de turbo versleten. Maar dan heeft hij ook gauw last van wat spelling als je het asje aan de voorkant vast pakt.

Groeten Laurens
Eens sprak iemand:"mijn camper is klaar" toen wist ik hier spreekt een leugenaar!!
jarno 01

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door jarno 01 »

Ik heb de carterontuchting los gehad en heb daarna wat toeren gemaakt en hier komt geen olie tevoorschijn.( alleen carterdamp) Telkens als ik mijn turboslang loshaal komt er weer zwarte olie uit lopen. Ik heb de aanzuigslang van de turbo losgehaald en gevoeld aan het asje met de schoepen en hier voel ik behoorlijk speling zowel op en neer als zijdelijnks.....
Denk sterk dat de turbo versleten is. Is een turbo vervangen voor een technische hobbyist bij een T4 te doen? En zijn er nuttige tips wat betreft aankoop waar en hoe...

Gr Jarno
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door sgsdebruijn »

Heb wel eens een bedrag van rond de 250 euro voorbij zien komen voor revisie.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door Multivan Generation »

Heb je mijn PB nog gelezen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door rick_k »

Fluit hij heel veel en hard? Heeft de bus nog zijn vermogen?

Normaal als je gewoon met een onbelaste motor gas ga geven, spoelt de turbo toch niet op, dus lekt ie ook weinig olie. Je moet de motor wel belasten om te zien wat er gebeurt.

De blauw/grijze rook is onverbrande diesel. Heeft mijn ACV van 1996 ook, je hebt waarschijnlijk nog net het groen verlichte dashboard?

mvg Rick
woerkummer
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2013, 18:53

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door woerkummer »

Hallo Multivan...late reactie van mijn kant, maar ik lag er even uit op het internet.
Ik heb mij opnieuw moeten registreren bij wjw. en heb hierdoor ook jouw bericht niet gekregen.

Ik wil even hierbij melden dat de bus bij de garage staat, en er is al gekeken naar de brandstoftiming en verstuivers, dit was bijde in orde. De garage vermoed dat de turbo vervangen moet worden. Dit door de vele olie in de turboslang en tijdens het lopen van de motor met losse turboslang er rook uit de turbo kwam.....wordt vervolgd.

Groet (voorheen Jarno 01), nu Woerkummer
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog een goede Turbo liggen met uitlaatspruitstuk etc er bij..
Dus als je interesse hebt..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
woerkummer
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2013, 18:53

Re: Turbo stuk?? TDI 102pk 1998 OPGELOST!!

Bericht door woerkummer »

Hallo,

Ik heb weer een heerlijk bussie terug gekregen van de garage, het volgende is gebeurd, Als eerste heeft de garage de pomp timing en verstuivers gecontroleert en de computer aangesloten, hier werd niets verkeerds gevonden, daarna nieuwe ( gereviseerde ) turbo, nieuwe olie met filter, turbo aanzuigbuis( waar carterontluchting opzit) turbo blaasbuis met olie opvang pot( zo noem ik het maar) Turbo vacuumklep N75( deze bleek lek te zijn , kreeg niet voldoende turbo druk, EGR vacuumklep( maakte vaak een trillend geluid, 2 steekas hoezen wielzijde,intercooler ontvet, ben alles bij elkaar bijna 2000,00 euro armer....maar ...wel weer een heerlijk soepel rijdende en niet rokende T4 rijker.

Verders bedankt voor jullie reacties en ben blij dat het opgelost is,

Groet..Woerkummer
Plaats reactie