Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling / versnellingsbak kapot?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: koppeling / versnellingsbak reparatie tips?

Bericht door GroeneBulli »

De laatste stand van zaken is dat de koppelingscilinder gaar is, de drukgroep niet best, dat er versnellingsbakolie op de koppelingsplaten is gelekt en dat deze daardoor ook afgeschreven zijn, en dat de rubberen afdichting of ring of iets dergelijks van het dual mass vliegwiel ook verrot is. Vliegwiel ligt er nu ook af.

Het hele zaakje inclusief keerring naar de krukas wordt dus vervangen.

Set back: 1130,00 euri voor materiaal en arbeidsloon. :ie Slik, wel een hoop geld. Zeg maar dag met het handje :zwaai naar de zuurverdiende centen :groteogen Maar is het een nette prijs of niet?

@Nico: kan het zijn dat de waterpomp en het vervangen er van op zich al een kostenpost en flinke klus is? Anders kan ik het aanzienlijke prijsverschil niet verklaren.

Kunnen ze het voor dat geld doen met een nieuwe set (bij navraag werd bevestigd dat het een kant en klare set zou zijn)? Ik mag toch hopen dat het originele onderdelen zijn die ze er op zetten?

Moet ik nog ergens op letten? De onderdelen komen morgenochtend aan en in de loop van de dag hopen ze hem klaar te hebben.
Dus er is nog tijd om ergens de puntjes op de i te zetten....

Helene
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling / versnellingsbak kapot?

Bericht door Multivan Generation »

Lijkt mij een nette prijs.
Ik zou voor de zekerheid de krukaspakking achter het 2 massavliegwiel ook mee laten vervangen,
als die pakking lek raakt, kan daaruit olie op het 2 massavliegwiel komen, met doorslippen van de koppeling tot gevolg.

Het ligt dan toch open, en als het vliegwiel er af is, dan kun je er zo bij..
Kosten indicatie rond de 80 euro..

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: koppeling / versnellingsbak kapot?

Bericht door GroeneBulli »

Hey Peter,

Dank voor de tip!

Lekkage van olie (welke is mij nog niet duidelijk) was een deel van het probleem waardoor de koppeling aan gort ging. Liever dus geen lekkende olie meer in de buurt van de nieuwe koppelingsplaten.

Ik zal morgen vragen of ze de krukaspakking ook meteen mee kunnen nemen. Verder heb ik al een beetje zitten snuffelen naar merken, ik zag hier op het forum al Sachs, Valeo en LUK voorbij komen. Ik zal ook eens vissen wat ze er nu op gaan zetten. Gezien dat ze het hadden over een kant en klare set, zal het wel LUK zijn dan?

Hopelijk geen imitatiesetje uit China :bonk
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: koppeling / versnellingsbak kapot?

Bericht door sgsdebruijn »

Laat gelijk je bolletjes vervangen en busje van je schakelstangen op de bak, gaat makkelijker als de bak los is
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie