Hallo allen,
Mijn kopeling slipt dus moet de koppelingsplaat, druklager en keerring vervangen worden. (standaard onderdelen gebruiken of is er een beter alternatief)
Hiervoor moet de bak er onderuit.(toch?)
Nu zou ik op de snelweg wel wat minder toeren willen
Ik lees ik hier over de 5e versnelling aanpassen.
Is dit aan te bevelen boven een ander bak?
Zo nee waarom niet en welke bak zou ik dan moeten nemen.
In de toekomst wil ik:
EGR verwijderen
Downpipe zonder cat monteren
Intercooler monteren
En natuurlijk dan ook een extra olie koeler.
Hebben jullie de bestelnummers van de laatste 3 of een betaalbaar adres?
Of heeft iemand iets voor me liggen?
Grt Ruud
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Versnellingsbak 1,9TD
Re: Versnellingsbak 1,9TD
Koppeling vervangen = bak er onderuit
Zou zo geen andere bak weten waarvoor je de huidige zou kunnen vervangen.
Langere 5 steken is een optie, grotere banden misschien ook.
EGR hoef je niet te verwijderen. Schoonmaken en dichtzetten werkt ook prima.
Volgens mij staat de kat ook bij de 1.9TD los van de downpipe.
RVS katvervanger kan je redelijk goedkoop uit de UK laten komen,
maar je kan ook de huidige kat leeg kloppen of vervangen door de buis met demper van de 96-98 2.4D.
Intercooler bijv. via Pascal, Onderdelenlijn of via Ebay.
Oliekoelersetjes volgens mij ook via Ebay verkrijgbaar.
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Zou zo geen andere bak weten waarvoor je de huidige zou kunnen vervangen.
Langere 5 steken is een optie, grotere banden misschien ook.
EGR hoef je niet te verwijderen. Schoonmaken en dichtzetten werkt ook prima.
Volgens mij staat de kat ook bij de 1.9TD los van de downpipe.
RVS katvervanger kan je redelijk goedkoop uit de UK laten komen,
maar je kan ook de huidige kat leeg kloppen of vervangen door de buis met demper van de 96-98 2.4D.
Intercooler bijv. via Pascal, Onderdelenlijn of via Ebay.
Oliekoelersetjes volgens mij ook via Ebay verkrijgbaar.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Re: Versnellingsbak 1,9TD
Brandstofpomp zal dan ook wat verder open moeten/kunnen.VWZN schreef: En natuurlijk dan ook een extra olie koeler.
Maar -wat ik begrepen heb- zal je voordat je de langere 5 gaat plaatsen ...
Je EERST in ieder geval een oliekoeler moeten plaatsen omdat anders het 1.9TD motortje het veel te heet gaat krijgen.
Voor het plaatsen van een langere 5 hoeft de bak er niet onderuit te zijn.
Voorwiel weg en je kunt bij het luikje.
((Met een losse bak is het uiteraard wel iets makkelijker.))
Oliekoeler zal zoiets kunnen zijn;
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-GTI-M ... 1183697298
Experts correct me if i am wrong
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
En inderdaad Dennis, downpipe is los van kat, je kunt er zo een katvervanger tussen schroeven.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Versnellingsbak 1,9TD
Een langere 5e versnelling (laten) monteren is vrij "simpel" te doen , de tandwielen vd 5e versnelling zit achter het zwarte plaatje van de bak.
Hou er evenwel rekening mee dat je 1.9TD wel extra vermogen nodig zal hebben om die langere eindverhouding te kunnen trekken.
Met alleen de montage van een interkoeler kom je er niet. Je hebt toch minimaal 85PK nodig .
Om van de standaard 68PK naar minimaal 85PK te gaan , moet je : turbodruk verhogen, pompdebiet verhogen, katalysator leegmaken. Best is ook een interkoeler monteren, en het belangrijkste voor de levensduur vd motor :een oliekoeler monteren met minimaal 16 rijen, en beste is frontmount , dus montage voor de radiator (er is plaats genoeg achter de grille)
Grotere banden monteren kan ook , maar daarvan is het grote nadeel : dan heb je een "langere verhouding" in ALLE versnellingen , dus ook in eerste , wat dan ook weer wil zeggen dat "optrekken" er ook niet meer in zit.
Dat heb je dan weer niet , als je de tandwielen van de 5e versnelling wijzigd , dan blijft de rest zoals het hoort.
Hou er evenwel rekening mee dat je 1.9TD wel extra vermogen nodig zal hebben om die langere eindverhouding te kunnen trekken.
Met alleen de montage van een interkoeler kom je er niet. Je hebt toch minimaal 85PK nodig .
Om van de standaard 68PK naar minimaal 85PK te gaan , moet je : turbodruk verhogen, pompdebiet verhogen, katalysator leegmaken. Best is ook een interkoeler monteren, en het belangrijkste voor de levensduur vd motor :een oliekoeler monteren met minimaal 16 rijen, en beste is frontmount , dus montage voor de radiator (er is plaats genoeg achter de grille)
Grotere banden monteren kan ook , maar daarvan is het grote nadeel : dan heb je een "langere verhouding" in ALLE versnellingen , dus ook in eerste , wat dan ook weer wil zeggen dat "optrekken" er ook niet meer in zit.
Dat heb je dan weer niet , als je de tandwielen van de 5e versnelling wijzigd , dan blijft de rest zoals het hoort.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Versnellingsbak 1,9TD
Ok tzt dus voor een tandwielsetje gaan. Als hij boven de 85PK zit :-)
Maar koppelingsplaten, drukgroep en dergelijke geen beter alternatief?
Maar koppelingsplaten, drukgroep en dergelijke geen beter alternatief?
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Versnellingsbak 1,9TD
Voor de 19td volstaat de standaard koppeling hoor.VWZN schreef:Ok tzt dus voor een tandwielsetje gaan. Als hij boven de 85PK zit :-)
Maar koppelingsplaten, drukgroep en dergelijke geen beter alternatief?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper