Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Appie en Painter toeren in de V6 viano

vragen over de T5
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Appie en Painter toeren in de V6 viano

Bericht door appie »

Na een overheerlijk bakje koffie togen Painter en ik naar de MB dealert te A.
Na een minuutje of 10 te rondgestruind kwam de verkoper aangesneld

We hadden gebeld afgelopen donderdag voor een proefrit in de Vito 120cdi.
Die is er niet heren, vertegenwoordiger is er mee op vakantie.
MMM lekker dan.

Maar wacht er is vanmorgen net een Viano V6 van de truck gerold. Nou dan nemen we die. Jongens diesel genoeg en ik ben er tot 18:00 uur, succes.

Leuk bakkie verlengd, donkergroen metallic, creme lederen interieur , veel knoppies automaat. Een wereld van verschil met mijn eerste kennismaking met een Vito net na de introductie, nee 2 werelden.

Sturen dan maar. Starten is een feest. Heel zachtig pruttelt er iets in het vooronder. Geen T5 genagel. Ding in z'n D en gassen. Lekker rol je weg. Loopt mooi stil. Eerst maar even warmrijden ding is echt vers, de transportstickers zitten nog op de ramen. Rijdt echt goed niks mis mee. Moet nog loskomen houd nog een beetje in. Geen rammels of kraken, mooi afgewerkt.

Comfort is echt goed al deint ie wel behoorlijk daardoor drempels zijn geen probleem. Via Middenmeer de A7 op richting Den Oever. Kickdown en gaan. Lachen ding gaat als een speer. Aan de kont van een V70, geeft van schrik gas. Hup naar rechts en daar gaan we, ongelovelijk zonder stress klimt de teller richting 180. Ophouden maar, er wordt veel gecontroleerd op dat stuk A7.
Zou toch vervelend zijn een inbeslagname tijdens een proefrit. Soepel is het juiste woord. Je hebt gewoon niet in de gaten hoe snel ie is. 0-100 8 sec top 197. Dat deed mijn 528i ook vroeger, ongelofelijk.

Na een wissel in Den Oever sturen we terug naar Alkmaar. Lekker binnendoor.
Echt cruisen met 100 is echt prachtig. En remmen dat doet ie als de beste. Daar kan VW nog van leren.

Is er dan niks te mekkeren dan?

Erg windgevoelig op snelheid. De Comand radio met speakers is echt een lachertje. Een Sanyo gettoblaster van de rommelmarkt van brengt meer luistervreugd dan deze radio (€2689,-) Maar voor €1600,- extra krijg je een setje Hardbord en Karton speakers. (€4300,- voor een stukkie muziek , komt over de €7500 incl BTW BPM. 1 Dacia Logan dus.
Wel heel snel maar niet zo giftig als een 174 Pk.

Conclusie na 100 km sturen. Lekkere auto echt niks mis mee.
Na een stukje Caravelle en weer terug met mijn 5je naar Heemskerk dacht ik, rijd wel erg goed mijn bussie. Eigenlijk wil ik mijn bus helemaal niet kwijt, een andere T5 koop ik pas na de facelift. Dan eerst maar een heeeeeeel goed bod van mr MB.

Tot zo ver een erg geslaagd veldonderzoekje.

Trouwens ga ik toch ff sturen in een Vito 120, die is toch 300 kg lichter. Ben benieuwd haha.

Ik weet het, die motor in T5.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Hoi medetester, moet inderdaad bekennen dat deze uitvoering van MB (Viano Activity) V6, een voltreffer van MB is.
Tuurlijk even wennen aan het geluid (welk geluid, wat is deze uitvoering stil), maar zoals je al vermelde gebeurt er wel het een en ander onder de motorkap.
Krijg het mijn bek niet lekker uit, maar het V6 geluid is vooral aan de buitenkant niet te versmaden.
De afwerking aan de binnenkant is ook meer dan voor elkaar, en ook de gebruikte zijn dik in orde. Vooral vergeleken met die krasgevoelige zijpanelen van de T5.
Ja, en hoe reed hij, nou als je motor even opwarmt ,komt het vermogen pas echt los.
En dan de automaat, ik heb eerder vermeld dat een proefrit in een Multivan mij niet echt kon bekoren ( voelde me Jaap koopman, uit ,,Toen was geluk nog gewoon,,), aangezien tijdens deze proefrit meer het gevoel had, dat ik een wals moest trekken van het Bedrijf Heijmans (zat geen gang in).
Daar heeft MB goed over nagedacht, want zoals mijn goede vriend al vermelde, de automaat is echt een automaat.
Vooral het overschakelen tussen de versnellingen verliep geluidloos, en gaf gelijk een indruk dat de veren in de stoelen er niet voor niets zitten (brute kracht)
Resume, deze MB heeft ons niet teleur gesteld, op wat voor manier dan ook.
Er zijn altijd wel wat puntjes van kritiek, maar die zij te verwaarlozen.
En net wat Appie al heeft vermeld, deze auto was nog haast warm, zo vers was hij.
Met slechts 25 km op de teller, en inderdaad de stickers er nog op, was het een aangenaam middagje.

Volgende keer even een vorkje prikken met de verkoper, en hem zien over te halen om binnenkort met een kale (lees lichte) V6 Vito Almaar onveilig te maken.
Wij houden u op de hoogte.

O ja, we hebben geen binding met Mercedes Benz :jumpklap

Afbeelding
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Vinnie
Berichten: 703
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Westfriesland

Bericht door Vinnie »

Zullen we dan binnenkort dan eindelijk van mijnheer Painter verlost zijn, of heeft hij alleen maar een beetje koorts? :lach
Kijk niet achterom, daar heb je spiegels voor!
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

MB leest Volkswagen duidelijk de les, met deze V6 :bifun :bifun
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Vinnie
Berichten: 703
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Westfriesland

Bericht door Vinnie »

Ernstig ziek.
Kijk niet achterom, daar heb je spiegels voor!
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Bericht door belgacom »

Ik heb ook proefgereden met die Viano en inderdaad een superbus.
Ik heb toch voor de T5 gekozen omwille het uiterlijk (vind de Viano van buiten en binnen niet echt mooi, zeker niet de verlengde versie) en het zicht tijdens rijden. Je hebt echt minder zicht vooral met ergens inparkeren en in de stad rijden. En aangezien ik daar vaak rij was de keuze snel gemaakt. Ook tijdens het rijden met de Viano automaat kwam ik steeds tegen die versnellingspook aan waardoor die in een andere stand ging. Die pook zit wat te laag. Verder weinig mis mee.
Deze motor zou inderdaad in de T5 moeten zitten. Schrikken de buren zich ook niet elke ochtend half dood als ik mijn herriebak start om 6 uur! :bifun :bifun
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Daan
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jan 2007, 18:56
Locatie: baarn
Contacteer:

Bericht door Daan »

jaja, nog 2,5 jaar in de t5 en dan terug naar mercedes,t5 is mooier om te zien maar ik ga voor minder mooi maar veel betere service en toch de betrouwbaarheid van een mb,leuk dat jullie het toch hebben gedaan . :klappen
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Painter, serieus, de T5-automaat is echt héél erg goed ! Bovendien is ie er ook nog eens heel erg snel mee, daar kun je in de dagelijkse rijpraktijk vrijwel niet tegen op schakelen.

De 174pk is een verschrikkelijk fijne motor in combinatie met die automaat maar god god wat maakt ie een gigantische klereherrie.

Maar wij kopen straks toch ieder een T5 V6, jij een zilvergrijze :ie en ik een rode :love ???

Groeten van Guus
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Bericht door Henk250 »

Painter koopt waarschijnlijk niks meer,er wordt hem alleen nog maar proef
rijden aangeboden in allerlei merken en vormen.

:bonk :bonk

Een Gemeente bij hem in de buurt heeft gevraagd of hij niet de begrafeniskoets wil rijden als het nodig is.
Dit werdt voorheen door een gepensioneerd schilder gedaan,maar deze
is helaas voortijdig overleden bij het uitspannen van het zestal paarden voor
de koets.
Om nu de traditie hoog te houden,hebben ze dus Painter gevraagd,ben benieuwd wat hij doet,aangezien het in die contrijen blijkbaar een eer is
om met die ouwe koets te rijden.

:lach :lach

Wel makkelijk voor een meeting iemand die wat van paarden weet,je kunt
natuurlijk altijd vast komen te zitten ergens,waar de meeting dan ook is die
Painter ons toegezegd heeft.

:toppie :toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Painter,

Volgens mijn vrouw (en die kan het weten) ben je een overloper.
Wie haalt het in zijn hoofd om in een MB te gaan proefrijden, als je met een praktisch nieuwe T5 rijdt?
Last van kwalijke dampen denk ik dan maar.
Maar goed, inmiddels is het al ruim augustus en heb ik mijn Multivan nog niet.
Denk dat ik maar een bij MB ga kijken.
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

Ben het er mee eens dat de Viano 3.0 een erg fijne bus is. Zeker qua geluid kan de T5 er niet tegen op. Als je die dingen start s'ochtends heb je de hele buurt wakker. Wat een lawaai dingen zeg.

Heb voor een poosje terug een paar dagen mogen sturen in een nieuwe Sprinter 180pk automaat. Wat een fijne bus zeg. O ja, mn baas kon hem met de 174pk T5 handbak niet bijhouden. Gaat als een trein die Sprinter
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Nog ff dan vliegen de Kia's hier ook over het forum :bonk :bonk waar gaat het heen met deze wereld? :groteogen
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Bericht door Henk250 »

Ik heb vernomen dat Painter voor een nieuw SBS6 auto progamma gevraagd is om de nieuwste Hyundai H2300 te testen.
Het schijnt werkelijk een beest van een auto te zijn,vandaar de vraag aan
de ervaren proefrijder.

Ben benieuwd wat hij gaat doen...........

:lach :lach
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
LoosTDI
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2007, 10:55
Locatie: Amsterdam

Bericht door LoosTDI »

Toch blijf ik van mening:

Liever een ster in mijn voorruit dan op op mijn motorkap! :happy
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Zoals een objectieve mening zwaarder telt dan een gekleurde, kan het geen kwaad om zo nu en dan eens even in de keuken te kijken bij andere merken.
Meer dan vaak, is de mening over iets, of iemand dusdanig in de grijze hersenen vastgebakken, dat dit meestal lastig is om te verwijderen.
Kortom, de proefrit die ik samen met de co-piloot heb gemaakt in de Viano, beviel inderdaad goed.
Maar dat is nog geen reden om over te stappen op een ander merk.
Zeker is wel, dat deze uitvoering (V6),toch weer een nivo hoger staat, dan VW op dit moment doet (en dan heb ik het louter over de motor).
Of VW in de toekomst ook een V6 op de markt brengt, betwijfel ik ten zeerste, aangezien het hele CO2 gedoe dusdanig de dienst begint uit te maken.
Hoe dan ook, heb binnenkort een afspraak met Toyota, om de nieuwe Hi-Ace te testen ( ja inderdaad met die nieuwe neus), maar heb begrepen dat Frank 846 deze rit al heeft gepland, helaas voor mij.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Plaats reactie