Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoog olieverbruik

vragen over de T4
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Hoog olieverbruik

Bericht door Bacon »

Mijn T4 uit 1993 heeft jaren stilgestaan (km stand is pas 31xxx). Hij heeft een extreem hoog olieverbruik (1 liter per 150km!) maar lekt niet. De man van de garage hier denkt aan de zuigerveren en evt. honen van de cilinders. Voordat ik 1500 euro uitgeef wil ik toch vragen of er nog iemand een tip heeft?

Alvast bedankt! :werkaanT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

1L per 150km is inderdaad overdreven veel ...
Dat word reviseren vrees ik ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Bacon »

Pascal-141 schreef:1L per 150km is inderdaad overdreven veel ...
Dat word reviseren vrees ik ...

Weet je een goed adres?
Gebruikersavatar
nick.c
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:49
Locatie: Antwerpen

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door nick.c »

Heb je al een compressie test laten doen ?
Komt er blauwe rook uit de uitlaat ?
ik zou niet meteen 1500€ uitgeven zonder enkele controles te doen.
zeker omdat hij maar 31000 km heeft, misschien zelfs eerst een motor reinigingsmiddel overwegen ?
Zodat de zuigerveren wat los zouden komen.
1.9td
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Bacon »

nick.c schreef:Heb je al een compressie test laten doen ?
Komt er blauwe rook uit de uitlaat ?
ik zou niet meteen 1500€ uitgeven zonder enkele controles te doen.
zeker omdat hij maar 31000 km heeft, misschien zelfs eerst een motor reinigingsmiddel overwegen ?
Zodat de zuigerveren wat los zouden komen.
Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat. Een garage uit de buurt heeft de motor gespoeld en alles ververst. Van een compressietest weet ik niets. Zal ik vragen of dat gebeurd is - al zou er dan toch lekkage moeten zijn ergens...? Ik heb zelf een flesje Wysonol bijgegoten, dat de olie dikker zou maken. Heb met een motor-reviseur uit Brabant gesproken, die zegt dat het een bekend probleem is en dat het lange stilstaan zeker oorzaak kan zijn. Het plezier van de ombouw gaat zo wel een beetje weg nu... :bonk Ik durf nu ook eigenlijk niet meer te rijden :ie .
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door odorf »

Wat voor type olie zit er nu in? Er wordt ook nog wel eens geadviseerd om een nog wat dikkere olie erin te doen.
viewtopic.php?f=2&t=29970&p=197097&hili ... 40#p197097

Oliewissel kost niet de hoofdprijs, en kun je het even zien hoe het zich ontwikkeld.
Al is dat natuurlijk niet een eindoplossing

Wellicht een suggestie,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Multivan Generation »

Misschien een domme reactie van mij,
maar ik zou eerst hele dunne olie er in gooien om te spoelen,
alle kanaaltjes lekker schoon.
gewoon een 3000 km lekker goed warm rijden en niet naar olieverbruik kijken.
en daarna olie verversen met de juiste olie+filter..

Ik denk dat je dan al een heel stuk meer weet,
evenals na een compressietest.

Die kilometerstand is wel "verrassend" laag :alarm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

de motor "spoelen" heeft geen zin , dat zijn lapmiddelen .
In dit geval , een motor die jaren heeft stilgestaan , zullen waarschijnlijk de zuigerveren enz gewoon "lam" geworden zijn , en niet meer voldoende spanning hebben om tegen de cilinderwanden te drukken , en zo voor afdichting te zorgen .

compressietest kan al veel duidelijkheid brengen.

Indien het een olieLEK betreft , zou je toch ergens olie moeten terugvinden (op de grond , op onderzijde vd auto , op de motorbeschermplaat ...)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
frits k

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door frits k »

Ik zou beginnen met bovenop de zuigers eens een beetje petroleum te gieten,paar dagen laten staan.
Als de zuigerveren en olieschraap veer vast zouden zitten door het lange staan,helpt dit om ze weer actief te krijgen.
Vervolgens compressie meten,zoals al eerder opgemerkt,met die uitkomst kun je dan verder afwegen wat voor een oplossing de beste en goedkoopste zou kunnen zijn.
Sucses
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Bacon »

frits k schreef:Ik zou beginnen met bovenop de zuigers eens een beetje petroleum te gieten,paar dagen laten staan.
Als de zuigerveren en olieschraap veer vast zouden zitten door het lange staan,helpt dit om ze weer actief te krijgen.
Vervolgens compressie meten,zoals al eerder opgemerkt,met die uitkomst kun je dan verder afwegen wat voor een oplossing de beste en goedkoopste zou kunnen zijn.
Sucses
Dat lijkt me geen klusje voor een leek, of wel? :werkaanT4
frits k

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door frits k »

Ben nog niet tegen gekomen of het een benzine of diesel uitvoering is.
Bij benzine,bougies eruit draaien en met oliespuitje,peterolie in de cilinder op de zuiger spuiten.
Bij diesel verstuiver trekken en dan zelfde procedure volgen.
Weet niet hoe handig je bent ,anders misschien wat hulp vragen.
Sucses
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Bacon »

Net weer met de man van de garage gesproken. HIj zegt dat de compressie niet hoeft te worden getest, omdat de motor goed start - de compressie is niets mis mee. Ook is er nergens lekkage te zien. Hij meent dat de olieschraapveren moeten worden vervangen. Ook denkt hij dat er na het lange stilstaan roest in de cilinders kan zijn ontstaan, waardoor er bij het starten mogelijk schade is ontstaan in de cilinders. Ook kan er door het olieverlies een keer schade zijn ontstaan.
In ieder geval raadt hij me aan om niet meteen een revisiemotor te kiezen maar stap voor stap te bekijken wat er nodig is. Motor openhalen en zien wat je tegenkomt en dan vervangen wat nodig is. Dit is misschien de beste keuze, gelet op de portemonnee?

@frits - Het is een 2.4 D automaat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

Bacon schreef:Net weer met de man van de garage gesproken. HIj zegt dat de compressie niet hoeft te worden getest, omdat de motor goed start - de compressie is niets mis mee. Ook is er nergens lekkage te zien. Hij meent dat de olieschraapveren moeten worden vervangen. Ook denkt hij dat er na het lange stilstaan roest in de cilinders kan zijn ontstaan, waardoor er bij het starten mogelijk schade is ontstaan in de cilinders. Ook kan er door het olieverlies een keer schade zijn ontstaan.
In ieder geval raadt hij me aan om niet meteen een revisiemotor te kiezen maar stap voor stap te bekijken wat er nodig is. Motor openhalen en zien wat je tegenkomt en dan vervangen wat nodig is. Dit is misschien de beste keuze, gelet op de portemonnee?

@frits - Het is een 2.4 D automaat
Ik heb een vermoeden dat de reparatie van je motor wel eens een "moneypit" (een geldput) zou kunnen worden ...
Stap voor stap werken om de oorzaak te vinden is inderdaad een goede manier , maar tijdrovend , en kostelijk.
Om de zuigerveren en schraapveren te vervangen moet je : beschermplaat verwijderen , carter demonteren , distributie demonteren , krukas eruit halen , en dan de zuigers met de zuigerstangen naar beneden trekken . Is een klusje dat je niet op een uurtje klaarhebt hoor . En dan ben je nog niet 100% zeker dat dat de oorzaak is.
Zijn bvb de cilinderwanden ook nog eens beschadigd (roest'putjes' in de wanden , krassen in de wanden , enz) , dan kunnen de cilinderwanden ook nog eens behandeld worden (bvb door te honen indien de beschadiging slechts heel licht is)
Uitgedroogde klepsteelafdichtingen kunnen ook voor olieverbruik zorgen . In dat geval hebben we het niet over de onderblok , maar over de kop van de motor . Cilinderkop verwijderen is ook al een mooie klus . Wat nooit slecht is bij zo'n 2.4d blok , want ze zijn o zo gevoelig aan de cilinderkoppen ... Koppakkingen gaan er nogal eens doorheen , scheuren in de cilinderkop komt ook vaak voor , enz ...

Ik zou je aanraden om geen geld te steken in een stap-voor-stap revisie en zoeken naar een oorzaak , maar ik zou gewoon een tweedehands blok kopen , en die erin plaatsen . Een AAB blok (2.4d) vind je op internet in voldoende aanbod , en voor pakweg 750eur heb je een goed blok . Reken dan een goeie halve dag (max. 1 dag) aan werkuren voor de demontage en montage en je bent klaar .

Je kan dan nog een groot deel van het geld dat je "nieuwe" blok gekost heeft terugwinnen door je oude blok in onderdelen te verkopen , er is best veel vraag achter 2.4d motoronderdelen ( ook omdat het nogal gevoelige blokken zijn) . Met de verkoop van jouw blok in onderdelen (bvb (indien goed:) cilinderkop , inspuitpomp , verstuivers ,short blok ...) heb je grotendeels je geld terug en kost de hele operatie je uiteindelijk weinig geld . :knipoog

http://www.ebay.de/itm/VW-T4-2-4-Liter- ... 9671353%26" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.de/itm/Motor-VW-T4-2-4- ... 2190753%26" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.de/itm/AAB-Motor-VW-Bus ... 2190753%26" onclick="window.open(this.href);return false;

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
frits k

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door frits k »

Dat is een verstandige conclusie Pascal
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Bacon »

Allereerst bedankt voor je tijd en moeite, Pascal. Ik heb zelf nog niet zo veel te bieden als beginnende T4-der, maar het is geweldig om te zien hoe jij - en anderen - de tijd nemen om mij - en anderen - te helpen! :jumpklap Het is een goed onderbouwd en duidelijk verhaal en waarschijnlijk de beste oplossing voor mijn bus.

Maar ik vraag ik me toch af of het niet zonde is van een een blok dat maar 30.000 heeft gelopen om het af te schrijven? Is dit niet juist een prima basis?

Ik ben zelf nooit verder gekomen dan sleutel aan een Tomos met 3 versnellingen; zo vaak als de bout in de cilinderkop brak, omdat ik hem te vast aandraaide de hoop dat de koppakkind dan niet meer lekt. Het verhaal van Ebay, de garage en tenslotte alle delen via Marktplaats lijkt me daarom een stapje te hoog gegrepen. Ook al omdat ik ben begonnen aan deze bus omdat ik hem wilde ombouwen, dat gaat best goed: timmeren, zagen, boren, schroeven en meten. Maar het garage-werk moet ik toch echt aan de vakman overlaten.

Waarschijnlijk kies ik er dan toch voor om de gok te wagen en een deelrevisie bij die T4-kenner hier in de buurt te laten doen. Maar nogmaals, dat neemt niet weg dat ik blij ben met alle reacties, waar ik veel van leer. :jumpklap
Plaats reactie