Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Klapperen aan R-zijde
Klapperen aan R-zijde
Na het vervangen van de fuseekogels en de stabilisatorrubbers heb ik nog steeds last van een bonkend/klapperend geluid aan de R-zijde van de auto. Dit vindt vooral plaats als ik een rotonde rijdt met slecht wegdek!
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Re: Klapperen aan R-zijde
Hoi
Laat eens naar je schokbrekers kijken.
Als deze niet meer goed dempen kan je wiel vreselijk op en neer gaan klapperen bij slecht wegdek.
Peter
Laat eens naar je schokbrekers kijken.
Als deze niet meer goed dempen kan je wiel vreselijk op en neer gaan klapperen bij slecht wegdek.
Peter

- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Klapperen aan R-zijde
Schokdemperrubber uitgelubberd,
Aandrijfas homokineet..
ook stabilisatorstang rubbers, waarmee hij op het subframe vast zit
Schokdempers aan de bovenzijde niet goed vast.
Wielbouten niet goed vast.
Zijn zo maar 5 opties die nog zouden kunnen.
Succes met het oplossen.
Groetjes Peter
Aandrijfas homokineet..
ook stabilisatorstang rubbers, waarmee hij op het subframe vast zit
Schokdempers aan de bovenzijde niet goed vast.
Wielbouten niet goed vast.
Zijn zo maar 5 opties die nog zouden kunnen.
Succes met het oplossen.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Klapperen aan R-zijde
De onderste fuseekogel is toch verdacht,...TAGV schreef:Na het vervangen van de fuseekogels en de stabilisatorrubbers heb ik nog steeds last van een bonkend/klapperend geluid aan de R-zijde van de auto. Dit vindt vooral plaats als ik een rotonde rijdt met slecht wegdek!
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Heb ook alles vervangen gehad, boven en onder links en rechts
maar de spullen van Meyle bleken later niet zo kwalitatief te zijn als wat ze sugereren met (versterkte uitvoering)
het was binnen ½ jaar kapot, daar ik dat uitsloot ivm "kan toch niet kapot zijn op ½ jaar) gigantisch lopen zoeken
zelfs wiellagers, buitenste homokineten vervangen

--NIKS UITSLUITEN-- was mijn les daaruit.
http://www.ebay.de/itm/NK-Trag-Fuhrungs ... 51adb76475" onclick="window.open(this.href);return false;
mocht die het toch zijn,.... hoesje losmaken en vol vet duwen en dan monteren,.. die dingen daar zit geen vet in af fabriek
en met vet erin gaan ze een stuk langer mee.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Klapperen aan R-zijde
Ik zal het lijstje met suggesties ook bij onze bus nog eens nalopen. Onze bus vertoont dezelfde kuren, m.n. bij bochten naar links. Al vanalles vervangen, maar het probleem laat zich nog niet vangen....
Ben (ook) benieuwd naar nog meer mogelijke oorzaken.

Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Klapperen aan R-zijde
interessant onderwerp!
Mijne klappert/bonkt ook! ik dacht inderdaad dat mijn schokbrekers op waren en deze dus vervangen maar het geklapper/gebonk bleef.
Mn bussie moest daarna gekeurd worden dus de mannen nog even gevraagd er extra op te letten maar die hadden de belangrijkste (apk) delen extra bekeken en niets gevonden. alleen de stabilisatie stang hadden ze niet gecontroleerd.
Maar ik lees hier een paar mooie tips die ik ook eens na ga kijken (als de straat niet meer blank staat)
Succes aan allen
Mijne klappert/bonkt ook! ik dacht inderdaad dat mijn schokbrekers op waren en deze dus vervangen maar het geklapper/gebonk bleef.
Mn bussie moest daarna gekeurd worden dus de mannen nog even gevraagd er extra op te letten maar die hadden de belangrijkste (apk) delen extra bekeken en niets gevonden. alleen de stabilisatie stang hadden ze niet gecontroleerd.
Maar ik lees hier een paar mooie tips die ik ook eens na ga kijken (als de straat niet meer blank staat)
Succes aan allen

Re: Klapperen aan R-zijde
De onderste fusee kogel is moeilijk vast te stellen, normaal staat het spul onder spanning, en het is allemaal een stukRuben V schreef:interessant onderwerp!
Mijne klappert/bonkt ook! ik dacht inderdaad dat mijn schokbrekers op waren en deze dus vervangen maar het geklapper/gebonk bleef.
Succes aan allen

sloot dat ook in eerste instantie uit, net als ik, daar het daarvoor nog te nieuw was, en die trok er wat aan op de krik, wiel van de grond, niks te zien, maar zijn collega wist 100% zeker na een proefrit dat het dat wel moest zijn, en toen ze er met 2 man aan trokken, ook met een bandijzer ertussen toen was het snel duidelijk.
maar misschien is het bij jullie compleet iets anders ik zal het volgen...... ik ben benieuwd,....
Laatst gewijzigd door frank884 op 15 okt 2013, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Klapperen aan R-zijde
Bij mij ook de onderste fuseekogel. Gisteren avond
een nieuwe eronder en nu geen gebonk meer.




Re: Klapperen aan R-zijde
tanx voor de tip en uitleg! ik zal dit zeker nog eens proberen. mischien wel slim om dat de voor veer even las te draaien zodat de spanning er af is. 

- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Klapperen aan R-zijde
ja inderdaad, maar niet te veel los, anders kan de kop van de torsiestaaf,
boven uit het chassis komen.. Is maar een tipje..
boven uit het chassis komen.. Is maar een tipje..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Klapperen aan R-zijde
Is niet nodig,wel uit de veren lichten,dus wiel los laten hangen.Ruben V schreef:tanx voor de tip en uitleg! ik zal dit zeker nog eens proberen. mischien wel slim om dat de voor veer even las te draaien zodat de spanning er af is.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Klapperen aan R-zijde
Had ook dat geklapper ,heb toen alle vier de stuurkogels vervangen,
ook aan stuurhuiszijde ,ze hadden alle vier speling ,was ook te zien aan slijtage ,
van de voorbanden,geklapper was toen voorbij!!stuurkogels aan stuurhuiszijde
worden vaak over het hoofd gezien ,ook bijapk!!
ook aan stuurhuiszijde ,ze hadden alle vier speling ,was ook te zien aan slijtage ,
van de voorbanden,geklapper was toen voorbij!!stuurkogels aan stuurhuiszijde
worden vaak over het hoofd gezien ,ook bijapk!!
Re: Klapperen aan R-zijde
nou bij mij was het van het weekend wel heel erg (eng)! Dus vanmorgen onder de bus gedoken.
Bij mij was het wel duidelijk....

Rubber van mn (nieuwe) schokbrekers naar z'n grootje.... ik had de oude rubbers die nog prima waren bewaard.
Deze er onder gezet en het is bijna weg! de rest zit m in de stabilisatiestang rubber. die ligt ongeveer los in de rubbers.
Deze moet ik dus nog gaan vervangen.
Daarna kijken we weer verder.
Bij mij was het wel duidelijk....

Rubber van mn (nieuwe) schokbrekers naar z'n grootje.... ik had de oude rubbers die nog prima waren bewaard.
Deze er onder gezet en het is bijna weg! de rest zit m in de stabilisatiestang rubber. die ligt ongeveer los in de rubbers.
Deze moet ik dus nog gaan vervangen.
Daarna kijken we weer verder.
Re: Klapperen aan R-zijde
Bij controle blijkt de bovenste fuseekogel veel speling te hebben.
Ga deze vervangen, wat heb ik nodig:
- speciaal gereedschap
- waar moet ik op letten
B.v.d. voor de nuttige tips!
Ga deze vervangen, wat heb ik nodig:
- speciaal gereedschap
- waar moet ik op letten
B.v.d. voor de nuttige tips!