Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ons project: Talulah Transporter

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

schaapje, schaapje, heb je witte wol...

Bericht door Daggie »

Vandaag was de dag dat we aan het isolatieproces zijn begonnen. De bus veranderde in een grote schapenwolboel, ooooveral haartjes!
Het was even oefenen, maar na een tijdje slaagden we erin om de wol in tweeën te splitsen waar een dunnere laag nodig was en het knipen van de stukken wol werd ook steeds makkelijker.
Het was even een gepriegel met de kleine holtes; welke konden we opvullen en tot hoever kun je de wol in een holte duwen..

Een probleem dat we tegenkwamen ontstond tijdens het vullen van de holtes in de achterklep. We waren waarschijnlijk iets te enthousiast geworden met de hoeveelheid wol, want toen we even later de achterruitenwisser aanzetten liep deze helemaal vast doordat er zich allemaal wol in het mechanisme vastdraaide.. De volgende keer toch maar iets verder weg blijven van eventueel binnenwerk..

photo-31.JPG
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Laat het zonnetje maar schijnen...

Bericht door Daggie »

Nou, het wil allemaal niet erg opschieten met het camperproject, ik ben druk geweest met m'n werk en we hebben de nodige technische tegenslagen voor onze kiezen gehad.
Momenteel staan we stil zonder voorbumper.

Maar.. dat weerhoudt me er niet van om alvast creatief aan de slag te gaan.

Een geinig VWbus stofje, een avondje met m'n naaimachine, en dit is het resultaat!

Ik ben er zelf best tevreden over, zit best strak.
Bijlagen
zoneklep.jpg
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Utsie »

Afgelopen zondag deze bus eens mogen bekijken van dichtbij.

veelbelovend project. met nog wel het een en ander te verrichten.

blijf het toch wel een raar gezicht vinden dat stuur aan de rechterkant ... :ie

Ben benieuwd naar de inrichting die jullie gaan toepassen. ik blijf het volgen.


Gr. Utsie :driveT5
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Daggie »

Zo... Na een lange afwezigheid wegens gezondheidsproblemen die de camperbouwplanning totaal in de war hebben geschopt, zijn we weer alive and kicking en klaar om verder te gaan met de transformatie van onze geliefde Tallulah..! :jumpklap

Waar waren we gebleven? Oh ja, de isolatie. Tja, het blijft toch een moeilijke zaak hoor. De schapengeur die in de bus hangt wordt langzaamaan iets minder, maar hij is er nog steeds. Niet zo smakelijk en ik houd m'n hart vast voor komende zomer. Wat zal de temperatuur voor effect op die geur gaan hebben...?

Na een langdurig proces van stoffen proberen (het thuis over een plank spannen en er dan flink op los wrijven om te zien hoe de stof zich gedraagt) zijn we vorige maand op bezoek geweest bij meneer Sam in Apeldoorn om advies te vragen over welke lijm we zouden gebruiken om de panelen te bekleden. Dit omdat we inmiddels ongeveer blut zijn gegaan aan alle problemen met Bisontix en Bison lijmspray. Sam vertelde dat hij de panelen voor ons kon bekleden met onze eigen stof en het zou uiteindelijk niet veel duurder zijn dan dat we het zelf zouden doen.
Dus heeft Sam de klus voor ons gefixt en terwijl hij de panelen aan het bekleden was was hij zo aardig om ons binnen in de werkplaats te laten parkeren, alwaar wij verder konden met andere klussen die nog moesten gebeuren.
Zoals mijn gepriegel en detailgerichtheid: ik wilde de plafondclips in dezelfde kleur hebben als de neplederen randen. Na veel gezoek kwam ik erachter dat deze VWclips niet bestaan in chocoladebruin en dus... heb ik elke clip met de hand geschuurd, geverfd, weer geschuurd, geverfd en afgespoten met een beschermende vernislaag.

En zo ziet dat eruit..
Bijlagen
kleiner.jpg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Mickel Moen »

jan2009 schreef:Vreemd , je hoort de mensen die dat schapenwol promoten nooit over de lucht.
Of zouden ze dat verzwijgen ?
:knipoog
Inderdaad Jan ik heb dit ook met enige verbazing gelezen. Ik heb hier in het geheel geen last van gehad. Ik heb Doscha wol gebruikt. Alleen als je je neus erin steekt ruik je het en dan is het nog lekker ook. Zoals een wollen trui.
Op de foto zie ik dat er andere wol gebruikt is. Wellicht niet gewassen wol?

Hoe het met Black Mountain wol is weet ik niet.

Ik heb er echter ook nog nooit iemand anders over gehoord. Dit is voor het eerst. Ik ben dus wel benieuwd naar welke wol TS gebruikt heeft.

Afbeelding
Doscha


Overigens aan TS. Mooi project. Ik ben erg benieuwd naar jullie inrichting. Dus kom maar op met de foto's.

Wat de spuitlijm betreft. Ik heb nog nooit problemen met Bison spuitlijm gehad, maar de sproeilijm van Wurth werkt nog fijner:

Afbeelding

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/b ... nelen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Multivan Generation »

Misschien zat er nog wat schapenstront in de ongewassen wol?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door kikker »

Heb je Knaus insulation gebruikt?
Er staat bij dat het geurloos is. Ik werk er met regelmaat mee, maar ik vind er maar een vreemd,duf luchtje aan hangen.
Afbeelding

Ik had ook een stukje tussen de betimmering en cabinebekleding zitten. Echt veel last had ik er niet van, maar af en toe rook ik het ook. Maar heb ik er gelijk tussenuit gehaald toen ik het veranderde
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Daggie »

Hallo allemaal, leuk om al zoveel reacties te lezen. De wol die wij hebben gebruikt is Black Mountain. Of dat gewassen wol is weet ik niet. Ja, dat zal toch wel? Het is wol die er speciaal voor bedoeld is, wordt ook in de bouw gebruikt. Toevallig vandaag hing er weer erg veel geur in de bus , bah. Als het er deze zomer nog steeds zo is dan gaan we het er weer uit halen.

De Bison Lijmspray laat erg los bij ons, de stukken nepleder die we ermee hebben geplakt beginnen nu al te lubberen. Gelukkig hebben we voor een groot gedeelte lijm gebruikt die we bij meneer Sam hebben gekocht. Hij had het er ook over dat de lijm altijd hoge temperatuurlijm moet zijn. En toen ik hem vertelde dat ik Bisontix met thinner had verdund om het tapijt te lijmen keek hij erg bezorgd: schijnt dat thinner de verflaag en metaal aan kan tasten.. Oeps. Dus niet echt een fijn idee dat ik daar de halve binnenkant mee heb ingesmeerd..

De foto's van het interieur komen eraan, nou ja, het interieur is nog redelijk leeg hoor, en ik kan de foto s steeds niet uploaden omdat de bestanden te groot zijn. Ik zal even een photoshop droplet maken zodat ik ze allemaal tegelijk op weetjewelformaat kan krijgen.
SanQ
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2008, 23:07

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door SanQ »

laat anders een ozon behandeling uitvoeren bij een autopoetsbedrijf, dat zou de luchtjes moeten verwijderen....
De waarde van prestaties ligt in het nastreven ervan....
Albert Einstein 1879-1955
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Mickel Moen »

Wat de geur van de wol betreft. Ik weet van meerdere mensen die Black Mountain hebben toegepast. Ik heb nog nooit iets gelezen over de geur. Bijzonder dus.
Was de wol wellicht erg vochtig? Nogmaals ik heb geen ervaring met Black Mountain. Met de wol die ik gebruik is er geen sprake van geur in de bus.

Wat de Bison spuitlijm betreft. Ik heb zowel Bison als Wurth toegepast. Wurth werkt fijner, maar ik heb ook geen klachten over Bison.

Heb je het te beplakken oppervlak wel voldoende schoongemaakt?
Zorg er verder voor, dat je beide vlakken besproeit, dus zowel het te beplakken materiaal als de stof/kunstleer/e.d. Het is een zogenaamde contactlijm. Permanente verlijming, krijg je, als je beide te lijmen delen insmeert, even wacht en daarna verlijmt. Technische informatie Bison: http://www.bison.nl/static/products/ass ... 8301_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ook nog wel eens gebeurt, is, dat materiaal op een geverfd oppervlak geplakt wordt. Als de hechting van de verf onvoldoende is, wil de verf nog wel eens loslaten i.p.v de lijm. Iets om te controleren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Harry 341 »

Daggie schreef:Hallo allemaal, leuk om al zoveel reacties te lezen. De wol die wij hebben gebruikt is Black Mountain. Of dat gewassen wol is weet ik niet. Ja, dat zal toch wel? Het is wol die er speciaal voor bedoeld is, wordt ook in de bouw gebruikt. Toevallig vandaag hing er weer erg veel geur in de bus , bah. Als het er deze zomer nog steeds zo is dan gaan we het er weer uit halen.

De Bison Lijmspray laat erg los bij ons, de stukken nepleder die we ermee hebben geplakt beginnen nu al te lubberen. Gelukkig hebben we voor een groot gedeelte lijm gebruikt die we bij meneer Sam hebben gekocht. Hij had het er ook over dat de lijm altijd hoge temperatuurlijm moet zijn. En toen ik hem vertelde dat ik Bisontix met thinner had verdund om het tapijt te lijmen keek hij erg bezorgd: schijnt dat thinner de verflaag en metaal aan kan tasten.. Oeps. Dus niet echt een fijn idee dat ik daar de halve binnenkant mee heb ingesmeerd..

De foto's van het interieur komen eraan, nou ja, het interieur is nog redelijk leeg hoor, en ik kan de foto s steeds niet uploaden omdat de bestanden te groot zijn. Ik zal even een photoshop droplet maken zodat ik ze allemaal tegelijk op weetjewelformaat kan krijgen.
Heb al verschillende bussen bekleed...dus met verdunde bisontix...bij mijn vorige bus na een aantal jaren de bekleding eruit moeten halen om erachter te slijpen i.v.m laswerk...alles zag er prima uit...niks roest of verf eraf...zou me daar dus geen zorgen over maken.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

'n beetje huiselijker dan eerst

Bericht door Daggie »

IMG_1856.JPG
Nadat veel gewik en geweeg hebben we gekozen voor een mooie neutrale katoen om de panelen mee te bekleden. Hij past goed bij het grijze tapijt dat we om de Het ziet er al steeds huiselijker uit in de bus! Meneer Sam heeft ons geholpen met de grote panelen, voor al het geld en tijd en moeite die we in het tapijt en nepleder hadden gestoken (en alle chemische luchtjes in onze longen) was het het meer dan waard om de panelen bij meneer Sam te laten bekleden! Et voila..
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

n beetje huiselijker 2

Bericht door Daggie »

IMG_1857.JPG
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

n beetje huiselijker 3

Bericht door Daggie »

en aaahhrrgghh... Nog steeds piepen overal die schapenharen doorheen!!
IMG_1867.JPG
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

oeps... een plas!

Bericht door Daggie »

IMG_1858.JPG
Toen we bij meneer Sam waren zijn we in de verleiding gekomen om toch zo'n mooie geluiddempende set van Silent coat te kopen.. We hebben eerst de wielkassen ermee bekleed..
En nadat we weer eens op en neer naar Engeland moesten kwamen we erachter dat we toch ook wel heel graag wat minder lawaai voorin wilden.. Dus we besloten de ruimte bij de pedalen te bekleden, zeg maar waar het geluid van de motor het dichtst bij komt.
MAAR... OH JEE
Plaats reactie