Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN

Bericht door odorf »

Even schokbrekers voor vervangen …
Ik had me ingelezen, en alles al een paar keer met WD40 ingespoten.
En vandaag ook eerst weer ruim WD 40 erop.
De ene kant ging -redelijk- probleemloos los. Bij de bestuurderskant zat de achterste bout van de bevestigingsplaat erg vast. Verlengstuk op sleutel en KNAP. :ie Complete draadeind finaal door. AAAARGH hoe ga ik dat nu weer oplossen?
Draadeind_kapot.jpg
Draadeind_kapot.jpg (13.43 KiB) 1253 keer bekeken
Andere_deel.jpg
Andere_deel.jpg (12.69 KiB) 1253 keer bekeken
Naar de Fabory gefietst, terug natuurlijk lekke band :gif , en 10.9 kwaliteit M12 bouten en moeren gehaald, en een collectie Cobalt-boren. In stappen van 6-8 en 12mm uitgeboord. Het randje van de blindklinkbout kwam uiteindelijk los en het gat is supernetjes.
Halverwege het boren
Halverwege het boren
Uitboren.jpg (14.45 KiB) 1253 keer bekeken
Laatst gewijzigd door odorf op 08 nov 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Schokbreker-RAMP met vraag

Bericht door odorf »

Maar omdat de chassisbalk in de weg zit heb ik een deel van de kop van de nieuwe bout moeten afslijpen.
(één hoek TOT de schroefdraad)
Ik denk dat het netjes is opgelost, met goede kwaliteit bouten. Maar toch een vraag:
Zit dit nu stevig genoeg? Of moet ik toch naar de garage en het hele subframe er onderuit laten halen om een echte blindklink-bout te laten plaatsen? (Zoals het oorspronkelijk zat)
Nieuwe_Bout2.jpg
Nieuwe_Bout2.jpg (10.09 KiB) 1251 keer bekeken
Nieuwe_Bout.jpg
Nieuwe_Bout.jpg (8.71 KiB) 1251 keer bekeken
Als ik geen hoek van de bout af had hoeven slijpen had ik ook geen twijfel gehad.
Maar nu toch een klein beetje ... :nuts

Ik hoor het graag.
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 07 nov 2013, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Schokbreker-RAMP met vraag

Bericht door Jefta »

Als je echt twijfelt, laat je de bout aan frame vastlassen, maar als ik jouw verhaal leest en foto's zie, zou ik me heen zorgen maken ..
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Schokbreker-RAMP met vraag

Bericht door sgsdebruijn »

Balen hoor :groteogen
Kan je er niet nog heel strak een ring op maat ertussen zetten aan de bovenkant, wellicht een nog beter dragent vermogen. Ik zou het wel aandurven maar wel zoveel mogelijk "vlees" aan de bout laten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10868
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schokbreker-RAMP met vraag

Bericht door Pascal-141 »

Kan niet zo veel kwaad hoor , echt veel kracht komt daar niet op . Het houd toch enkel de bevestigingsplaat vd schokdemper vast .
Ik zou de boutkop wel nog even vastlassen (aan 2 zijden even een goede stevige laspunt erop ).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Schokbreker-RAMP met vraag

Bericht door odorf »

Bedankt voor jullie bemoedigende reacties. :jumpklap

@sgsdebruin;
Ringetje kan er niet tussen, dan moet daar ook een deel van af en hou je alleen een C over. Heeft dan denk ik geen nut meer.

@jefta en pascal;
Dan las ik hem in ieder geval ook nog vast.


Tja ik baalde wel even ENORM en had ook echt zoiets van 'wat nu'? :groteogen

Maar je wordt ook wel inventief ...
Onder de bus in een hoek liggend boren ... dat trokken mijn slappe armpjes niet echt lang.
Uiteindelijk een krikje wat niet meer werd gebruikt erbij gepakt. En een strook rubber ertussen.
Nu kon ik heel subtiel druk op de boormachine zetten om te boren.
En hoefde ik dat apparaat niet meer omhoog te torsen :toppie
Boren.jpg
Thanks!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1457
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Schokbreker-RAMP met vraag

Bericht door m.c van den berg »

Odorf heel vernuftig op gelost :toppie

effe goed in de teer zetten
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10868
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schokbreker-RAMP met vraag

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:
Boren.jpg
:bifun :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Schokbrekers voorzijde

Bericht door odorf »

Nou we hebben het voor elkaar ... :nuts
Sommigen doen dat in 15 minuten per kant :bonk

De vervangbout is op 2 zijden vastgelast aan het subframe.
Bout in de epoxy.jpg
Bout in de epoxy.jpg (133.83 KiB) 1134 keer bekeken
Ik kwam ook nog wat loshangende bodembescherming tegen.
Schroevendraaier erin en er kwam een stuk van 15x5cm los.
En bij nadere inspectie ook een scheurtje door-en door. :huilen
Het bleek onder mijn pedalen uit te komen.
Omdat ik toch ging lassen meteen maar een nieuw plaatje erin.
Flink wat tijd kwijt om een stukje plaatwerk passend te maken.
Niet helemaal naar mijn zin, maar de klok tikt door.
Uiteindelijk het plaatje vastgelast en de kieren opgevuld met epoxy primer en carrosseriekit.
We zien wel hoe lang het goed blijft, een gat is erger. :toppie
(geen foto's van)

En toen de dempers monteren ... Ik had alle bevestigingsmaterialen nieuw gehaald.
Geleerd van de vorige sessie (achterschokbrekers)
De lange bout onderaan kreeg ik er wat moeilijk door.
Ik dacht dat het aan de rubbers van de 'hondebotjes' lag.
Met het vastschroeven de schroefdraad van de nieuwe bout aan gort gedraaid.
Bouten.jpg
Bouten.jpg (6.02 KiB) 1134 keer bekeken
Voorbode van een leuke verrassing;
Wat blijkt, de nieuwe bouten zijn een cm korter dan de oude die erin zaten. :gif :gif
En dan heeft de moer te weinig grip en draait het kapot.

Dan maar de oude erin, en met veel krachttermen is het 'klusje' uiteindelijk geklaard.
Klaar.jpg
Rechtsboven de plek waar het plaatje is gelast.

Op naar het volgende 'kleine klusje' :bonk
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 08 nov 2013, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34204
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN

Bericht door Multivan Generation »

De lengte van de bout een beetje insmeren met wat vet is wellicht bij het monteren wat gemakkelijker.

Hoe rijdt dat nu, die nieuwe shocks?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34204
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef:Het is het resultaat wat geldt moet je maar denken.
Nog even en je hebt de wegenwacht ook niet meer nodig.
:yes
Ze kunnen weer richting Zweden ...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN

Bericht door odorf »

Multivan Generation schreef:De lengte van de bout een beetje insmeren met wat vet is wellicht bij het monteren wat gemakkelijker.
Hoe rijdt dat nu, die nieuwe shocks?
Goede tip van dat vet, voor de volgende keer in mijn achterhoofd.
Ik heb het idee dat het wel wat strakker rijdt, maar echte ervaring heb ik nog niet.
Het was een verkeersinfarct op de ring van Rotterdam. Ik stond in Schiedam al in de file naar huis. :bonk
jan2009 schreef:Het is het resultaat wat geldt moet je maar denken.
Nog even en je hebt de wegenwacht ook niet meer nodig.
:yes
:bifun
Ik overwin heel wat, maar altijd een complete gereedschapstrolley en aggegraat mee op stap is ook weer zo iets. :knipoog
Maar als ik die trolley roze schilder mag hij natuurlijk altijd mee. :nuts
Multivan Generation schreef: Ze kunnen weer richting Zweden ...
:lach
Eerst maar eens wat dingen dichter bij huis ... wil ook binnenkort bijvoorbeeld echt naar Zeeland.
Iemand heeft daar mooie dingen met zijn TDI motortje gedaan en ook nog eens échte sportstoelen. :toppie

Maar voor nu ben ik heel blij dat mijn busje na twee dagen strijd leveren weer kan rijden.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1289
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN

Bericht door heartbeat »

mooi werk man en weer goed op gelost weer een stapje dichterbij naar het nieuwe seizoen voor vele mooie ritten

grt rob
Rob & Lize
Plaats reactie