Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN
Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN
Even schokbrekers voor vervangen …
Ik had me ingelezen, en alles al een paar keer met WD40 ingespoten.
En vandaag ook eerst weer ruim WD 40 erop.
De ene kant ging -redelijk- probleemloos los. Bij de bestuurderskant zat de achterste bout van de bevestigingsplaat erg vast. Verlengstuk op sleutel en KNAP. Complete draadeind finaal door. AAAARGH hoe ga ik dat nu weer oplossen? Naar de Fabory gefietst, terug natuurlijk lekke band , en 10.9 kwaliteit M12 bouten en moeren gehaald, en een collectie Cobalt-boren. In stappen van 6-8 en 12mm uitgeboord. Het randje van de blindklinkbout kwam uiteindelijk los en het gat is supernetjes.
Ik had me ingelezen, en alles al een paar keer met WD40 ingespoten.
En vandaag ook eerst weer ruim WD 40 erop.
De ene kant ging -redelijk- probleemloos los. Bij de bestuurderskant zat de achterste bout van de bevestigingsplaat erg vast. Verlengstuk op sleutel en KNAP. Complete draadeind finaal door. AAAARGH hoe ga ik dat nu weer oplossen? Naar de Fabory gefietst, terug natuurlijk lekke band , en 10.9 kwaliteit M12 bouten en moeren gehaald, en een collectie Cobalt-boren. In stappen van 6-8 en 12mm uitgeboord. Het randje van de blindklinkbout kwam uiteindelijk los en het gat is supernetjes.
Laatst gewijzigd door odorf op 08 nov 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Schokbreker-RAMP met vraag
Maar omdat de chassisbalk in de weg zit heb ik een deel van de kop van de nieuwe bout moeten afslijpen.
(één hoek TOT de schroefdraad)
Ik denk dat het netjes is opgelost, met goede kwaliteit bouten. Maar toch een vraag:
Zit dit nu stevig genoeg? Of moet ik toch naar de garage en het hele subframe er onderuit laten halen om een echte blindklink-bout te laten plaatsen? (Zoals het oorspronkelijk zat) Als ik geen hoek van de bout af had hoeven slijpen had ik ook geen twijfel gehad.
Maar nu toch een klein beetje ...
Ik hoor het graag.
Odorf
(één hoek TOT de schroefdraad)
Ik denk dat het netjes is opgelost, met goede kwaliteit bouten. Maar toch een vraag:
Zit dit nu stevig genoeg? Of moet ik toch naar de garage en het hele subframe er onderuit laten halen om een echte blindklink-bout te laten plaatsen? (Zoals het oorspronkelijk zat) Als ik geen hoek van de bout af had hoeven slijpen had ik ook geen twijfel gehad.
Maar nu toch een klein beetje ...
Ik hoor het graag.
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 07 nov 2013, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Schokbreker-RAMP met vraag
Als je echt twijfelt, laat je de bout aan frame vastlassen, maar als ik jouw verhaal leest en foto's zie, zou ik me heen zorgen maken ..
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Schokbreker-RAMP met vraag
Balen hoor
Kan je er niet nog heel strak een ring op maat ertussen zetten aan de bovenkant, wellicht een nog beter dragent vermogen. Ik zou het wel aandurven maar wel zoveel mogelijk "vlees" aan de bout laten.
Kan je er niet nog heel strak een ring op maat ertussen zetten aan de bovenkant, wellicht een nog beter dragent vermogen. Ik zou het wel aandurven maar wel zoveel mogelijk "vlees" aan de bout laten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10868
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Schokbreker-RAMP met vraag
Kan niet zo veel kwaad hoor , echt veel kracht komt daar niet op . Het houd toch enkel de bevestigingsplaat vd schokdemper vast .
Ik zou de boutkop wel nog even vastlassen (aan 2 zijden even een goede stevige laspunt erop ).
Ik zou de boutkop wel nog even vastlassen (aan 2 zijden even een goede stevige laspunt erop ).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Schokbreker-RAMP met vraag
Bedankt voor jullie bemoedigende reacties.
@sgsdebruin;
Ringetje kan er niet tussen, dan moet daar ook een deel van af en hou je alleen een C over. Heeft dan denk ik geen nut meer.
@jefta en pascal;
Dan las ik hem in ieder geval ook nog vast.
Tja ik baalde wel even ENORM en had ook echt zoiets van 'wat nu'?
Maar je wordt ook wel inventief ...
Onder de bus in een hoek liggend boren ... dat trokken mijn slappe armpjes niet echt lang.
Uiteindelijk een krikje wat niet meer werd gebruikt erbij gepakt. En een strook rubber ertussen.
Nu kon ik heel subtiel druk op de boormachine zetten om te boren.
En hoefde ik dat apparaat niet meer omhoog te torsen Thanks!
Odorf
@sgsdebruin;
Ringetje kan er niet tussen, dan moet daar ook een deel van af en hou je alleen een C over. Heeft dan denk ik geen nut meer.
@jefta en pascal;
Dan las ik hem in ieder geval ook nog vast.
Tja ik baalde wel even ENORM en had ook echt zoiets van 'wat nu'?
Maar je wordt ook wel inventief ...
Onder de bus in een hoek liggend boren ... dat trokken mijn slappe armpjes niet echt lang.
Uiteindelijk een krikje wat niet meer werd gebruikt erbij gepakt. En een strook rubber ertussen.
Nu kon ik heel subtiel druk op de boormachine zetten om te boren.
En hoefde ik dat apparaat niet meer omhoog te torsen Thanks!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Schokbreker-RAMP met vraag
Odorf heel vernuftig op gelost
effe goed in de teer zetten
effe goed in de teer zetten
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Pascal-141
- Berichten: 10868
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Schokbreker-RAMP met vraag
odorf schreef:
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Schokbrekers voorzijde
Nou we hebben het voor elkaar ...
Sommigen doen dat in 15 minuten per kant
De vervangbout is op 2 zijden vastgelast aan het subframe. Ik kwam ook nog wat loshangende bodembescherming tegen.
Schroevendraaier erin en er kwam een stuk van 15x5cm los.
En bij nadere inspectie ook een scheurtje door-en door.
Het bleek onder mijn pedalen uit te komen.
Omdat ik toch ging lassen meteen maar een nieuw plaatje erin.
Flink wat tijd kwijt om een stukje plaatwerk passend te maken.
Niet helemaal naar mijn zin, maar de klok tikt door.
Uiteindelijk het plaatje vastgelast en de kieren opgevuld met epoxy primer en carrosseriekit.
We zien wel hoe lang het goed blijft, een gat is erger.
(geen foto's van)
En toen de dempers monteren ... Ik had alle bevestigingsmaterialen nieuw gehaald.
Geleerd van de vorige sessie (achterschokbrekers)
De lange bout onderaan kreeg ik er wat moeilijk door.
Ik dacht dat het aan de rubbers van de 'hondebotjes' lag.
Met het vastschroeven de schroefdraad van de nieuwe bout aan gort gedraaid. Voorbode van een leuke verrassing;
Wat blijkt, de nieuwe bouten zijn een cm korter dan de oude die erin zaten.
En dan heeft de moer te weinig grip en draait het kapot.
Dan maar de oude erin, en met veel krachttermen is het 'klusje' uiteindelijk geklaard. Rechtsboven de plek waar het plaatje is gelast.
Op naar het volgende 'kleine klusje'
Odorf
Sommigen doen dat in 15 minuten per kant
De vervangbout is op 2 zijden vastgelast aan het subframe. Ik kwam ook nog wat loshangende bodembescherming tegen.
Schroevendraaier erin en er kwam een stuk van 15x5cm los.
En bij nadere inspectie ook een scheurtje door-en door.
Het bleek onder mijn pedalen uit te komen.
Omdat ik toch ging lassen meteen maar een nieuw plaatje erin.
Flink wat tijd kwijt om een stukje plaatwerk passend te maken.
Niet helemaal naar mijn zin, maar de klok tikt door.
Uiteindelijk het plaatje vastgelast en de kieren opgevuld met epoxy primer en carrosseriekit.
We zien wel hoe lang het goed blijft, een gat is erger.
(geen foto's van)
En toen de dempers monteren ... Ik had alle bevestigingsmaterialen nieuw gehaald.
Geleerd van de vorige sessie (achterschokbrekers)
De lange bout onderaan kreeg ik er wat moeilijk door.
Ik dacht dat het aan de rubbers van de 'hondebotjes' lag.
Met het vastschroeven de schroefdraad van de nieuwe bout aan gort gedraaid. Voorbode van een leuke verrassing;
Wat blijkt, de nieuwe bouten zijn een cm korter dan de oude die erin zaten.
En dan heeft de moer te weinig grip en draait het kapot.
Dan maar de oude erin, en met veel krachttermen is het 'klusje' uiteindelijk geklaard. Rechtsboven de plek waar het plaatje is gelast.
Op naar het volgende 'kleine klusje'
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 08 nov 2013, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN
De lengte van de bout een beetje insmeren met wat vet is wellicht bij het monteren wat gemakkelijker.
Hoe rijdt dat nu, die nieuwe shocks?
Hoe rijdt dat nu, die nieuwe shocks?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN
Ze kunnen weer richting Zweden ...jan2009 schreef:Het is het resultaat wat geldt moet je maar denken.
Nog even en je hebt de wegenwacht ook niet meer nodig.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN
Goede tip van dat vet, voor de volgende keer in mijn achterhoofd.Multivan Generation schreef:De lengte van de bout een beetje insmeren met wat vet is wellicht bij het monteren wat gemakkelijker.
Hoe rijdt dat nu, die nieuwe shocks?
Ik heb het idee dat het wel wat strakker rijdt, maar echte ervaring heb ik nog niet.
Het was een verkeersinfarct op de ring van Rotterdam. Ik stond in Schiedam al in de file naar huis.
jan2009 schreef:Het is het resultaat wat geldt moet je maar denken.
Nog even en je hebt de wegenwacht ook niet meer nodig.
Ik overwin heel wat, maar altijd een complete gereedschapstrolley en aggegraat mee op stap is ook weer zo iets.
Maar als ik die trolley roze schilder mag hij natuurlijk altijd mee.
Multivan Generation schreef: Ze kunnen weer richting Zweden ...
Eerst maar eens wat dingen dichter bij huis ... wil ook binnenkort bijvoorbeeld echt naar Zeeland.
Iemand heeft daar mooie dingen met zijn TDI motortje gedaan en ook nog eens échte sportstoelen.
Maar voor nu ben ik heel blij dat mijn busje na twee dagen strijd leveren weer kan rijden.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Schokbrekers voorzijde OVERWONNEN
mooi werk man en weer goed op gelost weer een stapje dichterbij naar het nieuwe seizoen voor vele mooie ritten
grt rob
grt rob
Rob & Lize