Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

vragen over de T4
Plaats reactie
Nielsc
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2013, 15:35

Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Nielsc »

Hallo,

Zal om te beginnen mezelf even voorstellen. Ik ben Niels en sinds kort in het bezit van een T4 Caravelle syncro lwb welke is omgebouwd tot camper. O.a. met Reimo hefdak. En inderdaad, degene die onlangs ook op dit forum te koop stond. Nu zijn er een aantal zaken die ik wil aanpakken als extra of omdat het niet goed functioneert,

- geen antenne, heb een versterker voor op de raamantenne maar moet nog worden doorgemeten want werkt niet. Wordt vervolgd. Iemand een idee waar de versterker aan bevestigd moet worden?
- schakelaar binnenverlichting schuifdeur en instapverlichting schuifdeur werken niet. Zojuist doorgemeten en krijgen geen spanning. Schakelaar en lampje getest en deze werken. Kan geen zekering zijn want niet apart gezekerd (alle binnenverlichting zit op 1 zekering). Lijkt mij dat de voeding onderbroken is en dat deze twee zaken gekoppeld zijn. Iemand een idee waar ik moet zoeken?
- speakers vervangen deurbakken en dashboard. Heb even gezocht en gelezen maar in het dash heb ik geen speakers zitten en geen kabeltjes te zien onder de afdekkappen. Is hier een systeem voor? De deurbakken, kunnen die los zonder het hele deurpaneel te verwijderen? Zie geen schroeven en de huidige speakers zijn niet simpel te verwijderen door het rooster eruit te klikken helaas.
- heb een motorvoorverwarmer erin zitten zoals zovelen en wil deze graag ombouwen naar volwaardige standkachel. Heb gelezen dat er ombouwsets op de markt zijn maar echt veel wijzer ben ik nog niet geworden. Daarnaast wil ik het liefst een (originele) timer erop hebben als het mogelijk is. Iemand een adres waar de set te bestellen is? Of raden jullie aan een originele losse standkachel onder de bus te monteren?
- dakdragers, hier zijn wel 20 topics over maar geen van allen met een voor mij perfecte oplossing. Ik wil graag surfboards vervoeren en het dak kunnen openen. Strips of rails monteren dus lijkt me. Heb strips gevonden bij Zwerfcampers, iemand ervaring mee? Voor personenauto's zijn er systemen die je langs binnen rondom klemt, de zachte dakdrager dus koud op je dak. Iemand ervaring mee of niet aan te raden met het hefdak?
- het display van de climatronic is een lijntje weg, heeft iemand nog een display liggen?

Excuses voor de vele vragen maar ben er al wel achter dat dit het juiste forum is om ze te stellen. Hoop dat jullie kunnen helpen waarvoor bij voorbaat dank!


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Joris 407 »

Zie hier waar ik voor gekozen heb. Ik denk dat je dit bedoelt:

viewtopic.php?f=2&t=32895&hilit=surfboard

Foto's onderaan van het groene busje
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Multivan Generation »

Nielsc schreef:Hallo,

Zal om te beginnen mezelf even voorstellen. Ik ben Niels en sinds kort in het bezit van een T4 Caravelle syncro lwb welke is omgebouwd tot camper. O.a. met Reimo hefdak. En inderdaad, degene die onlangs ook op dit forum te koop stond. Nu zijn er een aantal zaken die ik wil aanpakken als extra of omdat het niet goed functioneert,
Welkom
- geen antenne, heb een versterker voor op de raamantenne maar moet nog worden doorgemeten want werkt niet. Wordt vervolgd. Iemand een idee waar de versterker aan bevestigd moet worden?
aan de radio en extra 12V voor de voeding. De raamantennes zijn niet de allerbeste ook de connctie op de ruit is gevoelig, en veelal werkt een externe antenne, bijvoorbeeld links op het spatboard beter, er is daar een uitsparing voor. De originele antennes daarvoor zijn van Hirschmann.
Ook het merk en type radio kan een groot verschil in ontvangst geven..
- schakelaar binnenverlichting schuifdeur en instapverlichting schuifdeur werken niet. Zojuist doorgemeten en krijgen geen spanning. Schakelaar en lampje getest en deze werken. Kan geen zekering zijn want niet apart gezekerd (alle binnenverlichting zit op 1 zekering). Lijkt mij dat de voeding onderbroken is en dat deze twee zaken gekoppeld zijn. Iemand een idee waar ik moet zoeken?
deurschakelaar vervangen lost heel vaak dat probleem op, ze zijn massa geschakeld en meestal oxideren de contactjes wat, of maakt het schroefje geen goede massa meer. Deurschakelaars kosten maar een paar euro en preventief vervangen is aan te raden.
- speakers vervangen deurbakken en dashboard. Heb even gezocht en gelezen maar in het dash heb ik geen speakers zitten en geen kabeltjes te zien onder de afdekkappen.
Het kan zijn dat je auto niet voorzien is van radio voorbereiding en dan heb je geen kabels lopen daar.
Is hier een systeem voor?
Zelf kabels trekken?
De deurbakken, kunnen die los zonder het hele deurpaneel te verwijderen?
Nee niet mogelijk, ze zijn vanaf de binnenzijde vastgeschroefd.
zie ook: http://www.eldiape.com/boxen/boxen.htm
Zie geen schroeven en de huidige speakers zijn niet simpel te verwijderen door het rooster eruit te klikken helaas.
Zie hierboven.. kan zijn dat je ouder type aan roostertjes hebt, daarmee kan ik je helaas niet helpen hoe dat zit.
- heb een motorvoorverwarmer erin zitten zoals zovelen en wil deze graag ombouwen naar volwaardige standkachel. Heb gelezen dat er ombouwsets op de markt zijn maar echt veel wijzer ben ik nog niet geworden. Daarnaast wil ik het liefst een (originele) timer erop hebben als het mogelijk is.
Ombouwen is mogelijk, de sets die geleverd worden kosten rond de 300 euro, en zijn vaak voorzien van een timer, slangen, een pomp en een klep. De vraag is welke zuheizer je hebt? Een zuheizer D4WZ of D5WZ zijn aan te raden omdat die meer capaciteit hebben als de wat lichte D3WZ. Die D3WZ is prima geschikt voor de motor sneller op te warmen maar heeft weinig extra power voor hetgeen jij voor ogen hebt.
Iemand een adres waar de set te bestellen is?
http://www.ebay.de/itm/Eberspacher-Aufr ... 1241411%26
Eventuele originele VW klokjes zouden er op moeten werken.
Of raden jullie aan een originele losse standkachel onder de bus te monteren?
Als het echt voor camperen bedoeld is, dan is een luchtstandkachel in het leefgedeelte een wellicht een betere oplossing.
- dakdragers, hier zijn wel 20 topics over maar geen van allen met een voor mij perfecte oplossing. Ik wil graag surfboards vervoeren en het dak kunnen openen. Strips of rails monteren dus lijkt me. Heb strips gevonden bij Zwerfcampers, iemand ervaring mee? Voor personenauto's zijn er systemen die je langs binnen rondom klemt, de zachte dakdrager dus koud op je dak. Iemand ervaring mee of niet aan te raden met het hefdak?

De kampeerdaken zijn primair als bescherming uitgedacht, en niet als lastdragers. Dat er mensen zijn die er steunen/dragers op zetten omdat ze er extra spullen op willen vervoeren, dat moeten zij weten. Ik zou er eerst proberen achter te komen, hoe gaat het dak omhoog? met spierkracht of met gasveer ondersteuning? Hoe stabiel en wat de opbouw het dakis , wat heeft het dak qua laadvermogen? Je wilt niet, dat na verloop van tijd scheurtjes in je dak komen, omdat er ruim 60 kg aan materiaal op ligt..
- het display van de climatronic is een lijntje weg, heeft iemand nog een display liggen?
Kleur? blauw of groen, afbeelding van wat je zoekt? Enkele of dubbele climatronic?
Excuses voor de vele vragen maar ben er al wel achter dat dit het juiste forum is om ze te stellen. Hoop dat jullie kunnen helpen waarvoor bij voorbaat dank!
Hierboven heb je al aardig wat antwoorden,
succes er mee en doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter


Gr. Niels
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Nielsc
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2013, 15:35

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Nielsc »

Joris 407 schreef:Zie hier waar ik voor gekozen heb. Ik denk dat je dit bedoelt:

viewtopic.php?f=2&t=32895&hilit=surfboard

Foto's onderaan van het groene busje
Dank voor je reactie Joris. Mijn bus is verhoogd en past niet in een parkeergarage dus hoogte maakt niet zoveel uit. Het mooiste vind ik plaatjes op het dak en liever niet aan de zijkant maar het is een optie. Weet je nog waar je de plaatjes vandaan hebt?
Nielsc
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2013, 15:35

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Nielsc »

Multivan Generation schreef:
Nielsc schreef:
- heb een motorvoorverwarmer erin zitten zoals zovelen en wil deze graag ombouwen naar volwaardige standkachel. Heb gelezen dat er ombouwsets op de markt zijn maar echt veel wijzer ben ik nog niet geworden. Daarnaast wil ik het liefst een (originele) timer erop hebben als het mogelijk is.
Ombouwen is mogelijk, de sets die geleverd worden kosten rond de 300 euro, en zijn vaak voorzien van een timer, slangen, een pomp en een klep. De vraag is welke zuheizer je hebt? Een zuheizer D4WZ of D5WZ zijn aan te raden omdat die meer capaciteit hebben als de wat lichte D3WZ. Die D3WZ is prima geschikt voor de motor sneller op te warmen maar heeft weinig extra power voor hetgeen jij voor ogen hebt.
Iemand een adres waar de set te bestellen is?
Hoe kan ik zien welk type ik heb?

http://www.ebay.de/itm/Eberspacher-Aufr ... 1241411%26
Eventuele originele VW klokjes zouden er op moeten werken.
Of raden jullie aan een originele losse standkachel onder de bus te monteren?
Als het echt voor camperen bedoeld is, dan is een luchtstandkachel in het leefgedeelte een wellicht een betere oplossing.



Wil er 2 shortboards op vervoeren, dus qua gewicht valt dit mee. Dak gaat middels gasveren omhoog en gaat erg licht en voelt degelijk aan.
- het display van de climatronic is een lijntje weg, heeft iemand nog een display liggen?
Kleur? blauw of groen, afbeelding van wat je zoekt? Enkele of dubbele climatronic?

Blauwe verlichting en een dubbele climatronic. Deze werkt achter ook en is dus gelukkig goed omgeleid bij het aanbrengen van het heddak.




Gr. Niels
[/quote]
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Multivan Generation »

Welk type zuheizer je hebt?
Staat op het zilverkleurige label wat op de kachel zit,
en met een beetje geluk is het bij het linker voorwiel op het label af te lezen zonder demontage van de kachel,
ofwel type ofwel heizleistung..

Dubbele climatronic bedienunit:

http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Multivan-C ... 2331ea6ac5

Voor leuke rails voor op het dak:
http://www.kuriershop.de/de/Airlineschienensystem

Denk er niet te licht over, maar 2 shortboards op het dak..
De krachten tijdens het rijden zijn even iets anders als stilstand het dak naar boven..

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door sgsdebruijn »

Kijk eens naar Kerlan, heeft ook mooie oplosingen, je zal sowieso creatief moeten zijn. Succes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Nielsc
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2013, 15:35

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Nielsc »

sgsdebruijn schreef:Kijk eens naar Kerlan, heeft ook mooie oplosingen, je zal sowieso creatief moeten zijn. Succes
Creatief is niet zo'n punt en ga pas van het voorjaar met gezin richting Aquitaine, de trips van nu tot dan gaan alleen of met n vriend en boards gaan dan gewoon in de bus.

Zal ook 's op de sloop kijken voor rails van een andere wagen, die kun je natuurlijk ook op je hefdak schroeven en kitten, contraplaatje kan ik zelf wel maken...
Nielsc
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 nov 2013, 15:35

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Nielsc »

Over de uitbreiding van de motorvoorverwarmer ben ik er nog niet helemaal uit. Wel dat dit de voordeligste manier is om een standkachel te verkrijgen, rekening houdende met de beperkte capaciteit uiteraard..

Mijn T4 beschikt over een originele 2e accu onder de bestuurdersstoel. Tevens is er een oplaadpunt buiten toegevoegd voor deze accu. De motorvoorverwarmer, zit deze gekoppeld aan de autoaccu of aan de 2e accu? En zo nee, is dit zonder relais aan te passen? Wil voorkomen dat ik zonder (start)stroom kom te staan.

Zijn de huishoudaccu en startaccu gekoppeld? M.a.w. als ik de huishoudaccu oplaad via 230v, wordt dan ook de startaccu opgeladen?

Thanks
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Diversen T4, audio, verlichting, surfboards

Bericht door Joris 407 »

Yep,

Ik had ze bij Poptop vandaan.

Nielsc schreef:
Joris 407 schreef:Zie hier waar ik voor gekozen heb. Ik denk dat je dit bedoelt:

viewtopic.php?f=2&t=32895&hilit=surfboard

Foto's onderaan van het groene busje
Dank voor je reactie Joris. Mijn bus is verhoogd en past niet in een parkeergarage dus hoogte maakt niet zoveel uit. Het mooiste vind ik plaatjes op het dak en liever niet aan de zijkant maar het is een optie. Weet je nog waar je de plaatjes vandaan hebt?
Plaats reactie