Beste wjwers,
Heb een klein probleempje.
Na recentelijk vervangen distributieriem (T-4 88 pk uit 2000) is brandstofpomp opnieuw op tijd gezet.
Bij de uitlezing via VAG laptop bleek de waarde van branstofpomp timing in hoofdgroep 0, no 2 nogal te slingeren.
Begrepen dat ie normaal gemiddeld 10-15 punten om het instelpunt
(staat normaal op 50) branstofpomp slingert.
Bij mij slingert ie 20-30 punten om timing instelpunt heen
Daarnaast valt ie af en toe weg en verschijnt getal van 38 regelmatig.
Inmiddels begrepen dat dit de ondertolerantie is.
Hij staat nu nog in het veilige gebied afgesteld (op 100) zodat ie niet onder het minimum kan duiken.
Teevens rookt de uitlaat blauw, na starten als de motor koud is
Heb de fout nog niet kunnen vinden en heb te weinig kennis hiervoor.
Mogelijk heeft iemand dit ook al eens gehad.
Wat zou dit mogelijk kunnen veroorzaken?
Alvast mijn dank voor de reacties.
Groetjes,
Peter
(PEET4)
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vraagje over brandstog pomp timing (VAG uilezing)
Je kunt dit met VAG-COM makkelijker bekijken in grafiekvorm.
Basic settings 4, ingeven groep 000, dan verschijnt er een blokje TDI timing rechts onderaan. Deze indrukken en er verschijnt een soort van scoopbeeld.
Onderaan kun je de juist inspuitpomp selecteren en dan worden de maximale en minimale waarde grafisch weergegeven. De inspuittijdstippen verschijnen als kruisjes in beeld. Door Cloud aan te vinken kun je alle kruisjes bekijken, ze blijven dan op het scherm staan. Motortemperatuur minimaal 80 graden (dus niet koud).
Blauwe rook duid op olieverbruik en heeft in principe niets met de inspuiting te maken, wat wel kan is dat er 1 cilinder wat minder mee doet en dat dit gecompenseerd wordt door meer in te spuiten ( op een ander tijdstip?)
Dit kun je bekijken in meetwaardeblokken lezen 8, groep nummer 13 en 14.
Groep 13 voor de eerste 4 cilinders en 14 voor de 5e cilinder. Ook weer stationair motor minimaal 80 graden. Dit is de stationair stabilisatie regeling om de motor mooi te laten rondlopen. Aangegeven wordt de afwijkende hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten t.o.v. het gemiddelde van alle cilinders. De ecu meet de versnelling van de krukas bij elke verbranding en weet dan hoeveel energie de betreffende cilinder aan het draaiend gedeelte afgeeft en probeert dit voor alle cilinders gelijk te houden door per verbranding meer of minder in te spuiten zodat de motor mooi rondloopt (stationair).
Heb je er een slechte cilinder bij zitten dan zal dit hier dus te zien zijn door een hoge of lage aanpassingswaarde.
TDI timing in VAG-COM kun je alleen bekijken in de volledig werkende versie !
Groet,
T4Dick.
Basic settings 4, ingeven groep 000, dan verschijnt er een blokje TDI timing rechts onderaan. Deze indrukken en er verschijnt een soort van scoopbeeld.
Onderaan kun je de juist inspuitpomp selecteren en dan worden de maximale en minimale waarde grafisch weergegeven. De inspuittijdstippen verschijnen als kruisjes in beeld. Door Cloud aan te vinken kun je alle kruisjes bekijken, ze blijven dan op het scherm staan. Motortemperatuur minimaal 80 graden (dus niet koud).
Blauwe rook duid op olieverbruik en heeft in principe niets met de inspuiting te maken, wat wel kan is dat er 1 cilinder wat minder mee doet en dat dit gecompenseerd wordt door meer in te spuiten ( op een ander tijdstip?)
Dit kun je bekijken in meetwaardeblokken lezen 8, groep nummer 13 en 14.
Groep 13 voor de eerste 4 cilinders en 14 voor de 5e cilinder. Ook weer stationair motor minimaal 80 graden. Dit is de stationair stabilisatie regeling om de motor mooi te laten rondlopen. Aangegeven wordt de afwijkende hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten t.o.v. het gemiddelde van alle cilinders. De ecu meet de versnelling van de krukas bij elke verbranding en weet dan hoeveel energie de betreffende cilinder aan het draaiend gedeelte afgeeft en probeert dit voor alle cilinders gelijk te houden door per verbranding meer of minder in te spuiten zodat de motor mooi rondloopt (stationair).
Heb je er een slechte cilinder bij zitten dan zal dit hier dus te zien zijn door een hoge of lage aanpassingswaarde.
TDI timing in VAG-COM kun je alleen bekijken in de volledig werkende versie !
Groet,
T4Dick.