Bij een normale inspectie van mijn motor (1.9 TD ABL) kwam ik een kleine koelwaterlekkage tegen.
Het zit aan de bakzijde bij de splitsing naar de kachel.
Bij de pijl lag een klein plasje tussen het verstevigingsribbetje en de verdikking in de buis.
(Ik had het al weggeveegd maar heb het ter illustratie ingetekend)
Nu leek er een pakking tussen boutje, bovenaan de foto, (waar ook mijn oliepeilstok op hangt) en de buis te zitten.
En hier lijkt het te lekken.
Maar in Etka kan ik bij dat boutje geen pakkingringetje vinden.
Er zit alleen een pakking tussen de buis en het blok. (nr 30)
Een scheur heb ik niet kunnen ontdekken.
Nu is mijn voorzichtige conclusie dat de ronde pakking aan het blok bovenaan lekt en het vocht via het boutje naar buiten komt.
Iemand nog andere ideeën?
En om die pakking te vervangen ...
-Koelvloestof aftappen.
-Buis loshalen
-Nieuwe pakking ertussen.
-Nieuwe koelvloeistof erin
-En rijden maar ...
Of komt hier meer bij kijken???
Odorf
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelwaterlekkage vraagje
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koelwaterlekkage vraagje
Ik zou dat kunststof blokje/pijpje direct mee vervangen Frodo , als je het toch loshaalt om de pakking te vervangen . Die kunststof koelwateraansluitingen gaan nog wel eens scheuren (wegens ouderdom vermoed ik) en het begint vaak met een bijna niet zichtbaar scheurtje ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: koelwaterlekkage vraagje
Odorf,
O-ring nr 30 lekt wel vaker. Was ook bij mijn AAB 1992 het geval. Kan ook een scheurtje zijn in de kunststof flens. Lekkage kan ook voor komen langs de O-ringen van de sensor(en) in de flens. Zoals Pascal zei: flens ook vervangen. (Heb ik ook vervangen, maar leek me achteraf niet echt nodig) Als je de flens vervangt zou ik ook nieuwe O-ringen plaatsen bij de sensor(en). Als de koelvloeistof nog niet te oud is, deze opvangen in een grote plastic bak (9 liter in AAB) en weer gewoon opnieuw gebruiken na reparatie. Om af te tappen slang bij thermostaat los maken en de thermostaat verwijderen, althans bij AAB. Water niet aftappen bij het schroefje op de metalen buis, die dwars onder de bus loopt. Kan nl. afbreken. Na vullen wel ontluchten d.m.v. plastic schroefje in bovenste waterslang. Pas op: ook dit kan bros zijn. Bij mijn laatste reparatie aan het koelsysteem kreeg ik de vereiste 9 liter er bijna niet in. Bij 7 liter leek het systeem vol. Kennelijk vormde zich ergens een luchtbel. Een kwartier (verhoogd) stationair laten lopen en ontluchten en steeds wat bijvullen was de oplossing.
Je bus houdt je wel bezig (van de straat) de laatste tijd.
Succes met repareren,
Herman744
O-ring nr 30 lekt wel vaker. Was ook bij mijn AAB 1992 het geval. Kan ook een scheurtje zijn in de kunststof flens. Lekkage kan ook voor komen langs de O-ringen van de sensor(en) in de flens. Zoals Pascal zei: flens ook vervangen. (Heb ik ook vervangen, maar leek me achteraf niet echt nodig) Als je de flens vervangt zou ik ook nieuwe O-ringen plaatsen bij de sensor(en). Als de koelvloeistof nog niet te oud is, deze opvangen in een grote plastic bak (9 liter in AAB) en weer gewoon opnieuw gebruiken na reparatie. Om af te tappen slang bij thermostaat los maken en de thermostaat verwijderen, althans bij AAB. Water niet aftappen bij het schroefje op de metalen buis, die dwars onder de bus loopt. Kan nl. afbreken. Na vullen wel ontluchten d.m.v. plastic schroefje in bovenste waterslang. Pas op: ook dit kan bros zijn. Bij mijn laatste reparatie aan het koelsysteem kreeg ik de vereiste 9 liter er bijna niet in. Bij 7 liter leek het systeem vol. Kennelijk vormde zich ergens een luchtbel. Een kwartier (verhoogd) stationair laten lopen en ontluchten en steeds wat bijvullen was de oplossing.
Je bus houdt je wel bezig (van de straat) de laatste tijd.
Succes met repareren,
Herman744
Re: koelwaterlekkage vraagje
Herman en Pascal,
Bedankt voor alle nuttige tips. Ik zat er ook al aan te denken om het buisje mee te vervangen.
Én alle boutjes en moeren ... voor als er weer wat stukgaat/stukdraait/breekt
Het busje houdt me inderdaad bezig ... Maar ja het is ook al een oud beestje
Ik begin er al aan te wennen dat er steeds iets nieuws opduikt.
En dat ik als ik denk ALLES goed gedaan te hebben er toch nét iets anders stukgaat.
Er komt alleen steeds meer bij op mijn lijstje 'To Do'
Thanks!
Odorf
Bedankt voor alle nuttige tips. Ik zat er ook al aan te denken om het buisje mee te vervangen.
Én alle boutjes en moeren ... voor als er weer wat stukgaat/stukdraait/breekt
Het busje houdt me inderdaad bezig ... Maar ja het is ook al een oud beestje
Ik begin er al aan te wennen dat er steeds iets nieuws opduikt.
En dat ik als ik denk ALLES goed gedaan te hebben er toch nét iets anders stukgaat.
Er komt alleen steeds meer bij op mijn lijstje 'To Do'
Thanks!
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 27 nov 2013, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: koelwaterlekkage vraagje
de mijne lekt al jaren ...
dan weer hier ,. dan weer daar.
ik heb de watermondjes al een jaar of wat vervangen.
na een tijdje lekker ze weer.
ze trekken krom , omdat er maar 2 bouten aan zitten , en niet 3 of 4.
hij lekt nu weer , onder bij de thermostaat.
ik vul hem gewoon iedere 2 weken , met een beetje kvs.
gaat makkelijker..
van de zomer maar weer eens een nieuwe halen...
dan weer hier ,. dan weer daar.
ik heb de watermondjes al een jaar of wat vervangen.
na een tijdje lekker ze weer.
ze trekken krom , omdat er maar 2 bouten aan zitten , en niet 3 of 4.
hij lekt nu weer , onder bij de thermostaat.
ik vul hem gewoon iedere 2 weken , met een beetje kvs.
gaat makkelijker..
van de zomer maar weer eens een nieuwe halen...
Re: koelwaterlekkage vraagje
Hoi,
De mijne lekt door de koppakking water naar buiten op twee plaatsen. Ook al zo lang ik hem heb. Bijna 14 jaar. Wagen is van 1992. Iedere maand 200 cc kvs bijvullen. Is te doen. Bij de vervangen flenzen lekt hij na reparatie al jaren niet meer.
Herman744
De mijne lekt door de koppakking water naar buiten op twee plaatsen. Ook al zo lang ik hem heb. Bijna 14 jaar. Wagen is van 1992. Iedere maand 200 cc kvs bijvullen. Is te doen. Bij de vervangen flenzen lekt hij na reparatie al jaren niet meer.
Herman744