Update na 20.000 km
Ik zal even wat ervaringen uit de doeken doen na 20.000 km's.
Ik ben echt héél blij en tevree met m'n T5 TDi102.
Motor
Trekt lekker met 250 Nm, goede combinatie met versnellingsbakverhoudingen, maar onder de 2.000 toeren is er vrij weinig trekkracht (turbogat). Echte doordouwer met vrij hoog geluidsniveau bij stevig doortrekken, maar dat vind ik wel beter, dan weet je tenminste dat hij aan 't werk is

. Boven de 3.800 toeren neemt de trekkracht weer af, dus daarboven komen is weinig nuttig. Olieverbruik zoals het er nu naar uit ziet 1 ltr/10.000 km. Voorbanden (Conti VancoContact) zijn na 20.000 al flink versleten, bij 30.000-beurt laten vervangen.
Eerst goed warm rijden (niet boven 2.000 toeren en 100 km/h) en dan na 30 km langzaam alles opvoeren. Temperatuur blijft ten alle tijden keurig bij de 90 graden staan.
Weggedrag
Zeker met ASR aan naar mijn mening beperkt onderstuur. Stuurt ten alle tijden en bij alle snelheden zeker en strak, nooit vaag. Bij straatje-keren wel vrij zwaar, maar liever dat dan vaagheid (bandenspanning 4,5 bar bij 205/65 R16C 107/105T). Wél erg uitkijken bij uitwijken op snelheid zonder belading, dan ben je 'm (zonder ESP) écht kwijt. Probeer maar eens bij 140 km/h een beetje van links naar rechts te sturen, voel je direct de achterkant zwiepen!
Vering lekker stevig, maar toch is het comfort nog goed. Ook hier liever stevig dan zompig-Frans... Bij naderen van verkeersdrempel op hoge snelheid en tegelijkertijd remmen schiet hij niet direct in z'n ABS (m'n vorige Caddy wel).
Wel vrij makkelijk piepende banden in de bocht bij doorzetten (had Caddy nooit last van).
Remmen
De remweg (voorál beladen) is te lang, dat ondervond de AutoWeek in de afgelopen bedrijfsautotest ook. De remmen zijn wel heel goed te doseren.
Bij flink intrappen van het pedaal heeft het bij het terug omhoog komen wat vertraging. Je voet is eerder omhoog dan het pedaal, vreemd. Maar die remweg is echt iets om rekening mee te houden, al is het weggedrag gelukkig zo veilig dat je in ongelukkige situaties wel weer op je pootjes terecht komt...
Interieur
Goede stoelen met lendensteun en armleuningen, en goede positie t.o.v. stuur/pedalen/pook. Alle knoppen direct te bereiken en logisch van plaats. Alleen wat weinig plek op dashboard met vakjes. Ik mis ook een hoge middenconsole met handrem direct onder handbereik, die zit nu erg laag...
De wielkasten achter zijn betimmerd waardoor de krik en gereedschap nu tussen de voorstoelen ligt, maar verder is er nergens een goeie plek.
Goede afwerking van dashboard, grote portiervakken, alleen geen brede plank tegen het dak. Van rammeltjes is nauwelijks sprake.
Laadruimte
Alles is betimmerd, wanden lat om lat. Zelf een rubbere mat erin gelegd tegen schuiven van dozen. Ik heb een houten tussenschot dat vrij ver de laadruimte in komt en de ruimte bij de zijdeur beperkt voor inladen van palets met heftruck... Had liever een kunststofschot met VW-logo gehad.
Verder geen klachten, lekker ruim.
Alléén...het raam van 't tussenschot is niet ontspiegeld, je went er wel aan maar het BLIJFT drama, serieus...
Verbruik
Normaal rij ik 1 op 11/12. Boordcomputer geeft 0,5/0,6 liter te positief aan. Met 80 liter tankinhoud actieradius van goeie 800 km. Ik rijd met warme motor vrij aardig door, vaak plankgas, schakelen bij 3.000/3.500 toeren, op rijksweg tussen 120-140 km/h met uitschieters naar 160 (nee met

valt het erg mee hoor, gelukkig). Dus wat dat betreft valt me het verbruik niet tegen, 1 op 10 is nog nooit aan de orde geweest.
Zoals je ziet, ook ik ben erg tevreden met m'n T5-bussie!
Alleen jammer dat ik geen 60-plaatje achterop en op de pook heb, dat zijn nét die details, terwijl ik toch ECHT een 60' heb!
Wat ik nog zou willen zijn windschermen boven de portieren. Ik heb vaak een van de ramen een stukje open, maar nu is het best een pokke herrie. Ook een carbon of zilver dashboardsetje zou ik leuk vinden. Witte of donkere achterlichten zijn ook mooi, maar wat duur vind ik (het is en blijft een leaseauto).